خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » ابلاغ مدل جدید محاسبه ساعات موظفی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد در آینده نزدیک

ابلاغ مدل جدید محاسبه ساعات موظفی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد در آینده نزدیک

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: برای این موضوع مدل جدیدی را برای ساعات موظفی اعضای هیأت علمی طراحی و تدوین کرده‌ایم که به زودی به تمامی واحدهای دانشگاهی ابلاغ خواهد شد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در دومین دوره آموزشی تشکیلاتی طرح شهید شهریاری ویژه تشکل‌های استادان دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد بروجرد برگزار شد، با اشاره به مدیریت مالی منابع این دانشگاه در دوره جدید، تصریح کرد: اگر تیم مدیریتی جدید درآمدها و هزینه‌های دانشگاه را مدیریت نمی‌کرد، طی شش ماه گذشته ۲۰۰ واحد دانشگاهی در پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی و کارکنان خود با مشکل مواجه می‌شدند. به عنوان نمونه، در دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان ۵ میلیارد تومان مازاد بر درآمدهای استان حقوق و دستمزد پرداخت شد و با تلاش شبانه‌روزی همکاران توانستیم بحرانی که دانشگاه در اثر افزایش هزینه‌ها با آن مواجه شده بود را خنثی کنیم.

دکتر طهرانچی با اشاره به بودجه سال مالی ۹۹-۹۸ دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: پیش‌بینی درآمدی ما برای سال مالی جاری حدود ۶هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که ۸درصد آن مربوط به بنیاد شهید بوده که معمولاً با تأخیر چندساله وصول می‌شود، بنابراین درآمد قابل تحقق دانشگاه حدود ۵هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که فقط ۴هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای دانشگاه صرف پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی می‌شود و حداقل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز بابت هزینه‌های آب، برق و… پرداخت می‌شود.

وی افزود: اگر ما منابع محدود و هزینه‌های دانشگاه را مدیریت نمی‌کردیم و تسلیم فضاسازی‌ها و شایعات می‌شدیم، در پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی دچار مشکل می‌شدیم.

تغییرات ساختاری صورت‌گرفته در دانشگاه آزاد، در راستای سیاست‌های کلی علم و فناوری است

وی افزود: تغییرات ساختاری صورت‌گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی، در راستای سیاست‌های کلی علم و فناوری است و تلاش داریم در جهت تحقق این سیاست‌ها، همه توان خود را به کار بگیریم.

دکتر طهرانچی با اشاره به محیط شغلی اساتید و اعضای هیأت علمی در دانشگاه، گفت: اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه همزمان سه نقش در محیط‌های آموزشی، شغلی و اجتماعی دارند. محیط شغلی اساتید، محیط تربیتی آنها نیز محسوب می‌شود. محیط شغلی باید سازندگی داشته باشد، در غیر این صورت، این محیط مخرب خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از عدم توجه به آموزشی و تربیتی بودن محیط شغلی اساتید و اعضای هیأت علمی، گفت: اعضای هیأت علمی زمانی که در کلاس درس هستند، به عنوان استاد شناخته می‌شوند، اما در محیط کاری خود براساس مرتبه علمی دسته‌بندی می‌شوند و در این محیط به کسی استاد اطلاق می‌شود که مرتبه علمی استادتمامی داشته باشد اما موضوع مهم این است که محیط شغلی نباید درگیر اثرات نظام شغلی همچون نظام ترفیع و ارتقای مرتبه علمی شود چرا که این موضوع در نظام آموزشی اساتید اثر منفی می‌گذارد. متأسفانه به خصوصیت تربیتی محیط شغلی اعضای هیأت علمی بی‌توجهی شده است و ما انتظار داریم این ذات نایافته از هستی‌بخش، هستی‌بخش شود. مگر می‌شود کسی در محیط شغلی که به تربیت توجه ندارد، حضور یافته و بخواهد اثر سازنده و مثبت داشته باشد؟

مدل جدید محاسبه ساعات موظفی اعضای هیأت علمی به زودی ابلاغ می‌شود

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی تشکیلاتی شهید شهریاری ویژه اساتید در دانشگاه آزاد اسلامی، خطاب به حاضران گفت: شما در این جمع حضور دارید که بگویید نظام شغلی من، نظام تربیتی نیز محسوب می‌شود. بنابراین برگزاری چنین دوره‌هایی به تربیتی‌سازی محیط شغلی اساتید کمک می‌کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به لزوم توجه به موضوعات معیشتی اساتید، اظهار داشت: من با جان و دل به رفع دغدغه معیشتی استادان اعتقاد دارم، اما باید بپذیریم که تا خودمان را وقف دانشگاه نکنیم، وضعیت دانشگاه سامان نمی‌یابد. اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه باید به محیط شغلی و آموزشی خود توجه داشته باشد. برای این موضوع مدل جدیدی را برای ساعات موظفی اعضای هیأت علمی طراحی و تدوین کرده‌ایم که به زودی به تمامی واحدهای دانشگاهی ابلاغ خواهد شد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: در این مدل جدید، ساعات موظفی اعضای هیأت علمی با مرتبه‌های علمی مختلف شامل استادتمام ۱۰ ساعت حضور در کلاس به علاوه ۸ واحد پایان‌نامه، دانشیار ۱۲ ساعت حضور در کلاس به علاوه ۸ واحد پایان‌نامه، استادیار ۱۴ ساعت حضور در کلاس به علاوه ۸ واحد پایان‌نامه و مربی ۱۶ ساعت حضور در کلاس به علاوه ۱۶ ساعت فعالیت مکمل شامل فعالیت‌های مشاوره‌ای، عملکردی و فرهنگی است.

همچنین ببینید

رئیس مرکز جذب هیأت علمی شورای تحقیق جذب هیات علمی

تشکیل شورای تحقیق جذب هیات علمی در دانشگاه ها

رییس مرکز جذب وزارت علوم اعلام کرد: به منظور تسریع در امر تحقیقات و نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *