خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » گلایه از فرایند طولانی جذب هیات علمی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی

گلایه از فرایند طولانی جذب هیات علمی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی از تاخیر هیات های اجرایی جذب دانشگاه های مادر در بررسی پرونده های جذب گلایه کرد و گفت: این موضوع باعث شده است فرایند جذب بسیار طولانی شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

علی آهون منش در گفتگو با مهر یکی از مشکلات موسسات غیرانتفاعی را فرایند طولانی جذب هیات علمی عنوان کرد و افزود: زمان رسیدگی به پرونده های متقاضیان جذب در هیات مرکزی جذب وزارت علوم ۴۵روز است که هیات مرکزی جذب در موعد مقرر به پرونده ها رسیدگی می کند، مشکل در هیات های اجرایی جذب دانشگاه های مادر است که باید صلاحیت علمی و اخلاقی اجتماعی متقاضیان هیات علمی را تعیین کنند.

وی ادامه داد: جلسات هیات های مذکور در دانشگاه های مادر بسیار با تاخیر برگزار می شود، روند آن این است که نهایت بین ۳ تا ۶ ماه پرونده متقاضی جذب در این هیات ها تعیین تکلیف شود ولی معمولا پروسه بررسی پرونده متقاضیان در این کمیته ها یک تا ۲ سال طول می کشد.

رئیس اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی افزود: بنابراین برای جذب متقاضیان در هیات مرکزی جذب مشکلی وجود ندارد و به پرونده ها رسیدگی می شود ولی پرونده ای از هیات های اجرایی مرکز جذب دانشگاه ها ارسال نمی شود که وزارت علوم به آن رسیدگی کند، مشکل اساسی در هیات های اجرایی جذب دانشگاه ها است.

وی ادامه داد: دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی درحال حاضر حدود ۱۲ هزار نفر هیات علمی ثابت و حدود ۳۶ هزار عضو پاره وقت و حق التدریسی دارد.

به گزارش مهر، هیات مرکزی جذب نیز  از تاخیر در رسیدگی به پرونده های جذب در دانشگاه ها گلایه کرده و تقاضای بروزرسانی پرونده‌ها را داشته است.

مرکز جذب وزارت علوم اعلام کرده بود: همانگونه که مکررا اعلام شده برابر مقررات و جدول زمانی اعلام شده از سوی هیات عالی جذب اعضای هیات علمی سقف تعیین شده برای توقف پرونده ها در دانشگاه ها حداکثر ۹۰ روز و برای بررسی نهایی در وزارت علوم حداکثر ۴۵ روز اعلام شده است. ولی متاسفانه توقف در دانشگاه و موسسات خیلی بیشتر از این زمان است و این گلایه مکررا از دانشگاه و موسسات است.

مکررا اتفاق می‌افتد که یک موسسه یا دانشگاه در ۹۰ روز بعد از فراخوان حتی فایلهای ارسالی از سوی سامانه را مورد بازبینی اولیه انجام نداده است. قبلاً دانشگاه ها و موسسات این اشکال را منتسب به وزارت علوم می کردند. لکن از سال ۹۴ به بعد که تمامی فرآیند ها روی سامانه شفاف سازی شده است چنین ادعاهایی نمیتواند مسموع باشد و این مستندسازی شفاف اگرچه مصلحت برخی از دست اندرکاران را تامین نکرده است لکن زمینه را برای استیفای حقوق شهروندی داوطلبان فراهم ساخته است.

هم اکنون گلوگاه‌های انباشت پرونده ها شناسایی شده و هر مانعی که می توانسته است بر روند جذب و شفافیت آن تاثیر بگذارد برداشته شده است. همه داوطلبان می توانند روی پروفایل خود سیر جذب و مراحل پرونده تقاضای خود را ببینند برخی از دانشگاه‌ها با سامانه سازی داخلی و یا عدم شارژ اطلاعات در سامانه جامع سعی در پنهان کاری و اعمال سلیقه‌های شخصی می کنند اما هیات مرکزی جذب این موارد را مصداق بی عدالتی می داند و خواهان توجه بیشتر به حقوق عامه و پرهیز عامه و پرهیز از هر گونه مصداق ظلم است.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

۳ دیدگاه

  1. با سلام و احترام. در خصوص میزان حقوق دریافتی اساتید پیمانی دانشگاه غیرانتفاعی وزارت علوم اطلاعات میخواهم؟ لطفا پاسخ دهید سپاسگزارم

  2. قانون نحوه تأمین هیأت علمی مورد نیاز دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور، قانونی است که در حمایت از فارغ التحصیلان و نخبگان کشور جهت بکارگیری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور توسط مجلس جمهوری اسلامی در خرداد ۱۳۶۵ تصویب گردید.
    فایل پی دی اف این قانون از سایت وزارت عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) قابل دریافت است.
    https://dlp.msrt.ir/fa/regulation/695/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%86%D8%AD%D9%88%D9%87-%D8%AA%D8%A3%D9%85%DB%8C%D9%86-%D9%87%DB%8C%D8%A3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%85%D8%A4%D8%B3%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%85%D8%B5%D9%88%D8%A8-

    بر اساس ماده ۱ قانون مذکور، کلیه افرادی که به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی کشور به کار مشغول می‌شوند می‌توانند ‌خدمت نظام وظیفه و سایر
    خدمات قانونی را در دانشگاهها یا مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مربوطه انجام دهند.
    همچنین در تبصره ۱ ماده ۱ همین قانون، حقوق و مزایای اعضا هیات علمی موضوع این قانون همانند سایر اعضا هیات علمی دانشگاه ها می باشد.
    همانطور که مشخص است، این قانون، قانونی خاص بوده و افراد واجد شرایط، پس از استخدام بصورت قانونی به عضویت هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در می آیند.
    چندسالی است که مرکز جذب وزارت علوم و تحقیقات، با صدور بخشنامه های متعدد به حدود این قانون خاصی به اعتنایی کرده و مشکلات عدیده ای را برای افراد استخدام شده در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور بوجود اورده است. افرادی با استعداد و جوان که می بایست در رسیدن به اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، در سنگر علم و دانش جهاد کنند. این افراد چندسالی است که دغدغه دیگری دارند. دغدغه ای که برنامه زندگی و امنیت شغلی ایشان را نیز دچار مشکل کرده است. در ماده ۱۴ قانون به صراحت ذکر شده است، افراد پس از گذشت دوره ضرورت می توانند به رسمی آزمایشی تبدیل وضعیت یابند، اما در بخشنامه های مرکز جذب نه تنها اجازه تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی به این افراد داده نمی شود، بلکه ارتباط استخدامی این دسته افراد پس از دوره تعهد ۴ساله، قطع شده و افراد از دانشگاه ها اخراج می شوند.
    گروهی از این نخبگان علمی، با ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری، برای دفاع از حق و حقوق خود اقدام نمودند. خوشبختانه، در آبان ۱۳۹۸ هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رای وحدت رویه، قانون نحوه تامین هیات علمی مورد نیاز دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور را یک قانون خاص برشمرد که تاکنون هیچ قانونی آن را نسخ نکرده است. همچنین با لغو بخشنامه های غیرقانونی مرکز جذب وزارت عتف، استخدام این افراد را بر اساس قانون مذکور و به صورت استخدام تعهد خدمتی عنوان کرد.
    با صدور رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری، امید در دل های این نخبگان و خانواده های ایشان دوباره روشن شد. اما از زمان صدور رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تاکنون حتی یک نفر هم نتوانسته است از مفاد این قانون و رای هیات عمومی دیوان بهره مند گردد.
    مجلس و دولت بهمراه دیوان عدالت اداری بایستی هرچه سریعتر به این موضوع ورود کرده و به حق مسلم و قانونی این افراد احترام گذاشت.
    جزئیات رای هیات عمومی دیوان در سایت روزنامه رسمی و لینک زیر قابل پیگیری و مطالعه است.
    http://www.rrk.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=18586

  3. با عرض سلام و ادب. من فارغ التحصیل دکتری با رزومه خوب از یکی از دانشگاه های برتر تهران هستم و اواخر ۹۷ فارغ التحصیل شدم. الان دو فراخوان هست شرکت کردم و اولویت ها در مرحله بررسی مقدماتی دانشگاه مونده!!! تکلیف ما چیست… همین طور انتظار بکشیم و ببینیم چه میشود… شاید دانشگاه اصلا قصد بررسی نداشته باشد اون وقت سن ما هست که بالا رفته و در انتظار واهی بودیم. لطفا به طور جدی تر پیگیری کنید.صرفا عنوان مشکل توسط مسیولین که راهگشا نیست. قانونی نیست که دانشگاه را ملزم به پاسخگویی سریع کند؟؟؟

پاسخ دادن به دکتری لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *