خانه » اخبار دوره دکتری » انتقاد مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم از حذف مقاله از رساله دکتری

انتقاد مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم از حذف مقاله از رساله دکتری

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم گفت: در سیاست‌های کلان با استفاده از مقالات ارائه شده از رساله دکتری می‌توان جایگاه علمی کشور را در دنیا حفظ کرد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

محسن شریفی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وجود مقاله علمی پژوهشی در رساله دکتری اظهار کرد: در آئین نامه دکتری یک بندی وجود دارد که در آن کفایت دستاورد‌های پژوهشی دانشجویان دکتری برای انجام رساله خود چاپ حداقل یک مقاله علمی است.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تنها مقاله علمی ملاک دستاورد‌های پژوهشی رساله دانشجویان دکتری نیست، بلکه تاییدیه ثبت اختراع می‌تواند جایگزین مقاله علمی برای آنان شود و این حداقل چیزی است که از دانشجویان دکتری و استاد راهنما خواسته شده تا به عنوان دستاورد پژوهشی رساله در نظرگرفته شود و این موضوع شرط دفاع از پایان نامه است.

شریفی با بیان اینکه خیلی از پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان ظرفیت و استعداد بیش از یک مقاله خوب را دارند، تاکید کرد: حذف مقاله علمی از رساله دکتری به نفع کشور نیست؛ در سیاست‌های کلان باید با استفاده از توانمندی این نوع مقالات رتبه و جایگاه علمی کشور را در دنیا حفظ کرده و ارتقا ببخشیم.

او درباره رای اخیر دیوان عدالت مبنی بر حذف مقالات علمی از رساله دکتری گفت: داشتن مقاله در دو مرحله خلاصه می‌شود؛ یکی مقاله‌ای که در مجلات معتبر بعد از انجام مراحل داوری و بررسی پذیرفته شده و به چاپ می‌رسد و در مرحله دوم این مقاله مراحل ویراستاری و حروف چینی و چاپ و انتشار را طی می‌کند که رای دیوان عدالت بر این مبناست که همان مرحله چاپ و اخذ پذیرش در خصوص مقالات علمی کافی است، بنابراین داشتن یک مقاله علمی برای دفاع دانشجویان را حذف نکرده بلکه گفته اند که پذیرش مقاله در این مرحله کفایت می‌کند.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم تصریح کرد: مقاله پذیرفته شده در رساله دکتری نهایتا به چاپ خواهد رسید و به منظور سریع‌تر شدن فرآیند تسویه حساب و فارغ التحصیلی دانشجویان همان گواهی پذیرش کفایت می‌کند بنابراین شرط داشتن یک مقاله در رساله دکتری تغییر نکرده و مرحله چاپ را در اختیار دارد.

همچنین ببینید

اعلام جزئیات تسهیلات فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان از حمایت ۴۰۰ میلیون تومانی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *