خانه » اخبار دوره دکتری » دانشجویان دکتری علوم پایه به دنبال حذف ترم

دانشجویان دکتری علوم پایه به دنبال حذف ترم

برخی دانشجویان دکتری رشته های علوم پایه می گویند به دلیل شرایط کنونی، برای گذراندن پروژه های آزمایشگاهی با مشکل مواجه شده اند و خواستار حذف ترم هستند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش مهر، علی رغم مجازی شدن کلاس های تئوری در دانشگاه ها اما کلاس های عملی و آزمایشگاهی همچنان به صورت حضوری برگزار می شود تا شرایط برای دانشجویانی که نیاز به کار آزمایشگاهی دارند و یا برای به پایان رساندن پایان نامه و رساله خود نیاز به حضور در دانشگاه دارند، مهیا باشد.

براساس بخشنامه ابلاغی وزارت علوم دانشجویانی که برای پیشبرد و انجام رساله خود نیاز به حضور و فعالیت در آزمایشگاه و کارگاه دارند می‌توانند با رعایت ضوابط بهداشتی و در صورت امکان به صورت تک نفره از فضای آزمایشگاه‌ها یا کارگاه استفاده کنند و در صورت لزوم ساعت کاری آزمایشگاه و کارگاه بین دانشجویان توزیع و برنامه حضور آنها در روزها و زمان‌های مختلف تنظیم شود.

در این میان برخی دانشجویان دکتری در رشته های علوم پایه از جمله شیمی، زیست و فیزیک که در مرحله تدوین رساله خود هستند با مشکلاتی مواجه شده اند. از جمله اینکه آن ها می گویند باید هر روز در آزمایشگاه حضور پیدا کنند تا پروژه ها با خلل مواجه نشود اما به دلیل شیفت بندی در هفته یک یا دو روز می توانند در آزمایشگاه حضور پیدا کنند.

یکی از این دانشجویان رشته شیمی که در یکی از پژوهشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم تحصیل می کند، به مهر می گوید: به دلیل شرایط کرونایی، حضور دانشجویان در آزمایشگاه محدود شده و حتی اساتید نیز یکی در میان در دانشگاه حضور پیدا می کنند. از آنجایی که بخش عمده ای از تحصیل ما باید در آزمایشگاه ها طی شود اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و باید سریعا آزمایشگاه را ترک کنیم.

این دانشجو در ادامه گفت: ترم گذشته با درخواست حذف ترم ما موافقت کردند و این ترم هم درخواست حذف ترم بدون احتساب سنوات را داریم. از طرفی دیگر دانشگاهها دانشجویان را محبور کرده اند، آزمون زبان را بدهند تا بتوانند سمینار ارائه دهند و یا از رساله دفاع کنند. این آزمون به تاخیر افتاده و زمان برگزاری آن به ۱۴ آذر ماه موکول شده است؛ به همین دلیل ما در حال حاضر مشغول خواندن زبان هستیم.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به مهر گفت: از ترم گذشته با مشکل رو به رو شده ایم و خوشبختانه با حذف ترم ما موافقت شد البته گفتند در ترمی که جز سنوات غیرمجاز ما محسوب می شود، خدمات آموزشی ارائه می دهند و خدمات رفاهی از جمله خوابگاه شامل ما نخواهد شد اما این ترم هم نمی توانیم کارهای آزمایشگاهی خود را انجام دهیم. ما باید هر روز در آزمایشگاه حضور پیدا کنیم اما به دلیل رعایت فاصله گذاری تعداد محدودی روزانه می توانند حضور پیدا کنند.

وی افزود: حضور کارمندان در دانشگاه یک روز در میان شده و دانشگاه به ما گفته با درخواست حذف ترم ما موافقت نمی شود مگر اینکه وزارت علوم بخشنامه کلی ابلاغ کند. از طرفی آزمایشگاه ما کوچک است و باید به صورت شیفت بندی حضور پیدا کنیم و از طرفی دیگر نیز اپراتورهای دستگاه های آزمایشگاه حضور ندارند که آزمایش های ما را آنالیز کنند. از طرفی دیگر در خصوص تعطیلی دو هفته ای پیش رو نیز دانشگاه چیزی به ما نگفته که آیا دروس آزمایشگاهی همچنان برقرار است یا خیر.

دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در همین رابطه به خبرنگار مهر می گوید: من دانشجوی ترم ۸ رشته شیمی هستم؛ دانشگاه باز است اما عملا پروژه های ما پیش نمی رود. در صورت عدم موافقت مسولان دانشگاه با حذف ترم، ما مجبور هستیم از ترم ۱۰ برای شهریه ثابت مبلغی حدود ۹-۱۰ میلیون تومان را بپردازیم که واقعا انصاف نیست.

همچنین ببینید

رتبه بندی ISC

تصویب معیارهای جدید رتبه بندی ISC دانشگاه ها

معیارهای جدید رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌های کشور (ISC) توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *