خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اعلام نحوه گذراندن ساعات موظفی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد در مراکز تحقیقاتی

اعلام نحوه گذراندن ساعات موظفی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد در مراکز تحقیقاتی

سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در آیین نامه جدید مراکز تحقیقاتی امکان گذراندن ساعات موظفی پژوهشی برای اعضای هیأت علمی واجد شرایط در مراکز تحقیقاتی مهیا شده است.

دکتر بابک نگاهداری سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در تشریح گزارش فصلی حوزه پژوهش و فناوری، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با حدود ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۱۴۷ هزار تجهیزات تخصصی بزرگترین سرمایه آزمایشگاهی و کارگاهی کشور است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

وی به بازدید خود از ۲۰۰ آزمایشگاه و کارگاه در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور اشاره و تصریح کرد: در همین راستا پیش نویس آیین نامه آزمایشگاه های تحقیقاتی که قابلیت ارائه خدمات به داخل و بیرون از دانشگاه را دارند، تنظیم شده که به زودی ابلاغ می شود.

۴۰ درصد از سود حاصل از خدمات آزمایشگاهی به اعضای هیأت علمی و کارکنان تعلق می گیرد

سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به منظور بهره مندی هر چه بیشتر اساتید، کارکنان و کارشناسان آزمایشگاه ها از سود حاصل از ارائه خدمات آزمایشگاهی، مقرر شد ۴۰ درصد از سود حاصل از ارائه هر خدمت آزمایشگاهی به عضو هیأت علمی، کارکنان یا کارشناسانی که آن خدمت را ارائه داده اند، تعلق گیرد.

دکتر نگاهداری تأکید کرد: همچنین برای رفع موانع اداری و مالی، مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی استان از نظر هویت حقوقی ذیل «مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی» قرار می گیرد که از نظر اداری و مالی به طور مستقل به عنوان یک مرکز، تعامل مالی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۱۲ پژوهشکده و ۱۲۵ مرکز تحقیقاتی است، گفت: پس از برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی با رؤسای مراکز تحقیقاتی، آیین‌نامه جدید مراکز تحقیقاتی نهایی شد. در این آیین نامه سعی شده مسیر سهل و روانی برای ارتباط با صنعت و جامعه برای مراکز تحقیقاتی مهیا شود و منافع اعضای هیأت علمی و کارکنان مد نظر قرار گیرد.

سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در آیین نامه جدید مراکز تحقیقاتی امکان گذراندن ساعات موظفی پژوهشی برای اعضای هیأت علمی واجد شرایط در مراکز تحقیقاتی مهیا شده است. همچنین به منظور تسهیل تعاملات اداری و مالی مراکز تحقیقاتی هر استان به مشابه آزمایشگاه ها، تحت هویت حقوقی با سازوکار اداری و مالی مستقل به نام «مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی» قرار گرفته اند.

دکتر نگاهداری با بیان اینکه در هر یک از استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی مجموعه‌ای تحت عنوان سرای نوآوری به عنوان یک مرکز با سازوکار اداری و مالی شکل می‌گیرد که امکان تعامل با صنایع و سازمان‌های بیرونی را دارد، گفت: کلیه مجموعه های فناور و نوآور استان اعم از مراکز رشد، پردیس های پارک علم و فناوری، شتاب دهنده ها، پارک های صنعتی و مدارس خلاقیت در سرای نوآوری تعریف می شوند.

میزان حق مسئولیت روسای مراکز رشد براساس عملکرد آنهاست

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک هزار و ۱۳۵ شرکت فناور در قالب ۱۳۵ مرکز رشد مستقل در واحدهای سراسر کشور است، اظهار داشت: در مدل جدید آیین‌نامه ارزیابی مراکز رشد، ارزیابی عملکرد سالانه مراکز رشد با شاخص‌های مشخصی صورت می گیرد و میزان حق مسئولیت رئیس مرکز رشد، تابعی از عملکرد آن است.

سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از امکان استقرار شرکت‌ها و واحدهای کارآفرین در مراکز رشد خبر داد و گفت: با بازنگری در اساسنامه مراکز رشد امکان استقرار شرکت ها و واحدهای کارآفرین علاوه بر شرکت های دانش بنیان در مراکز رشد مهیا شد. همچنین شیوه‌نامه برگزاری رویدادهای فناورانه و نوآورانه اعم از استارت آپ ها و نظایر آن تهیه شده است.

دکتر نگاهداری خاطرنشان کرد: یکی از موانع تجاری سازی فناوری های تولیدی در دانشگاه و پتنت های ثبت شده، سهم مالکیت معنوی طرفین موضوع اعم از دانشگاه، اساتید و دانشجویان بود که کارشناسی دقیقی در این خصوص صورت گرفت که با توجه به نوع حمایت دانشگاه و پایان نامه و غیر پایان نامه بودن پتنت های ثبت شده، درصد سهم منصفانه تر و دقیق تر در راستای صیانت هر چه بیشتر از مالکیت معنوی اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانشگاه اصلاح شد.

تحول مؤثر و پایدار با همکاری اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه تحقق می‌یابد

وی درباره عملکرد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، اظهار داشت: در همین راستا تفاهم‌ نامه‌هایی با صنایع ذوب آهن، کشاورزی، ایران خودرو، زیست فناوری، فناوری اطلاعات، اتاق های بازرگانی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و سازمان اوقاف منعقد شد. همچنین با توجه به اهمیت راهبردی کشاورزی برای کشور و دانشگاه آزاد اسلامی، نشست تخصصی عنوان پویش صادرات در محصولات کشاورزی را با حضور فعالان حوزه صادرات در سازمان مرکزی برگزار کردیم.

دکتر نگاهداری با تأکید بر اینکه تحول مؤثر و پایدار در دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری اعضای هیأت علمی، کارشناسان و کارکنان دانشگاه تحقق می‌یابد، گفت: به همین منظور فراخوانی برای دعوت به همکاری اعضای هیأت علمی و نیروهای متخصص دانشگاه آزاد اسلامی در مدیریت های حوزه پژوهش و فناوری اعلام کردیم. که پس از بررسی سوابق افراد و مصاحبه های حضوری، حدود ۱۶ نفر از متقاضیان جهت همکاری در حوزه های مدیریتی انتخاب شدند.

وی در پایان تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه گام دوم خود می تواند در آستانه یک تحول بزرگ قرار گیرد. بی شک یکی از پیشران‌ها و موتورهای محرکه اصلی این تحول حوزه پژوهش، فناوری و نوآوری است.

دکتر بابک نگاهداری سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد ستادی حوزه پژوهش و فناوری را طی گزارش فصلی به اعضای هیات علمی، کارکنان و کارشناسان حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه ارائه کرد.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *