خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » افزایش ظرفیت هیأت علمی بانوان به ۳۸ درصد

افزایش ظرفیت هیأت علمی بانوان به ۳۸ درصد

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از افزایش ظرفیت جذب هیأت علمی بانوان از ۱۲ به ۳۸ درصد خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا رضوان‌طلب در جمع اعضای شورای جذب دانشگاه یزد با تشریح مراحل فرایند جذب اعضای هیات علمی، این فرایند را غیر دستوری توصیف کرد و گفت: در اولین گام فرآیند جذب، گروه‌ها، دانشکده‌ها و دانشگاه‌ها نیازهای خود را در سامانه بارگذاری می‌کنند و سپس وزارتخانه این نیازها را برای تطبیق با آمایش و نقشه علمی کشور و تطبیق آن بر برنامه‌های اداری و مالی به مرکز نظارت می‌فرستد.

وی افزود: پس از این مرحله ما از طریق فراخوان از متقاضیان دعوت می‌کنیم اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند.

رضوان‌طلب عنوان کرد: در هنگام ارزیابی‌های علمی و تخصصی نیز اولین مرحله سنجش توانایی‌های علمی متقاضیان از سوی کارگروه توانایی‌های علمی است و بعد از این مرحله از سوی کارگروه صلاحیت‌های عمومی، صلاحیت عمومی متقاضیان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در نهایت رای هیئت جذب دانشگاه‌ها به منزله تأیید یا رد متقاضیان است.

قاعده‌گرایی به جای سلیقه‌گرایی

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم در ادامه سخنان خود بر پرهیز از سلیقه‌گرایی تأکید کرد و گفت: عمده تلاش ما در مبحث صلاحیت‌های عمومی دوری از سلیقه گرایی و سختگیری است.

وی افزود: ما معتقد هستیم چنانچه قواعد جای سلایق را بگیرند، متقاضیان می‌توانند خودشان، خودشان را ارزیابی کنند و بهتر می‌توانند تصمیمات هیئت های جذب را بپذیرند.

رضوان‌طلب در ادامه سخنان خود بر آرای اعضای هیئت جذب به مثابه اعلام نظر و نه حق وتو تأکید کرد و گفت: اعضای هیئت جذب از سه شخص حقوقی و چهار تا شش نفر شخص حقیقی تشکیل می‌شود که اشخاص حقوقی عبارتند از رییس دانشگاه، رییس نهاد رهبری و معاون آموزشی و اعضای حقیقی نیز از سوی اشخاص حقوقی تعیین می‌شوند.

وی افزود: در این هیئت اعضای ذکر شده هر کدام نظر خود را اعلام می‌کنند و قرار نیست با رای یکی از اعضا تصمیمات سایرین باطل شود.

شبکه جذب فاخرترین شبکه کشور

رضوان‌طلب اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت شبکه جذب فاخرترین شبکه کشور است چرا که در این شبکه بیش از دو هزار نفر از مسئولان مجرب دانشگاه‌ها حضور دارند. در سمت‌های وزارتخانه نیز وقتی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم همه مدیران و مسئولان از دانشگاه‌ها به صورت موقت به وزارتخانه منتقل می‌شوند.

وی این روند را موجب احاطه مسئولین به فرآیندها و چالش‌های موجود در دانشگاه‌ها دانست.

مشکل سن در زمان ثبت نام در فراخوان

رییس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم در ادامه با اشاره به مشکلات مربوط به سن در هنگام فراخوان‌ها، گفت: برخی موارد وجود دارد که براساس آنها متقاضیان می‌توانند پیش از این ثبت‌نام درخواست معافیت سنی بدهند که بر آن اساس مشکل مربوط به سن آنها نیز حل می‌شود.

وی تصریح کرد: رسیدگی به صلاحیت‌ها در حیطه کاری ما قرار ندارد و ما صرفاً بر روند صحت هیات‌های جذب نظارت می‌کنیم.

واقع نمایی، رکن اساسی جذب

رضوان‌طلب در بخش دیگری از سخنان خود بر اعلام‌نظر بر اساس واقعیات تأکید و بیان کرد: نکته مهمی که در اعلام نظر گروه‌ها و دانشکده‌ها وجود دارد، این است که باید دید آیا نظر آنها براساس واقعیات است یا خیر؟ در صورتی که براساس واقعیات و نیازمندی‌ها باشد، هیات جذب هم تصمیم آنها را محترم می‌شمارد.

وی در خصوص اعضای هیئت علمی پیمانی، گفت: واقعیت این است که اعضای هیئت علمی پیمانی تنها به مدت یکسال با دانشگاه‌ها قرارداد دارند، این مسئله نیاز به فرهنگ‌سازی دارد تا منجر به ایجاد انتظارات نامتناسب نشود.

آموزش ضمن خدمت، رکن مهم ارتقای کیفیت آموزش

رضوان‌طلب در ادامه سخنان خود، آموزش ضمن خدمت را گامی برای بهتر شدن عملکرد اعضای هیئت علمی دانست.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری کشور فرانسه در این حوزه، گفت: واقعیتی که وجود دارد این است که مسلماً نباید در ابتدای کار استادان از آنان توقع زیادی داشته باشیم. وظیفه ما برای بهبود عملکرد آنان در امر آموزش و ارتباط‌گیری با دانشجویان مستلزم ارائه آموزشهای ضمن خدمت است.

این مسئول طولانی بودن فرآیند جذب را مربوط به دانشگاه‌ها دانست و میانگین زمان توقف پرونده‌ها در وزارت علوم را حدود ۴۰ روز ذکر کرد.

وی همچنین در خصوص انصراف متقاضیان در مراحل پایانی جذب، جلوگیری از ورود آنان به دانشگاه‌های دیگر را به عنوان اهرمی برای جلوگیری از تضییع حقوق دانشگاه‌ها دانست.

همچنین ببینید

رئیس مرکز جذب هیأت علمی شورای تحقیق جذب هیات علمی

تشکیل شورای تحقیق جذب هیات علمی در دانشگاه ها

رییس مرکز جذب وزارت علوم اعلام کرد: به منظور تسریع در امر تحقیقات و نیز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *