خانه » اخبار دوره دکتری » انتقاد معاون آموزشی دانشگاه تهران از نبود اراده جدی برای تجمیع گرایش های دکتری

انتقاد معاون آموزشی دانشگاه تهران از نبود اراده جدی برای تجمیع گرایش های دکتری

معاون آموزشی دانشگاه تهران با ابراز گلایه نسبت به نبود اراده جدی از سوی وزارت علوم و سازمان سنجش برای اجرای طرح تجمیع گرایش‌های دکتری گفت: دانشگاه تهران مدت هاست این موضوع را مطرح کرده، اما متأسفانه اراده‌ای جدی برای اجرای آن وجود ندارد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

دکتر سیدحسین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره طرح تجمیع گرایش‌های دکتری اظهار کرد: در سراسر دنیا دوره‌های دکتری تحت یک عنوان کلی است به عنوان مثال دکترای علم اقتصاد، دکترای ادبیات فارسی، دکترای تاریخ و … . بدین ترتیب دانشجو با گذراندن چند درس و در نهایت در زمینه تخصصی و گرایش خاص که در موضوع پایان‌نامه مشخص می‌شود فارغ‌التحصیل می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته هم دانشجویان دکتری این چنین فارغ‌التحصیل می‌شدند، افزود: اما از دهه ۴۰ در مقطعی از زمان که رویکرد کمی مطرح بود گرایش‌ها مجزا شدند به عنوان مثال دکترای ادبیات با گرایش حماسی، عرفانی، غنایی و … که برای داوطلبان جذابیت خاصی ندارد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه در باستان شناسی هم گرایشهایی چون پیش از تاریخ و دوران اسلامی و … وجود دارد، ادامه داد: دانشگاه تهران مدتهاست به دنبال اجرای طرح تجمیع گرایش‌های دکتری است و با وجود اینکه در فهرست شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تصویب شده است اما اراده جدی برای اجرای این طرح وجود ندارد.

دکتر حسینی با بیان اینکه تاکنون به صورت موردی، برخی رشته ها نظیر دکترای ادبیات فارسی اصلاح شده است، گفت: حتی این موضوع(گرایشهای متعدد) برای مقطع کارشناسی ارشد هم توجیهی ندارد این موضوع رویکرد کمی آموزش عالی را می‌رساند حال آن‌که باید به رویکرد کیفی آن توجه داشت.

وی با تأکید بر ضرورت محدود کردن تحصیلات تکمیلی متناسب با نیاز افزود: اجرای طرح تجمیع گرایش‌های دکتری، بازار کار گسترده‌تری را برای فارغ‌التحصیلان ایجاد می‌کند.

همچنین ببینید

اعلام جزئیات تسهیلات فرصت مطالعاتی دانشجویان دکتری

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان سازمان امور دانشجویان از حمایت ۴۰۰ میلیون تومانی برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *