خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » عدم پیش بینی یارانه‌ برای افزایش خدمات درمانی اعضای هیات علمی

عدم پیش بینی یارانه‌ برای افزایش خدمات درمانی اعضای هیات علمی

دبیرکل ستاد رفاهی وزارت علوم تاکید کرد: هرچند که برسر مبلغ واقعی حقوق اختلاف است، اما میزان حقوق اعضای هیات علمی از سطح متوسط بالاتر است، بنابراین دولت برای افزایش خدمات درمانی اعضای هیات علمی یارانه‌ای در نظر نگرفته است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

هادی نظرپور دبیرکل ستاد رفاهی وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر عملکرد مستقل دانشگاه ها اظهارکرد: دانشگاه می‌تواند از محل درآمدهای اختصاصی خود در مورد میزان امکانات درمانی و بهداشتی اعضای هیات علمی اعتباراتی را در نظر گیرد ، دانشگاه ها در صورت نیاز به ارائه خدمات بیشتر از طریق هماهنگی مشاوره با اعضای هیئت علمی و در آمدهای اختصاصی دانشگاه خدمات درمانی و بهداشتی برای اعضای هیئت علمی را افزایش دهند.

وی درخصوص افزایش خدمات درمانی بهداشتی برای اعضای هیات علمی گفت: در بودجه هیچ اعتباری برای بیمه تکمیلی اعضای هیات علمی دیده نشده، ضمن اینکه دولت و مجلس هم اعتباری برای این منظور در نظر نگرفته‌اند. وزارت علوم نمی تواند برای افزایش پوشش خدمات درمانی اعضای هیات علمی به صورت متمرکز عمل کند چون دانشگاه‌ها به صورت مستقل عمل می‌کنند و زیر نظر هیات امنا هستند.

نظرپور درخصوص تفاوت ارائه خدمات درمانی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای معلمان و اختصاص بیمه طلایی برای آنها با عملکرد وزارت علوم در این زمینه گفت: وزارت آموزش و پرورش از طریق اعتبارات این سازمان و صندوق بازنشستگی به صورت متمرکز با شرکت‌های بیمه‌گذار قرارداد می‌بندد در حالی که وزارت علوم نمی‌تواند به صورت متمرکز عمل کند.

دبیرکل ستاد رفاهی وزارت علوم در ادامه سخنانش اظهار کرد: هیات امنای دانشگاه ها می‌توانند به صورت مستقل تصمیم بگیرند درصدی از درآمدهای دانشگاه برای افزایش خدمات بهداشتی و درمانی برای اعضای هیات علمی هزینه کنند و درصد دیگری از بیمه را از اعضای هیئت علمی دریافت کنند.

وی ادامه داد: اگر تمام مبلغ پرداختی بیمه از سوی اعضای هیات علمی پرداخت شود، باید تعداد افراد متقاضی بیمه زیاد باشند تا شرکت های بیمه‌گذار با عقد قرارداد با سازمان‌ها موافقت کند چون در صورت کم بودن تعداد متقاضیان شرکت‌های بیمه‌گذار نخواهند پذیرفت.

نظرپور با بیان اینکه دانشگاه‌ها از نظر مالی زیرنظر وزارت علوم نیستند چون ردیف بودجه آنها مستقل است، گفت: ستاد وزارت علوم نمی‌تواند برای دانشگاه‌های کشور در این خصوص برنامه‌ریزی کند چون دانشگاه‌ها دارای هیات امنا هستند و به صورت مستقل عمل می‌کنند. به همین دلیل ما نمی‌توانیم برای دانشگاه‌ها تکلیف ایجاد کنیم بلکه فقط می‌توانیم به آنها پیشنهاد دهیم.

نظرپور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وزارت علوم مانند دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها به تمام اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور خدماتی ارائه نمی‌کند، گفت: دانشگاه‌ها مستقل هستند. سازمان‌ها و نهادهایی مثل بانک، ارتش به صورت متمرکز عمل می‌کنند و می‌توانند از طریق عقد قرارداد با چند بیمارستان کارمندان خود را در سطوح متفاوتی تحت پوشش بیمه و خدمات بهداشتی و درمانی قرار دهند.اجرای اینچنین طرح‌هایی بسیار خوب است و اگر روند تخصیص اعتبار و تصمیم‌گیری به صورت متمرکز بود، امکان عقد قرارداد همکاری با برخی بیمارستان‌ها وجود داشت.

وی اظهار کرد: در ۶ ماه گذشته کارت اعتباری و شناسایی ایرانی با رقم ریالی تا سقف ۴ میلیون تومان برای روسا و معاونان دانشگاه از سوی وزارت علوم اختصاص داده شد و نحوه بازپرداخت این مبلغ به صورت اختیاری است اما سالیانه با احتساب ۲۰ درصد کارمزد محاسبه می‌شود اما دانشگاه‌ها استقبال چندانی از این طرح نکردند.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *