خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » صدها هیأت‌ علمی‌ خاموش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

صدها هیأت‌ علمی‌ خاموش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فعالیت پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه گفت: در حال حاضر ۱۴۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۲۰۴ نفر هیات علمی خاموش هستند. یعنی در فضای پژوهشی حرکت نمی‌کنند. البته این آمار در گذشته ۷۰۷ نفر بوده‌ است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، دکتر افشین زرقی در نوزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان با اشاره به اهداف میان مدت و بلند مدت دانشگاه در راستای ارتقای کیفی تولیدات علمی و جهت گیری پژوهش به سمت اثرگذاری بهینه، عنوان کرد:‌ نگاه ما به دانشگاه نسل سه و حرکت به سمت کارآفرینی، اشتغال زایی و فناوری بوده و همچنین حرکت به سمت تمایز و بین‌المللی شدن از اهداف کلان دانشگاه است.

وی با بیان این که بدون عبور از پژوهش نمی‌توان وارد فناوری شد، گفت: بدون تولیدات علمی مرغوب، فناوری بی معناست. البته با رسیدن به بلوغ پژوهشی می‌توانیم ادعا کنیم که تولیدات علمی مرغوبی داشته ایم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به شاخص‌های بلوغ پژوهشی گفت: توجه به تولیدات و رتبه‌های علمی بین‌المللی، میزان صرف بودجه در حوزه پژوهش و توسعه ظرفیت‌های انسانی برخی از شاخص های بلوغ پژوهشی در دانشگاه است.

وی با اشاره به برخی آمار تولیدات علمی و پژوهشی دانشگاه گفت: از ابتدای تاسیسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۲۱ هزار و ۵۰۵ سند علمی به اسم دانشگاه در سایت اسکوپوس ثبت شده و ۱۵۲ هزار بار به این آمار استناد شده است.

زرقی با بیان اینکه در سالی که گذشت بالاترین رتبه‌تولیدات پژوهشی را داشته‌ایم گفت: برای اولین بار مقالات دانشگاه در سیستم اسکوپوس از سه هزار مقاله رد شد و به سه هزار و ۸۵ مقاله رسید.

وی با اشاره به روند و شیب خوب تولیدات علمی دانشگاه گفت: در این مسیر به کیفیت مقالات نیز توجه شده به گونه‌ای که از هر سه مقاله یکی  (کیو وان) بوده  و الان ۳۳ درصد مقالات تولید شده در دانشگاه (کیو وان) هستند.

زرقی با اشاره به  شاخص ارجاع مقالات تولیدی دانشگاه عنوان کرد: امسال با ۱۸ هزار استناد بالاترین آمار را نسبت به سالهای گذشته داشته‌ایم در شاخص بین‌المللی نیز از هر ۶ مقاله یکی با مشارکت بین‌المللی تولید شده است.

به عبارتی دیگر از سه هزار مقاله تولیدی ۵۰۵ مقاله بین‌المللی بوده است.

وی با بیان این که نتایج این شاخص‌ها رتبه تولید علم دانشگاه را به جایگاه دوم در سطح کشور رسانده است، گفت: البته فاصله ما با دانشگاه سوم بسیار بالاست.

وی با اشاره به برخی دیگر از شاخص‌های تعیین شده توسط وزارت بهداشت گفت: در شاخص‌ استنادات ۱۳ هزار به ۱۸ هزار رسیده یعنی ۴۱ درصد رشد کیفی همچنین تعداد مقالات  آی اف آی دانشگاه نسبت به گذشته ۳۶.۵ درصد افزایش یافته است.

معاون تحقیقاتی دانشگاه با اشاره به مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۷ عنوان کرد:‌ ۴۱۹۵ مقاله در این مدت تولید شده، یعنی بالاترین عدد ممکن. همچنین سرانه تولید مقاله به ازای هر استاد ۳ بوده که یک عدد استاندارد بین‌المللی است.

وی در مقایسه‌ای بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی گفت: در اولین دور جشنواره ابوریحان تولیدات علمی ما یک سوم علوم پزشکی تهران بود ولی امروز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۹۱.۷ دهم درصد دانشگاه تهران تولیدات علمی دارد.

زرقی با اشاره به اهمیت ارجاعات به تولیدات علمی به عنوان یک شاخص کیفی، عنوان کرد:‌ ارجاعات به مرجعیت علمی دانشگاه می‌انجامد بنابراین شاخص بسیار بااهمیتی است.

وی با اشاره به برخی از شاخص‌ها و ارتقاء رتبه‌ی بین‌المللی دانشگاه در سال ۲۰۱۸ در سطح بین‌المللی گفت: بر اساس شاخص وبومتریک دانشگاه ما جزو هزار دانشگاه اول دنیاست و در نظام پژوهشی لایدن در سال ۲۰۱۸ جزو ۶۰۰ دانشگاه برتر دنیا هستیم.

 زرقی همچنین به برگزاری کارگاههای توانمند سازی پژوهشی در دانشگاه اشاره کرد و گفت: در این راستا طی سال‌های اخیر بیش از دو هزار کارگاه پژوهشی برگزار شده همچنین ۲۱ هزار مقاله دانشگاه در یک بانک مجازی نمایه شده و قابل دسترسی است.

وی با اشاره به تحقیقات بالینی دانشگاه گفت: دو بیمارستان ما مانند پژوهشکده عمل می‌کند که حمایت از این مراکز در این عرصه‌ها بدون محدودیت انجام می‌شود.

 زرقی با اشاره به انتشار سی مجله علمی تحقیقاتی در دانشگاه گفت:‌۲۱ مورد از این نشریات در اسکوپوس نمایه شده و همچنین ۱۰ نشریه در آی اف آی نمایه شده است.

 معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پیشرفت‌های تحقیقاتی دانشگاه در سطح دانشجویی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۶ سال پیاپی در بخش تحقیقاتی دانشجویی رتبه‌ اول را کسب کردند.

وی با اشاره به اهمیت تحقیقات کوهورت در سطح بین‌المللی گفت: ریشه کوهورت در این دانشگاه قرار دارد. به عنوان نمونه پروژه ملی قند و لیپید از بیست سال گذشته در این دانشگاه آغاز شده است.

دکتر زرقی با اشاره به بودجه محدود پژوهشی دانشگاه گفت: باید برای جذب منابع از بیرون از دانشگاه تلاش کنیم که در این راستا طی امضای سندی با صندوق حمایت از پژوهشگران از ۱۷۰ طرح دانشگاه حمایت خواهد شد. همچنین گرنتینگ بادی خوبی مانند نیماد در کشور فعال است که باید از تسهیلات حمایتی آن بیشتر استفاده کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به ارتباطات بین‌المللی در عرصه‌ پژوهشی از راه اندازی اتاق فعال ایران و فرانسه خبر داد و گفت: فعالیت‌ها در این راستا وارد فاز عملیاتی شده همچنین در این زمینه ارتباطات خوبی با کشورهای روسیه و هلند در حوزه‌ سلامت تغذیه داریم.

دکتر زرقی با اشاره به عنوان «پژوهش و جامعه» به عنوان تم جدید معاونت گفت: باید آثار پژوهشی را به سمت منافع مردم سوق داده و در این جهت عملیاتی کنیم.

وی در این راستا به کوهورت سلامت کارکنان دانشگاه و همکاری ده هزار کارمند دانشگاه در این پروژه اشاره کرد.

معاون تحقیقات دانشگاه آیین نامه‌ها را یکی از بزرگترین مشکلات دانشگاههای دولتی دانست و ادامه داد:‌ این آیین نامه ها به نفع پژوهشگر تبیین نشده که باید اصلاح شود.

وی با اشاره به وجود چهار مرکز رشد فعال و ۵۷ شرکت دانش بنیان در دانشگاه گفت: ۱۸۷ فارغ‌التحصیل دانشگاه در این مراکز مشغول به کارند که چشم انداز ما فراهم کردن بستر برای هزار دانشجوی پی اچ دی در این مراکز است.

دکتر زرقی به تصویب طرح‌های فناورانه اشاره کرد و گفت: در این راستا در صندوق پرشین داروی البرز جهت تامین منابع مالی دانشگاه سرمایه گذاری کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تا سال ۹۷، حدود ۸۰ طرح فناوری در دانشگاه انجام شده گفت: دانشگاه از این طرح‌ها در بخش‌های مختلف حمایت می‌کند. به عبارت دیگر تسهیلات حمایتی معاونت تحقیقات دانشگاه در سال ۹۷ اعطای گرنت به پژوهشگران با شاخص اچ بالا، اعطای گرنت به مقالات با آی اف بالا، اعطای گرنت به پژوهشگران با برون داد بالا، اعطای گرنت به فعالیت‌های بین‌المللی و همچنین مقالات نمایه‌دار و سایرین است.

 زرقی در پایان با اشاره به ارتباط با دانشگاه‌های صنعتی و وزارت علوم به برنامه دانشگاه برای ایجاد دانشکده مشترک با دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اشاره کرد و گفت: همچنین از مرکز رشد مشترک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دانشگاه امیر کبیر رونمایی شد.

همچنین ببینید

ابلاغ مصوبه ضریب حقوق اعضای هیات علمی

تصویب نامه هیات وزیران درخصوص تعیین ضریب حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها توسط معاون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *