خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اصلاح آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران

اصلاح آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران

رییس دانشگاه تهران از بازنگری و اصلاح آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: بازنگری در مورد ادامه خدمت اعضای هیأت علمی در وضعیت پیمانی به نحوی که تمدید قرارداد آنان در طول سنوات با کسب و احراز شرایط بدون محدودیت در ترفیع پایه و ارتقا ادامه یابد، تغییر ساختار ترفیع بر اساس مصوبه نظام یکپارچه ارزیابی عملکرد، اصلاح مقررات مربوط به انواع مأموریت‌ها، اصلاح مقررات مربوط به پایان خدمت و اصلاح آئین نامه انتخاب استاد ممتاز از مهم‌ترین این اصلاحات است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی با اشاره به اهمیت کیفی نگری در برنامه‌های آموزشی دانشگاه تهران اظهار کرد: پس از تصویب دوره‌های کهاد به عنوان مکمل برنامه‌های آموزشی که مورد استقبال قرار گرفت، طرح ایجاد رشته‌های دو گرایشی در مقطع کارشناسی در قالب یک دوره اصلی و یک دوره فرعی (مدل دو وجهی) در طول سال گذشته در شوراهای تخصصی مختلف دانشگاه، همچنین در جلسه مدیران گروه‌های آموزشی با هیأت رئیسه و شورای دانشگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این اقدام درجهت ایجاد خلاقیت و نوآوری در ترکیب و محتوی دروس، تغییر الگو از تک رشته‌ای به بین رشته‌ای، تقویت همکاری‌های بین گروه‌های آموزشی، افزایش تعاملات دانشجویان غیر هم رشته و استفاده از ظرفیت دانشگاه تهران به عنوان جامع‌ترین دانشگاه کشور ارائه شده است. با اطمینان باید گفت اجرای این برنامه منجر به جذب و تربیت دانشجویان با استعداد تر و موفق تر خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: از دیگر اموری که موضوع تحول و نوآوری در آموزش است موضوع افزایش تجربه عملی دانشجو، افزایش مهارت‌های نرم مانند کارآفرینی، خلاقیت، کارهای گروهی، خود مدیریتی و … می‌باشد که در جهت تحقق این امر علاوه بر اجرای رشته‌های دو گرایشی، موضوعات افزایش دوره‌های کار آموزی (کارورزی) و استفاده از روش‌های آموزش به کمک انجام پروژه و یا حل مسئله (Project or Problem Based Learning, PBL) در برنامه دانشگاه است که امیدواریم با کمک و مشارکت صاحبنظران و همکاران هیأت علمی مورد بررسی و راه‌های پیاده سازی آنها تبیین شود.

بازنگری آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی

دکتر نیلی با اشاره به تغییر آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: این آئین نامه در طول تاریخ دچار تغییرات و تحولات بسیاری شده است. در سال ۱۳۹۱ یک آئین نامه توسط وزارت علوم در قالبی متفاوت با گذشته و یکسان برای همه دانشگاه‌ها تنظیم که به تصویب هیأت امنای دانشگاه نیز رسیده است. پس از گذشت چند سال از اجرای آئین نامه، تجربیات حاصل از اجرای آن و کثرت اصلاحات پیشنهادی در بندهای مختلف و حتی نیازهای حقوقی و قضائی، لزوم اعمال یک بازنگری اساسی در آئین نامه را ایجاب می‌نمود به همین جهت بازنگری آئین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی به معاونت آموزشی دانشگاه واگذار شد که این مهم با تشکیل کمیته بازنگری آئین نامه از سال ۱۳۹۶ و برگزاری جلسات متعدد انجام پذیرفت.

وی ادامه داد: اهم اصلاحات به عمل آمده در آئین نامه فوق شامل بازنگری در مورد ادامه خدمت اعضای هیأت علمی در وضعیت پیمانی به نحوی که تمدید قرارداد آنان در طول سنوات با کسب و احراز شرایط بدون محدودیت در ترفیع پایه و ارتقا ادامه یابد، تغییر ساختار ترفیع بر اساس مصوبه نظام یکپارچه ارزیابی عملکرد، اصلاح مقررات مربوط به انواع مأموریت‌ها، اصلاح مقررات مربوط به پایان خدمت و اصلاح آئین نامه انتخاب استاد ممتاز و استخدام غیر تمام وقت از جمله پاره وقت است.

رئیس دانشگاه تهران در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های حوزه بین المللی این دانشگاه نیز افزود: توسعه و ارتقا فعالیت‌های بین الملل با توجه به برنامه سوم دانشگاه، اهمیت روابط بین دانشگاهی و تأکیدی که اکنون بیش از گذشته توسط همه مسئولان کشور ابراز می‌شود، همچنان در دستور کار دانشگاه است و مهمترین فعالیت‌ها بر روی توسعه فعالیت‌های آموزشی مانند تبادل و پذیرش دانشجو و استاد، توسعه همکاری‌های پژوهشی و امکان توسعه فعالیت‌ها در زمینه نوآوری است.

افزایش هزینه‌های فرصت‌های مطالعاتی در سال گذشته

نیلی تاکید کرد: در سال ۹۷ با توجه به کاهش شدید نرخ برابری ریال در برابر ارزهای معتبر دنیا، از یک طرف اهمیت اقتصادی پذیرش دانشجوی خارجی علاوه بر سایر مزیت‌ها به خوبی برای همگان عیان شد و از طرف دیگر باعث افزایش هزینه‌های دانشگاه برای اعزام دانشجو و استاد شد. در اینجا لازم است به اهمیت تدوین و ارائه برنامه‌های آموزشی به زبان غیر فارسی توسط گروه‌ها آموزشی اشاره کرد که بخت افزایش جذب دانشجوی غیر ایرانی را افزایش خواهد داد.

افزایش دو برابری اعتبارات فرصت مطالعاتی

وی یادآور شد: در جهت تحقق شاخص‌های برنامه ۵ ساله دانشگاه تهران و با وجود مشکلات مالی، اعتبارات پرداختی دانشگاه بابت اعزام دانشجو و استاد تا حدود دو برابر افزایش یافت و از طرف دیگر فعالیت برای جذب بورس از منابع خارجی بیشتر شد که نتایج آن در افزایش قراردادهای اراسموس با بیش از ۳۰ مورد با کشورهای مختلف اروپایی مانند اسپانیا، آلمان، اتریش، سوئد، ایتالیا، لیتوانی، لتونی، ترکیه، بلغارستان، مجارستان به خوبی نمایان است.

دکتر نیلی تاکید کرد: راهبرد دانشگاه تهران در خصوص توسعه همکاریهای بین دانشگاهی در قالب اتحادیه‌ها، همکاریهای دو جانبه و چند جانبه، در سطح ملی و بین المللی نتایج مثبتی را به دنبال داشته است که حضور فعال در برنامه اراسموس بخشی از نتایج آن است و در ادامه بخشی دیگر از دستاوردهای این راهبرد ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه تهران همچنین گفت: شروع ریاست دو ساله بنده به عنوان رئیس اتحادیه AUAP برای اولین بار در تاریخ دانشگاه‌های ایران، فرصت بسیار ارزشمندی را در اختیار دانشگاه جهت توسعه روابط بین دانشگاهی در میان دانشگاه‌های اتحادیه فوق فراهم می‌سازد که از این فرصت به خوبی استفاده شود. برگزاری کارگاه، مدرسه تابستانی، مسابقات دانشجویی در زمینه‌های علمی، ورزشی، فرهنگی و هنری، اقدام برای افزایش تبادل استاد و دانشجو و…ازمواردی هستند که ظرفیت اتحادیه می‌تواند به تحقق آنها کمک زیادی کند. ضمن اینکه تداوم نشست‌های دانشگاه‌های ایران و روسیه، دانشگاه‌های ایران و اتحادیه اروپا، دانشگاه‌های سطح یک و دانشگاه‌های منتخب ترکیه اقداماتی برای توسعه روابط بین دانشگاهی بوده است.

تصویب آئین نامه افزایش توانمندی‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی

دکتر نیلی از تصویب آئین نامه افزایش توانمندی‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی خبر داد و افزود: تصویب آئین نامه افزایش توانمندی‌ها و شایستگی‌های حرفه‌ای اعضای هیأت علمی به ویژه اعضا هیأت علمی نو استخدام و مدیران دانشگاه در هیأت رئیسه را شاید بتوان گامی مهم جهت بهره مندی بهتر دانشگاه از استعدادها و خلاقیت‌های اعضای هیأت علمی به شمار آورد. توسعه فعالیت‌های ورزشی دانشگاه به ویژه در بخش دانشجویی و در قالب‌های درون دانشگاهی، ملی و بین المللی بیش از گذشته مورد توجه و پشتیبانی قرار گرفت و منجر به کسب مقام قهرمانی در بسیاری از میادین ورزشی ازجمله برون مرزی در رشته بسکتبال شد.

همچنین ببینید

اعمال پایه های تشویقی برای اعضای هیات علمی توسط وزارت علوم

اعطای پایه‌ های تشویقی جدید و افزایش حقوق بازنشستگی برای اعضای هیات علمی

وزیر علوم از اعمال پایه‌های تشویقی برای اعضای هیات علمی از سال ۱۴۰۲ که از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *