خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » رشد ۱۹۴ درصدی فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنعت

رشد ۱۹۴ درصدی فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی در صنعت

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اعضای هیأت علمی در سال ۹۷ از ۵۰ فرصت مطالعاتی و در سال ۹۶ از ۱۷ فرصت مطالعاتی استفاده کردند که آمار استفاده از این فرصتها در سال گذشته ۱۹۴ درصد رشد داشته است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

مسعود برومند روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به منظور تقویت و برقراری ارتباط منسجم دانشگاه ‌ها و مراکز آموزش عالی با بخش‌ های جامعه و صنعت و عملیاتی کردن یافته ‌های اعضای هیأت علمی و آشنایی با نیازهای واقعی این دو بخش، آیین ‌نامه فرصت مطالعاتی اعضای هیأت علمی در جامعه و صنعت تدوین و ابلاغ شد.

وی همچنین با اشاره به رقم قراردادهای در حال اجرای دانشگاه ها با صنعت در سال ۹۷ اظهار داشت: در سال های ۹۲ تعداد قراردادهای دانشگاه با صنعت تنها سه هزار و ۳۵ مورد بود که این رقم در سال ۹۷ به عدد هفت هزار و ۲۴ مورد رسید.

برومند افزود: تعداد کارفرمایان یا به عبارت دیگر تعداد اعضای هیأت علمی و پژوهشگرانی که در این قراردادها با صنعت مشغول به کار شدند در سال ۹۷ به سه هزار و ۷۵۲ نفر رسید، در حالی که این رقم در سال ۹۲ فقط هزار و ۷۹ نفر بود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره تعداد پایان نامه های تحصیلات تکمیلی مرتبط با قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه گفت: در سال ۱۳۹۲ تعداد این پایان نامه ها ۵۵۹ بود اما این رقم در سال ۱۳۹۷ به هزار و ۵۴۸ پایان نامه افزایش یافت.

عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به پشتیبانی وزارت علوم از حل معضلات و چالش های دستگاه ها و دانشگاه ها اظهار داشت: وزارت نفت تفاهم نامه همکاری با ۹ دانشگاه و پژوهشگاه در حوزه بالا دست صنعت نفت دارد؛ این وزارتخانه همچنین با ۱۲ دانشگاه و مرکز پژوهشی در حوزه پایین دست تفاهم نامه همکاری امضا کرده است.

به گفته برومند، همچنین سازمان محیط زیست در تعامل با دانشگاه ها اقدام به تشکیل کنسرسیوم دانشگاه ها برای مشارکت در پروژه های علمی بزرگ زیست محیطی کرد.
وی افزود: همکاری در احیای تالاب های کشور یکی دیگر از تعاملات نزدیک دانشگاه ها با سازمان محیط زیست است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم درباره تعداد دوره های برگزار شده طرح توسعه مهارت افزایی دانشگاه ها در سال ۹۸ نیز خاطرنشان کرد: در سال جاری چهار هزار و ۵۵۱ دوره در ۶۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی کشور برگزار شد و در این دوره ها یک میلیون و ۳۲۴ هزار و ۴۶۴ نفر شرکت کردند.

برومند با اشاره به حضور بیش از گذشته و فعال دانشگاه ها در حوزه توسعه فناوری و نوآوری خاطرنشان کرد: در این زمینه تیم های تخصصی در خوشه های تخصصی مورد نیاز کشور فعال و زمین و ساختمان به پارک های علم و فناوری واگذار شد.

وی درباره اهداف کلان وزارت علوم در بحث ارتباط دانشگاه ها با صنعت تاکید کرد: در گام نخست، برنامه ها و تصمیم گیری ها در وزارت علوم و مراکز تابعه باید هم راستا با نیازها و اولویت های کشور باشد.
برومند گفت: مراکز علمی باید با دستگاه های اجرایی برای شناسایی و رفع نیازها و چالش ها هم افزایی داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه اجرای ۲۵ درصد پروژه های تحصیلات تکمیلی به صورت مستقیم به سفارش صنعت و جامعه باید باشد، اظهار داشت: سالانه باید ۱۰ درصد به حجم قراردادهای ارتباط با صنعت افزوده شود و در این میان مشارکت اعضای هیأت علمی در رفع نیازهای صنعت و جامعه افزایش یابد.
وی راهبردهای اصلی در تقویت این ارتباط را بهبود و اصلاح ساختار، فرایندها و آیین نامه های اجرایی دانست و افزود: مشوق های مناسب برای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی، وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی باید تدوین شود.

همچنین ببینید

افزایش سقف وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم به دومیلیارد تومان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *