خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » لزوم رسیدگی دولت به وضع معیشتی اساتید

لزوم رسیدگی دولت به وضع معیشتی اساتید

رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز گفت: مبلغ حق‌الزحمه اساتید حق التدریس در یک ترم حتی از پول توجیبی فرزندان بسیاری از خواص کمتر است و سنوات و حقوق دیگر این اساتید پرداخت نمی‌شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

زهرا قدسی در گفتگو با خبرگزاری آنا، با اشاره به لزوم رسیدگی دولت به وضع معیشتی اساتید حق‌التدریس اظهار کرد: چه کسی مسئول پاسخگویی به مشکلات اساتید حق‌التدریس است که امروزه زیر بار فقر و فشار اقتصادی به نهایت استیصال و یاس رسیده‌اند.

وی افزود: وزارت علوم متاسفانه با کمال بی‌رحمی کمترین توجهی به اساتید خود نداشته و آن‌ها را از کمترین حقوق نیز بی‌بهره می‌سازد؛ وزارتی که حتی یک نماینده از اساتید حق‌التدریس را در خود نمی‌پذیرد اما دانشجویان و … نماینده دارند.

رئیس انجمن صنفی اساتید حق‌التدریس دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی استان البرز (غیر از علمی کاربردی) با بیان اینکه وزارت علوم با کمال بی‌عدالتی در آشکارا اعلام می‌کند که به اساتید حق‌التدریس پول داده است، گفت: مبلغ حق‌الزحمه این اساتید در یک ترم حتی از پول توجیبی فرزندان بسیاری از خواص کمتر است و سنوات و حقوق حقه دیگر اساتید حق‌التدریس پرداخت نمی‌شود.

قدسی تصریح کرد: باید برای بی‌تدبیری وزارت علوم که راهبر علم و دانش مملکت است تاسف خورد، هیچ فردی از اساتید حق‌التدریس به‌عنوان زبان ناطقه بقیه در این وزارتخانه حضور ندارد تا بیان‌کننده گوشه‌ای از مشکلات این قشر دانشگاهی باشد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم در سالیان اخیر نشان داده که فقط قصد پولسازی دارد و به دنبال اشاعه و‌ نشر علم آنجور که باید و شاید نیست؛ این وزارتخانه اگر گوشه چشمی به وضعیت علم داشت قطعاً چنین تصمیم نابخردانه و عجولانه‌ای نمی گرفت که به‌جای تمهیدات وضعیت مطلوب‌تر ارائه علم، به‌فکر جیب خود باشد و آموزش‌ها را استانی کند و صدها دانشجو را در یک کلاس مجازی بنشاند و یک استاد را موظف به تدریس کند و عذر بقیه را بخواهد!

عضو هسته مرکزی شورای عالی راهبردی اساتید کشور گفت: سوال این است که آیا برای بهینه شدن اوضاع بهتر نبود حتی تعداد اساتید را برای تدریس مجازی بیشتر کنید که از عهده تدریس مجازی که سختی خاص خود را دارد بربیایند و قادر باشند به‌صورت همزمان پاسخگوی سوالات تمام دانشجویان باشند؟؛ از وزارتخانه‌ای مثل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که پرچمدار علم در کشور است، انتظار تصمیمات بخردانه‌ای می‌رفت نه اینکه علناً پول‌اندوزی را جایگزین علم و از کمترین تلاشی جهت مدیریت بحران نیز استنکاف کند.

قدسی افزود: سوال بنده از وزیر علوم این است که آیا بشخصه تدریس مجازی داشتند یا خیر؟ پای درد و‌ دل اساتید نشسته‌اند؟ از مشکلات آموزش مجازی اطلاع دارند؟ راه‌های ارتقای سطح آموزش در شرایط بحرانی چیست؟ آیا فقط دغدغه ایشان ثبت‌نام دانشجویان است یا به‌فکر ترویج علم و فرهنگ نیز است؟

وی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت علوم چطور توقع دارند در شرایط زمانی یکسان (مانند تدریس حضوری) جمعیت دانشجو چند برابر شود و استاد همزمان هم تدریس داشته باشد و هم رفع ابهام و اشکال؟ آن هم در شرایطی که ارتباط چشمی، زنده و صورت در صورت نیست و دانشجو فقط مجبور است یکسری داده را استماع و امکان مباحثه را نداشته باشد! از مسئولان مربوطه درخواست دارم با سعه صدر و درایت بیشتری برنامه‌ریزی کرده و اینگونه شالوده و پایه‌های علم کشور را متزلزل نکنند.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

۸ دیدگاه

  1. درود بر سرکار خانم زهرا قدسی،
    از اینکه ایشان به صراحت مشکلات اساتید حق التدریس را بیان فرمودند، بسیار خرسندم. بنده نیز به عنوان رتبه ۱ در هر سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری از دانشگاه دولتی شیراز، همچنان حق التدریس بوده و هیچ نوع حق بیمه و … شامل بنده نمی شود. حقوق ترم قبل که اواخر خرداد تمام شده است هنوز پرداخت نشده و همچون سال قبل ممکن است در آذر ماه و پس از کسر ۱۰% پرداخت شود. عزیزان محترم بهتر است از کسانی که حقوق شان از حساب های بانکی شان سرریز شده است مالیات بگیرند نه از ۸۰۰ هزار تومان اساتید حق التدریس.

  2. سلام چه عجب یک دفعه اسم‌اساتید حق التدریس وسط اومد من با ۱۱ سال حق التدریس چه مزایایی برام در نظر گرفتند؟ اصلا این وقتی که گذاشتم در قبال اون پول کم چی بود ؟پس حداقل اساتیدی که سابقه بالایی رو دارند در جذب یک اولویت درست براشون بذارین دیگه از اموزشیاران نهضت ما کمتر نیستم که چند سال یک بار تبدیل وضعیت میشن این چه وضعشه واقعا چند نماینده از اساتید مدعو برن صحبت کنند ولی آیا گوش شنوایی هست؟؟

  3. با سلام و خسته نباشید: بنده هم با لزوم رسیدگی دولت به وضع معیشتی اساتید حق التدریس موافقم چرا که بنده حدود ۹ سال است که در یکی از دانشگاه های فرهنگیان به صورت حق التدیس مشغول کار هستم ولی ۱- خدا وکیلی پول یک ترم را حداقل بعد از ۲ یا ۳ ترم می دهند این یک ناانصافی ۲- نااصافی دیگر این است که خیلی خیلی کم می دهند که ناگفتنی است ۳- تعداد دانشجویان در هر کلاس به طور میانگین ۵۰ نفر ۴- …

  4. سلام و احترام. واقعا وضعیت معیشتی اساتید دانشگاه خوب نیست، با توجه به اینکه سالهای عمر خود را از بازار کار دور بوده آمد و به نسبت دیر وارد بازار کار می شوند خود عاملی بر عقب افتادن از چرخه اقتصادی هست همچنین با توجه به شرایط فعلی جامعه و تورم کمر شکن ، اساتید دانشگاه جزو مظلوم ترین اقشار جامعه هستند . استاد بودن یک شغل تمام وقت با اضافه کار زیاد است بطوری که حتی پایان هفته و شبها مجبوریم مطالعه کنیم و از زمان استراحت و تفریح خود بگذریم با توجه به اینکه نیاز این شغل هست. در هر صورت نیاز هست وزارت علوم بطور جدی پیگیر حقوق این قشر باشد. اما متاسفانه هیچ حرکت مثبتی از وزارت علوم جهت رفاه بهتر اساتید دیده نمی شود.

  5. سلام، به احدیت خدا قسم میخورم برای یک ترم تدریس درس کارشناسی یکی از رشته های مهندسی، به صورت حق التدریس بعد از گذشت دو ماه از اتمام ترم، مبلغ کمتر از ۹۰۰ هزارتومان به حساب من واریز کردند! بدون بیمه، بدون غذا، بدون عیدی بدون هیچی، فقط از سر استیصال داریم تدریس میکنیم.
    همه هم می دونن ولی هیچ کس نمی تونه کاری کنه، این نیز بگذرد.

    • علی آقا
      من از سال ۹۳تا ۹۷ در علوم پزشکی حق تدریس بودم. ااخیر پرداخت ها در حد سال بود. و برای حدود بیست واحد عملی تقریبا ششصدتومن میدادن بهم

  6. سلام. کاملا با سخنان خانم قدسى موافقم. من دکتراى خود را در فرانسه گرفتم. در اون کشور دانشجویان دکترا عموما در جایگاه استاد حل تمرین به صورت حق التدریسی مشغول بودند. براى یک ساعت تدریس درس نظرى حدود ۴۰ یورو حق الزحمه میدهد دانشگاه. جالبه بدونید ۴۰ یورو معادل بود با قیمت ۴ کیلو گوشت قرمز، ۱۲ کیلو سیب، ۱۲ کیلو برنج خوب، یا یک دهم اجاره بها سوئیت محل زندگى من. اما در ایران در بهترین شرایط حقوق استاد حق التدریس، اگر پرداخت شود، ساعتى ۲۰ هزار تومان است. خودتان محاسبه کنید با این مبلغ چه میشه کرد در ایران؟

  7. کاملا با این مطالب موافقم. من خودم سالها حق التدریس بودم و الان چند ماه هیات علمی دانشگاه شهرم شدم. منی که هر سه مقطع خود را در رشته مهندسی از دانشگاه شریف و تهران اخذ کردم. زمانیکه کارشناسی میخوندم، وزارت نفت فارغ التحصیلان دانشگاه را براحتی استخدام میکرد و جالبه بدونید از ما که شربف میخوندیم، حتی امتحان هم نمی گرفتند! (حدود سال ۸۴). الان که مثلا استادیار شدیم حقوق ۷ تومنی به اندازه یک کارمند وزارت ارتباطات هم نیست. چیزی که کاملا دارم مشاهده میکنم بین دوستانم. البته من بهیچ وجه ناراحت نیستم. شانسی که آوردم همسرم بود که زمانیکه ازدواج کردیم دانشجو بودند والان فوق تخصص غدد میخونند. یک نفر هم در خونواده فردی موفق از دیدگاه جامعه و مردم باشه کافیه. راه را اشتباه رفتیم. امیدوارم شما دوستان راهنمای خوبی برای فرزندانتون باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *