خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » افزایش مشارکت و فعالیت اعضای هیات علمی در حوزه ارتباط با صنعت

افزایش مشارکت و فعالیت اعضای هیات علمی در حوزه ارتباط با صنعت

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در هفتمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور از افزایش مشارکت و فعالیت اعضای هیات علمی در حوزه ارتباط با صنعت خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم در این نشست، به شاخص‌های کاری دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: تعریف وظایف دانشجویی که قشر پویای جامعه هستند، تعریف فعالیت‌های پژوهشی اساتید و تقاضامند بودن و هدفمند بودن این فعالیت‌ها، ارتباط گسترده دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها با حوزه ستادی ازجمله این شاخص‌های کاری به شمار می‌رود.

سیف با اشاره به اینکه طرح تحول هم به کلیه دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده و دستاوردهای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بسیار گسترده و جامع بوده است، گفت: انتظار مهم حوزه ستادی وزارت علوم این است که حتماً اطلاعات جلسات دفاتر ارتباط با صنعت ردوبدل و مطالعات و مستندات مورد تبادل نظر و گفت‌وگو قرار گیرد.

وی درخصوص پایش وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی گفت: ضرورت ارزیابی عملکرد، روش‌های جمع‌آوری آمار، تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی و شناخت دقیق ظرفیت‌ها ازجمله ضروریات این طرح به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، در ادامه افزود: عدم احساس نیاز صنعت و دستگاه‌های اجرایی به دانشگاهیان، عدم آگاهی مدیران صنایع از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها، عدم تجربه و کارآمدی دانشگاهیان در انجام پروژه‌ها، کمبود قوانین حمایتی از محققان و عدم وجود اعتماد متقابل دانشگاه و صنعت به یکدیگر از مشکلات و معضلاتی است که بر سر راه این طرح است.

سیف به تألیف کتاب قراردادهای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور اشاره کرد و افزود: کتاب قراردادهای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه با مشارکت ۱۲۲ مرکز آموزشی و آمار شاخص قراردادهای ارتباط با صنعت مراکز در طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ تهیه و گردآوری شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم درخصوص روش اجرای طرح‌ها گفت: تدوین شاخص‌های قراردادهای ارتباط با صنعت توسط دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، ارسال فایل شاخص‌ها به‌منظور تکمیل اطلاعات به مراکز آموزش عالی، تکمیل فایل شاخص‌ها توسط هر دانشگاه و ارسال آن به دفتر و بررسی و ارزیابی آمار دریافتی و تدوین گزارش نهایی توسط دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم از روش‌های اجرایی می‌باشند.

وی گفت: اطلاعات عمومی دریافتی شامل سه بخش اساسی اطلاعات قراردادها، اطلاعات تکمیلی قراردادها به‌منظور تحلیل و بررسی شاخص‌ها و لیست کامل دانشگاه‌های تکمیل‌کننده اطلاعات است.

سیف در مورد نمونه‌های آماری قراردادها افزود: نتایج پایش وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در سال ۹۸ حاکی از این امر است که تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت در حال اجرا از سال ۹۲ تا سال ۹۷ از ۳۰۳۵ به ۵۲۱۸ عدد افزایش‌یافته است و تعداد کارفرمایان قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در حال اجرا از تعداد ۱۰۷۹ در سال ۹۲ به تعداد ۲۸۳۸ در سال ۹۷ گسترش داشته است.

سیف ادامه داد: تعداد پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه نیز از ۵۵۹ در سال ۹۲ به ۱۲۵۴ در سال ۹۷ افزایش داشته و تعداد متوسط اعضای هیات علمی مجری قراردادها از ۱۶ نفر به ۴۳ نفر در سال ۹۷ افزایش داشته است.

همچنین ببینید

آمار زنان هیات علمی از زبان مشاور امور زنان وزارت علوم

فعالیت بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها

مشاور امور زنان وزارت علوم گفت: بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *