خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » رشد اعضای هیئت علمی علوم پزشکی شهید بهشتی در تولید علم

رشد اعضای هیئت علمی علوم پزشکی شهید بهشتی در تولید علم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به رشد کیفی و کمی تولیدات علمی دانشگاه در یک سال گذشته، گفت: برای نخستین بار از مرز سه تولید علمی برای هر عضو هیئت علمی عبور کرده ایم.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر محمد آقاجانی در نشست مدیران گروه‌های بالینی به منظور بررسی دستاوردها و تبیین اهداف سال جدید اظهار داشت: یکی از ارکان اصلی دانشگاه اعضای هیئت علمی است و راه رشد دانشگاه، رشد اعضای هیئت علمی است.

وی با بیان اینکه برای رشد دانشگاه اعضای هیئت علمی از تجهیزات و کارکنان نقش بیشتری دارند، گفت: اگر اعضای هیئت علمی علاقه مند، ماهر و به تعداد کافی نداشته باشیم نمی‌توانیم اهداف دانشگاه را محقق کنیم.

آقاجانی افزود: با راه اندازی مرکز امور هیئت علمی همه مسائل مربوط به اعضا از جمله جذب، ترفیع، فرصت مطالعاتی و سایر موارد در این مرکز متمرکز شده است. با وجود اینکه وضعیت اعضای هیئت علمی هنوز تا حد مطلوب فاصله دارد، اما اوضاع نسبت به قبل ارتقا یافته است.

آقاجانی افزود: با وجود مشکلات مالی در دانشگاه، در یک سال و نیم گذشته ۳۴۶ عضو هیئت علمی جذب دانشگاه شده اند، زیرا مسئله هیئت علمی در دانشگاه ضرورت بسیار بالایی دارد.

ارتقای رتبه علمی ۸۳ نفر از اعضای هیئت علمی

وی درباره وضعیت ارتقای اعضای هیئت علمی در دانشگاه نیز توضیح داد: از آذرماه سال گذشته تا کنون ۸۳ ارتقای عمودی انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین نقشه تمایز را یکی از اقدامات مهم در حوزه آموزش دانشگاه عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها نباید یکدست و یکنواخت باشند، بلکه هر دانشگاه باید در قله‌ای بدرخشد. نقاط تمایز هر دانشگاه باید مشخص شده و روی آنها سرمایه گذاری شود.

تدوین نقشه جذب اعضای هیئت علمی

آقاجانی همچنین تدوین نقشه جذب اعضای هیئت علمی را از دیگر اقدامات مهم دانشگاه در حوزه آموزش عنوان کرد و یادآور شد: خوشبختانه با تدوین این سند می‌دانیم که در این حوزه قرار است چه اقداماتی انجام دهیم؛ گرچه ممکن است در حین اجرا تغییراتی نیز روی این نقشه انجام گیرد.

وی به تعیین الگوی توسعه رشته مقاطع در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: در حوزه فرصت‌های مطالعاتی نیز اقدامات مهمی در دانشگاه انجام گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اهمیت فرصت‌های مطالعاتی برای حرکت دانشگاه در مرزهای علم اظهار داشت: در صورتی که فرد مناسب را برای آموزش مهارت ضروری به جای مناسب بفرستیم، تحول جدی در زمینه‌های مختلف خواهیم داشت.

آقاجانی همچنین در ادامه بسته‌های تحول آموزش، تهیه کارنامه برای اعضای هیئت علمی و ارزیابی و بازتاب فعالیت‌های علمی و پزشکی اعضای هیئت علمی را از دیگر اقدامات دانشگاه عنوان کرد.

ارزیابی اخلاق حرفه‌ای، زمینه ساز رشد اخلاق در فراگیران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اهمیت اخلاق حرفه‌ای، گفت: ارزیابی و سنجش اخلاق حرفه‌ای فراگیران از دیگر اقدامات مهم دانشگاه است که می‌تواند زمینه ساز رشد اخلاق حرفه‌ای در فراگیران باشد.

آقاجانی به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اشاره کرد و افزود: رشد کمی تولیدات دانشگاه ۳۶.۵ درصد و رشد کیفی ۴۹ درصد بوده است که بسیار افتخارآمیز است. دانشگاه برای اولین بار از مرز سه تولید علمی برای هر عضو هیئت علمی عبور کرده که نشانه پویایی دانشگاه است.

وی افزود: در نظام رتبه بندی «لایدن» ۴۰ رتبه ارتقا داشته ایم که این رشد کم نظیر است و همچنین دانشگاه برای اولین بار وارد نظام رتبه بندی شانگهای و تایمز شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به کسب رتبه اول دانشگاه در تحقیقات دانشجویی در سطح کشور، گفت: جهت گیری های پژوهشی باید به سمت فناوری، حل مشکلات نظام سلامت و خلق ثروت باشد و با توجه به اهمیت سلامت و درمان در سطح کشور، پژوهش‌های ما باید بر مشکلات نظام سلامت متمرکز باشد.

وی با اشاره به راه اندازی کمیته بهره وری در دانشگاه برای استفاده از ظرفیت‌های موجود گفت: بیمارستان‌های ما حدود ۱۴ هزار پرسنل دارد که با تشکیل کمیته بهره وری، جزئیات بهره وری همه آنها کمی شده و به صورت آنلاین قابل اندازه گیری است.

آقاجانی با بیان اینکه با راه اندازی این کمیته تمام ظرفیت‌های مغفول مانده بیمارستان‌های دانشگاه شناسایی شده است، گفت: تمام جزئیات بیمارستان‌ها، از جمله تعداد تخت‌های خالی هر بخش، میزان داروهای موجود، تعداد پرستار به ازای هر بیمار و سایر جزئیات از طریق سامانه‌ای که در دانشگاه راه اندازی شده است هر لحظه قابل اندازه گیری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت همدلی بین مجموعه دانشگاه اعم از اعضای هیئت علمی، مسئولان و کارکنان برای به حداقل رساندن تأثیرات ناشی از مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد.

آقاجانی با اشاره به اهمیت حیاتی فعالیت بیمارستان‌های دانشگاه در تعطیلات نوروزی، گفت: همان طور که در نوروز سال گذشته با همت همکاران حوزه درمان دانشگاه، بیمارستان‌های دانشگاه در ایام تعطیلات بسیار مطلوب فعالیت کردند، امیدواریم امسال نیز وضعیت خدمات نوروزی بهتر از سال‌های قبل باشد.

کمی سازی فعالیت‌ها، ارتقا و اصلاح سیستم مدیریت اداری دانشگاه، بالفعل کردن پتانسیل‌های موجود در بیمارستان‌ها، افزایش جذب اعضای هیئت علمی در برخی گروه‌ها، خلق ثروت از ظرفیت‌های پژوهشی از جمله موضوعات مطرح شده از سوی مدیران مدیران گروه‌های آموزشی بالینی برای ارتقای دانشگاه در سال آینده بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در دیدار با مدیران گروه‌های علوم پایه دانشگاه یادآور شد: ۳۴۶ عضو هیئت علمی جدید جذب شده است.

وی با بیان این که جذب اعضای هیئت علمی و تأمین نیروی انسانی یکی از مهمترین دغدغه‌های مدیران گروه‌ها است، گفت: از مجموع این افراد ۲۸۸ نفر معادل ۶۶ درصد مربوط به اساتید گروه‌های پایه است، این مهم اقدامی مؤثر بوده است که طی سال آتی نیز استمرار خواهد یافت.

آقاجانی با اشاره به اعضای هیئت علمی به عنوان اساسی‌ترین رکن و شاه کلید دسترسی به اهداف مترقی دانشگاه اظهار داشت: هر اقدامی که در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای بهبود و ارتقا وضعیت اعضای هیئت علمی انجام شود، تأثیر فزاینده و طولانی مدتی خواهد داشت چرا که اعضای هیئت علمی ستون اصلی دانشگاه هستند و چنانچه بتوانیم ارتقا جدی در این حوزه ایجاد کنیم دانشگاه به جایگاه اصلی و واقعی که شایسته آن است خواهد رسید.

«متمایز شدن» صفت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

وی با اشاره به ارتقا اعضای هیئت علمی در جلسه هیئت ممیزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۸۳ مورد ارتقا طی ۱۵ ماه (از آذر سال گذشته تا امروز) اقدام مؤثری دیگری در راستای ارتقا جایگاه اعضای هیئت علمی بوده است.

آقاجانی درباره طراحی نقشه توسعه رشته مقاطع در دانشگاه گفت: دانشگاه در حوزه آموزش نقشه روشنی را برای سال‌های آتی پیش رو دارد؛ در این مسیر موقعیت علمی گروه‌ها مشخص شده است تا گروه‌ها بتوانند مسیر خود را مشخص و در صورت لزوم اصلاح کنند.

وی با اشاره به راه اندازی فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: گروه‌های مختلف دانشگاه برای کسب مهارت‌های خاصی که مرز دانش هستند در دوره‌های سه تا شش ماهه به سایر کشورها اعزام می‌شوند. امروز در کشور و دانشگاه صرفاً به مدرک تحصیلی نیاز نداریم و در مقابل لازم است برای کسب مهارت در علوم بالینی و پایه در دوره‌های کوتاه مدت و بلند مدت آموزشی شرکت کنیم.

همچنین ببینید

فرصت‌ مطالعاتی هیات علمی جامعه و صنعت

شرکت هزار عضو هیات علمی در فرصت‌های مطالعاتی جامعه و صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از شرکت حدود هزار نفر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *