خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » لزوم اصلاح تعیین سقف برای حقوق اعضای هیئت علمی
حقوق اعضای هیئت علمی

لزوم اصلاح تعیین سقف برای حقوق اعضای هیئت علمی

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تعیین سقف برای حقوق اعضای هیئت علمی، خواستار اصلاح و بازنگری آن شد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

کارن ابری نیا، عضو کانون صنفی اساتید در گفتگو با مهر با انتقاد از تعیین حداکثر سقف برای حقوق اعضای هیئت علمی در سال ۹۸ توسط مجلس شورای اسلامی گفت: سال های گذشته به این شکل بوده که اعضای هیئت علمی از بند حداکثر سقف حقوق مستثنی می شدند و همه سال ها این موضوع اجرایی می شد.

وی ادامه داد: امسال هم دولت یک تبصره گذاشته و آن را مصوب کرده، ولی کمیته تطبق قوانین مجلس شورای اسلامی اعلام کرده این تبصره دولت خلاف قانون بوده و باید سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی رعایت شود.

عضو هیت علمی دانشگاه تهران افزود: برهمین اساس درنامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری این تبصره شده ایم تا سقف حقوق برای اعضای هیئت علمی برداشته شود چون اگر این اتفاق رخ دهد برخی از استادان ما در شهرستان ها متضرر می شوند.

وی ادامه داد: چون یکی از راه های تشویق اساتید برای حضور در شهرستان های دورافتاده و کم برخوردار افزایش حقوق است و اکنون در شهرستان های دور استادیاران جوان جذب شده اند که با این مصوبه ضرر می کنند.

به گزارش مهر، کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران در خصوص تصویب نامه موضوع الحاق یک تبصره به تصویب نامه ضریب حقوق سال ۱۳۹۸ و ماده ۲ آئین نامه اجرایی بندهای ج و ی تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۹۸، نامه ای را به دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت که به شرح زیر است :

اخیراً نامه جنابعالی به رئیس جمهور در خصوص تصویب نامه موضوع الحاق یک تبصره به تصویب نامه ضریب حقوق سال ۱۳۹۸ و ماده ۲ آئین نامه اجرایی بندهای ج و ی تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال۹۸  منتشر شد که موجب نگرانی، شگفتی و دلسردی در بین اعضای هیئت علمی کشور شد.

نکاتی که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد به شرح ذیل به استحضار می رساند:

۱- مستثنی شدن اعضای هیئت علمی از موضوع سقف حداکثر حقوق در همه سال های گذشته صورت می گرفته و موضوع جدیدی نیست. لذا چگونه است که امسال این مورد خلاف قوانین تشخیص داده شده است و در سال های گذشته مطابق با قانون بوده است؟

۲- آیا نباید بررسی می شد که چرا در سال های گذشته اعضای هیئت علمی از این موضوع مستثنی شده اند؟ آیا مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه نکرده است که با ایجاد سقف حداکثری برای حقوق اعضای هیئت علمی تمام سیاستگذاری هایی که برای جذب اعضای هیئت علمی به مناطق و استان های کمتر برخوردار در سال های گذشته موجب شده تا دانشگاه های آن مناطق بتوانند فعالیت قابل قبولی داشته باشند تحت الشعاع قرار گیرد و شاهد تخلیه این مناطق از نیروهای توانمند باشیم.

با یک بررسی ساده مشخص می شود که در مناطقی از قبیل خوزستان و سیستان و بلوچستان دریافتی برخی از اعضای هیئت علمی تا نصف و بلکه بیشتر کاهش می یابد و در سطح کشور نیز همه استادان با سابقه کاهش حقوق خواهند داشت.

۳- از یک طرف حداکثر توان و تلاش در کشور برای جذب نخبگان از داخل و خارج به دانشگاه ها است و از طرف دیگر با چنین رفتار هایی در مقابل چشم استادیاران جوان این دورنما را ترسیم می کنیم که اگر شما زحمت کشیدید و تلاش کردید و به قله های علم و دانش دست یافتید و به دانشیاری و استادی ارتقاء پیدا کردید، حقوق شما در یک سقف حداکثری ثابت می ماند و دیگر هرچقدر تلاش کنید فایده ای ندارد!

۴- سؤالاتی که برای دانشگاهیان مطرح می شود این است که هدف از این نوع مصوبات چیست؟ آیا در راستای فعالیت های برخی افراد، به عنوان تلاشی برای جلب رأی به هنگام نزدیک شدن به انتخابات مجلس است؟ آیا برای متوقف کردن روند شتابان علم و دانش در کشور است؟ آیا برای توزیع عادلانه فقر است؟ اصولاً چرا اعضای هیئت علمی و دانشگاه ها دائماً مورد هجوم هستند؟

آیا این ها نجومی بگیر ها هستند؟ واقعیت آشکار این است که هم اکنون اغلب کارشناسان و مدیران در نهاد ها و شرکت ها و مراکز دولتی و بانک ها دریافتی به مراتب بیشتری از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور دارند اگر چه حکم استخدامی برخی از آنها این واقعیت را نشان نمی دهد!

در پایان به استحضار می رساند که انتظار از مجلس شورای اسلامی این است که در مصوبات خود تنها منافع ملی را در نظر بگیرد و طبیعی است که باید عواقب فعلی و آتی مصوبات با دقت نظر و تحلیل صحیح و بدور از هیجانات آنی و تمایلات و گرایش های مقطعی در نظر گرفته شوند.

لذا تقاضا دارد تا این موضوع مورد بازنگری و تصمیم گیری مجدد قرار گیرد و اصلاح شود. در این راستا کانون صنف استادان دانشگاهی ایران آمادگی دارد تا در جهت کارشناسی و ارائه اطلاعات و گزارش های متقن درخدمت مجلس شورای اسلامی باشد.

همچنین ببینید

آمار زنان هیات علمی از زبان مشاور امور زنان وزارت علوم

فعالیت بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها

مشاور امور زنان وزارت علوم گفت: بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *