خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » محوریت مقاله در فرآیند جذب هیأت علمی دانشگاه ها
وضعیت ( نتیجه ) فراخوان جذب هیات علنی بهمن 96 وزارت علوم

محوریت مقاله در فرآیند جذب هیأت علمی دانشگاه ها

معاون مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم گفت: متأسفانه در فرایند جذب هیأت علمی نگاه به آموزش کمرنگ است و بیشتر مقاله محوری مورد توجه است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا نیستانی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «چالش های تربیت نیروی انسانی در آموزش عالی» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه ما به جد کیفیت آموزش را ارزیابی می کنیم، گفت: معلمی جدای از محققی است. متاسفانه برخی از ما گمان کردیم هر کس مقاله نوشتن و روش تحقیق بلد است معلمی و مدرسی را نیز بلد است در حالی که معلمی توانمندی شخصیتی و اصولی را می‌خواهد.

وی افزود: برخی اعضای هیئت علمی در حوزه آموزشگری فنون تدریس را نمی دانند. معلمی در دانشگاه نیازمند آموزش مبتنی بر پرسش‌گری و تفکر انتقادی است. از مشکلات ما این است که برخی اساتید نحوه برقراری ارتباط با دانشجویان را نمی دانند. شیوه سخنرانی شیوه فعالی نیست که منجر به تفکر انتقادی بشود. این در حالی است که برخی اساتید ما همین سخنرانی مطلوب را هم بلد نیستند. نیاز به یک نقشه برای توسعه کیفی هیئت علمی داریم.

معاون مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم با اشاره به بیش از ۵۰ هزار عضو هیئت علمی و ارزیابی آنها توسط گروه‌های ارزیابی بیان کرد: علیرغم وجود اساتید برتر اما باز هم دانشجویان ما نگران هستند که برای ورود به بازار کار آماده نمی شوند. ما دانشگاه ها را یک واحد مستقل حرفه ای می دانیم. متاسفانه در فرایند جذب هیئت علمی نگاه به آموزش کمرنگ است و بیشتر مقاله محوری مورد توجه است در حالی که باید به سایر توانمندی های شخصیتی اساتید توجه شود.

نیستانی با اشاره به اینکه هنوز نقشه ای برای توسعه اعضای هیئت علمی طراحی نشده است، اظهار کرد: هنوز نتوانسته ایم تربیت حرفه ای را برای اعضای هیئت علمی انجام دهیم. آموزشگری کمتر مسئله آموزش عالی بوده است. ما به انتخاب مدرسان نمونه ورود کرده ایم اما هنوز امری فراگیر نیست و روح آیین نامه های فعلی آموزشگری نیست.

وی تاکید کرد: باید با تدوین ضوابط و قوانینی آموزشگری را تقویت و به آموزش عالی برگردانیم. اکنون پژوهش مبناست و باید این نگاه را ایجاد کنیم که آموزش هم یکی از بال های فرایند یاددهی و یادگیری است. تغییر این نگاه بدون همراهی مسئولان واحدهای دانشگاهی میسر نمی شود و امیدواریم محقق شود.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *