خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » لزوم حضور اعضای هیات علمی در بخش‌های صنعتی برای استخدام در سال ۹۸

لزوم حضور اعضای هیات علمی در بخش‌های صنعتی برای استخدام در سال ۹۸

معاون پژوهش‌وفناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه آموزش‌های دانشگاهی آموزش‌های سنتی هستند، گفت: برای کاربردی کردن رساله‌های دانشگاهی نیاز به گرنت‌های فناوری است که با حمایت بخش فناوری تامین می‌شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، مسعود برومند در دومین نشست سراسری مدیران ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با بیان اینکه دانشگاه‌ها مجموعه‌ای متشکل از نهادهای مختلف هستند، گفت: زمانی‌که با عضو هیات علمی دانشگاه مذاکره صورت گرفته، ادعا می‌شود با دانشگاه مذاکره شده و این در حالی است که مذاکره با استاد با مذاکره دانشگاه متفاوت است.

وی با بیان اینکه ارتباط با بخش‌های دولتی و خصوصی مقوله‌های متفاوتی هستند، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم با این‌ نهادها ارتباط بگیریم‌، باید به گونه دیگری دیده شوند.

برومند با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌های جدید با تاکید بر این‌که ما با تدوین آیین‌نامه‌های متعدد موافق نیستیم، گفت: ارائه آیین‌نامه‌های متعدد اشکالاتی را ایجاد می‌کند، از این‌رو در تنها آیین‌نامه ما به دانشگاه‌ها که در زمینه انعقاد قرارداد به بخش‌های صنعتی ارسال کردیم، فقط الزامات‌ را مورد تاکید قرار دادیم.

وی افزود: این الزامات شامل رعایت استانداردهای مورد نیاز است و دست دانشگاه‌ها را در این زمینه باز گذاشتیم.

اعضای هیات علمی برای استخدام در سال ۹۸ باید در بخش‌های صنعتی حضور داشته باشند

برومند با اشاره به نحوه استخدام اعضای هیات علمی‌تاکید کرد: بر اساس آیین‌نامه‌های ابلاغ‌شده به دانشگاه‌ها تاکید شده که اعضای هیات علمی که در سال ۹۸ استخدام می‌شوند، باید در بخش‌های صنعتی حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: درحال حاضر دانشگاه‌ها که فاصله زیادی با اخذ کارشناسی، ارشد و دکترا نداشته باشند و تعداد مقالات بالایی داشته باشند، به استخدام در می‌آیند.

معاون فناوری وزیر علوم با تاکید بر اینکه با چنین شاخص‌هایی نمی‌توان‌ اساتیدی استخدام کرد که با ارتباط با صنعت متمرکز شوند، ادامه داد: از این رو به اعضای هیات رییسه دانشگاه‌ها اختیارات لازم را داده‌ایم.

وی گفت: گلایه‌هایی از سوی بخش‌های صنعتی خصوصی و دولتی درباره کارآموزی و کارورزی دانشجویان شده؛ در این گلایه‌ها بحث می‌شود که دانشجویان با فعالیت‌های صنعتی آشنا نیستند؛ ولی این امر بر عهده بخش صنعتی است؛ چراکه وقتی دانشجویان به بخش‌های صنعتی خصوصی وارد می‌شوند به عنوان یک نیروی ارزان‌قیمت دیده می‌شوند و وقتی در بخش صنعتی جذب می‌شوند به عنوان افراد کپی‌کار قلمداد می‌شوند و هیچ‌گونه آموزشی نمی‌بینند.

وی با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی ما مبتنی بر سیستم آموزشی قدیمی است، افزود: در این زمینه جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم‌ تا نوع آموزش‌ را به سمت پروژه محور سوق دهیم که این هزینه زیادی می‌طلبد.

به گفته‌ برومند، اگر ۵۰ درصد دروس آزمایشگاهی به این سمت سوق داده شوند، به هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وی تاکید کرد: اجرای چنین برنامه‌ای در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

برومند با اشاره به پیچیدگی های هدایت رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد به سمت صنعت، گفت: اگر گفته شود صنعت پنج میلیون تومان از رساله حمایت می‌کند، شوخی است؛ زیرا رساله‌های دکتری نیاز به گرنت دارند؛ چون با اعطای گرنت پژوهشگر می‌تواند در مدت زمان محدود پروژه را اجرایی کند و تا انتهای کار به مطالعات خود ادامه‌ دهد.

وی با تاکید بر ضرورت انعطاف‌پذیر بودن قوانین، گفت: نمی‌توان‌ مکانیزم‌های یکسانی برای پژوهشگاه و دانشگاه‌ها تدوین کرد؛ این آیین‌نامه‌ها باید انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند تا پایان‌نامه‌های تحقیقاتی وارد حوزه پژوهش و فناوری شوند.

وی گفت: برای ایجاد روابط منطقه‌ای میان دانشگاه‌ها و بخش‌های صنعتی باید شفاف‌سازی صورت گیرد؛ شکایت‌هایی که هر یک از طرفین ارائه می‌کنند، برای توسعه همکاری‌ها کافی نیست و باید در همکاری خود شفاف‌سازی داشته باشیم.

همچنین ببینید

فرصت‌ مطالعاتی هیات علمی جامعه و صنعت

شرکت هزار عضو هیات علمی در فرصت‌های مطالعاتی جامعه و صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از شرکت حدود هزار نفر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *