خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » کمبود هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی

کمبود هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت گفت: در وزارت بهداشت با ۲۴۰ هزار دانشجو باید ۲۴ هزار عضو هیات علمی داشته باشیم، اما در حال حاضر تنها ۱۳ هزار هیات علمی علوم پزشکی داریم.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هم اندیشی و پرسش و پاسخ معاون آموزشی وزارت بهداشت با اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی کشور به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست مجازی دکتر علی اکبر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر سید علی حسینی رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت و دکتر حسین قنبری عضو شورای مشاوران و مدیر روابط عمومی معاونت آموزشی به بیان دیدگاه ها و اقدامات انجام شده در حوزه امور هیئت علمی پرداختند.

مدیران همزمان به پرسش های اعضای هیئت علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور پاسخ دادند. این نشست به صورت مجازی برگزار شد.

دکتر سید علی حسینی رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت درباره آیین نامه ارتقاء که از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این آئین نامه حتماً باید با هماهنگی وزارت علوم و در چارچوب مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام شود. ضمن اینکه آئین نامه ارتقاء وزارت بهداشت نمی تواند با وزارت علوم مشابه باشد، چون اگرچه در آموزش و پژوهش مشابه هستیم اما ویژگی های متفاوتی در قسمت های بالینی داریم.

حسینی افزود: هیئت ممیزه مرکزی وزارت بهداشت برای دانشکده ها و دانشگاه هایی که تحصیلات تکمیلی ندارند، مصوب کرد که موضوع الزام به داشتن پایان نامه تقلیل یابد اما لازم است اعضای هیات علمی، حداقل هایی را در هدایت پایان نامه ها و دروس داشته باشند و لازم است با ضوابطی این کار را ساماندهی کنیم. در این باره به دانشگاه ها مجوز لازم داده شده است.

وی گفت در رابطه با شورای صنفی اساتید، نگاه کلی ما نگاه مثبتی است و تمایل داریم این اتفاق رخ بدهد. لذا با هماهنگی لازم با دفتر اداره کل حقوقی وزارت بهداشت این کار انجام  شده و  وزارت بهداشت برای اولین بار در کشور این کار را انجام می‌دهد تا مجوز شورای صنفی اساتید را  کسب کند.

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت گفت: در مورد مسائل حقوقی و پرداخت ها در طول یکسال گذشته تلاش‌های زیادی در شورای معاونت، دفتر وزارتی و شورای مدیران معاونت انجام شد و در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه هفته گذشته وزیر بهداشت، مصوبه هیئت امنای دانشگاه‌ها را امضا کردند و امیدواریم به زودی این ترمیم انجام شود.

وی افزود: ولی واقعیت این است که برای اعضای هیئت علمی در وزارت بهداشت با این همه مسئولیت زیادی که به عهده دارند این میزان حقوق کافی نیست و امیدواریم که همه مسئولان در رده های مختلف کشور به این مسئله توجه داشته باشند و همکاری لازم را داشته باشند.

حسینی یادآور شد: در خصوص کارشناسان ارشد، وجوه تمام وقتی و تمام وقتی جغرافیایی برای مربیان را هم به مناطق آمایشی واگذار کردیم و هیئت امنای دانشگاه ها مصوبه دارند که از ۷۰ درصد تا ۹۰ درصد اجازه بدهند مربیان در قالب تمام وقتی جغرافیایی قرار بگیرند.

وی تاکید کرد:حق و حقوق عام خدمات کشوری، مشمول هیات امنا نیز می شود و اگر این مسائل در دانشگاهی وجود ندارد می توان از لحاظ حقوقی پیگیری کرد. ضمن اینکه موضوع حق التدریس، دغدغه همه دانشگاه ها است و باید مدیریت در دانشگاه‌ها به گونه‌ای باشد که بتوانند این پرداخت‌های نیروهای حق التدریس را انجام بدهند.

رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت با بیان اینکه دستور وزارت بهداشت این است که  اعضای هیئت علمی در بدو خدمت، تمام وقت جغرافیایی بشوند گفت: متاسفانه گزارش هایی وجود دارد که شروع خدمت اعضای هیئت علمی بالینی را به تمام وقت جغرافیایی نبودن منوط می‌کنند و در این مسئله تعارض وجود دارد.

وی گفت: در حالی که حدود ۶۰ درصد از اعضای هیئت علمی ما از نوع بالینی هستند و یکی از چالش های جدی ما در جذب هیئت علمی همین گروه به دلیل تناقض در آیین نامه‌ها و درخواست‌های متقاضیان جذب است و این موضوع به لحاظ کمی و کیفی به نفع ما و اموزش علوم پزشکی کشور نیست.

 حسینی خاطرنشان کرد: خرید تعهدات در مقطع دکتری تخصصی و ارشد با راهکارهایی که در حوزه معاونت آموزشی طراحی شده و هماهنگی با هیات عالی تعهدات در وزارتخانه شروع شده و به غیر از رشته هایی که به آنها نیاز مبرم وجود دارد در حال انجام است. دانشگاه‌ها در یک چهارچوب قانونمند باید آن را عملی کنند. همچنین دستورالعمل و شیوه پرداخت نیز به تصویب هیئت عالی رسیده و برای دانشگاه‌ها ارسال شده است.

وی درباره جذب و تامین هیئت علمی افزود: باید در هر سطح و جایگاهی از سازمان امور استخدامی حتماً مجوز جذب هیئت علمی دریافت کنیم و بودجه آن را سازمان برنامه و بودجه بپذیرد و تامین کند، بنابراین مشکل اصلی کسب مجوز است.

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت اضافه کرد: تسهیلات وام بانکی در اختیار وزارت بهداشت نیست و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی فقط اعضای رسمی هیئت علمی را مشمول می دانستند که با تلاش توانستیم پیمانی ها را نیز مشمول این قانون کنیم.

وی درباره بحث سربازی برخی از اعضای هیئت علمی گفت: ستاد مشترک نیروهای مسلح به وزارت بهداشت اعلام کرده است که وزارتین و دستگاه ها به هیچ وجه پس از پایان دوره ضرورت، امکان تحویل کارت پایان خدمت به متقاضی را ندارند لذا ما پس از دوره ضرورت تنها اجازه داریم درخواست کارت پایان خدمت بکنیم و در وزارتخانه نگه داریم و پس از تعهد ۴۸ ماهه به متقاضیان تحویل داده شود.

حسینی درباره بورسیه ها  و مسائل آنها گفت: این مسئله در دستور کار هیئت مرکزی جذب است و وزارت بهداشت چند دسته بورسیه دارد و این در حالی است که دانشگاه‌ها حاضر به جذب آنها نیستند. ما در وزارت بهداشت ۲۴۰ هزار دانشجو داریم که بر اساس قانون برنامه ششم باید ۲۴ هزار استاد پیمانی و رسمی داشته باشیم و این در حالی است که ۱۳ هزار نفر استاد داریم و این کمبود به دلیل وجود محدودیت هایی است که برای وزارت بهداشت وجود دارد.

وی درباره اساتید بازنشستگان گفت: موضوع بازنشستگان دغدغه همه مسئولین است و درخواست شده که سقف سنوات هیئت علمی بازنشستگی نباید دچار محدودیت باشد لذا باید از ظرفیت هیئت امناها استفاده کرد تا  اساتیدی که سالیان سال برای این کشور زحمت کشیدن دچار مشکل نشوند.

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت در خصوص فعالیت هیئت ممیزه دانشگاه ها گفت: هیئت ممیزه خارج از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی تواند عمل کند اما به غیر از اصول در مواردی اجازه داده شده که شیوه نامه های داخلی تدوین شود. از همین رو زمان تصویب ارتقاء یک عضو هیئت علمی موضوعی است که در دستورالعمل آمده و از زمان تایید هیئت ممیزه دانشگاه یا هیئت ممیزه مرکزی  محاسبه می شود.

وی تشکیل اداره رفاه هیئت علمی را پیشنهاد خوبی دانست و یادآور شد: این اداره در ستاد وزارت بهداشت وجود دارد و دانشگاه‌ها نیز می‌توانند راسا برای ایجاد آن اقدام کنند.

حسینی در رابطه با نقل و انتقال اعضای هیئت علمی نیز گفت: طبق ماده ۱۲۲ آیین نامه اداری استخدامی اعضای هیئت علمی، نقل و انتقال اعضای هیئت علمی منوط به موافقت دانشگاه مبدا و مقصد است.

 وی درباره آیین نامه بالینی پرستاری برای اعضای هیئت علمی گفت: این آئین نامه و شیوه نامه آن تنظیم شده و نقش هیئت علمی و همکار پرستار و سوپروایزر در این آیین نامه تدوین شده است لذا لازم است با وفاق آموزش پرستاری در حالت تئوری و بالینی ارتقا یابد.

رئیس مرکز امور هیئت علمی وزارت بهداشت اظهار داشت: در مورد سرباز هیئت علمی نیز وزارت بهداشت بسیار تمایل دارد رتبه های برتر را جذب کند اما ستاد مشترک نیروهای مسلح باید اجازه بدهد، اولویت دانشگاه ها را در نظر بگیریم و توزیع کشوری را نیز مد نظر قرار دهیم.

وی در زمینه اعضای هیئت علمی پژوهشی دانشگاه ها گفت با توجه به اینکه عملکرد اعضای هیئت علمی بر اساس نیازهای دانشگاه‌هاست وزارت بهداشت در مورد اینکه عضو هیئت علمی آموزشی باشد یا پژوهشی و حتی در مجوزها هم دخالتی ندارد و دانشگاه‌ها می‌توانند در هر حوزه‌ای که صلاح می دانند افراد را استفاده کنند و ارتقاء پایه و مرتبه را مدیریت کنند.

حسینی از اعلام فراخوان تا پایان سال خبر داد و گفت: چند علاقمندی و اعلام نیاز را تا پایان سال خواهیم داشت تا بتوانیم جوانان را جذب کنیم و امیدواریم همه به ما کمک بکنند که بتوانیم این کار را انجام دهیم اما از طرفی هم به تجربه و وجود پیشکسوتان نیاز است.

وی درباره سختی کار برخی حیطه ها گفت: کمیته‌ای در حوزه معاونت توسعه وزارت بهداشت وجود دارد که باید همه ویژگی‌های سختی کار را با سازمان برنامه و بودجه بررسی کند تا وارد چارچوب سختی کار شود.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *