خانه » جذب هیئت علمی وزارت بهداشت و درمان » راه‌اندازی نهضت نرم‌افزاری ارتقای دانش هیئت علمی، مهم‌ترین اولویت آموزش پزشکی

راه‌اندازی نهضت نرم‌افزاری ارتقای دانش هیئت علمی، مهم‌ترین اولویت آموزش پزشکی

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی کشور یکی از مهم‌ترین اولویت آموزش علوم پزشکی را بهبود وضعیت نیروی انسانی دانست و گفت: نهضت نرم‌افزاری در زمینه ارتقای سطح دانش اعضای هیات علمی باید در سطح دانشگاه ها و مرااکز علمی تحقیقاتی کشور راه‌اندازی شود.
دکتر بهرام عین‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در آموزش علوم پزشکی عوامل مختلفی دخیل هستند، افزود: با این حال با توجه به اثرگذاری بیشتر نیروی انسانی و هیئت علمی در این زمینه و شرایط تحریم که باعث محدودیت در زمینه خرید تجهیزات و امکانات آموزشی شده است، بهبود و ارتقای سطح علمی و توانایی‌های آموزشی اعضای هیئت علمی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه هیئت علمی باید به معنای واقعی عالم و توانا باشد، تصریح کرد: نهضت نرم‌افزاری در زمینه ارتقای سطح دانش در بین اعضای هیئت علمی می‌تواند بسیار موثر باشد چرا که دسترسی به اطلاعات روز و آشنایی با فنون تدریس مدرن در افزایش سطح کیفی استادان تاثیرگذار است.
وی با اشاره به اینکه یک متخصص آگاه و خوب لزوما نمی‌تواند یک معلم خوب نیز باشد، تصریح کرد: برای آنکه یک متخصص خوب آگاهی لازم برای تدریس را داشته باشد، لازم است با ابزار تدریس آشنا شود و آنها را به خوبی به کار گیرد.
رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی با تاکید بر اینکه ایجاد رابطه مناسب و نزدیک بین استاد و دانشجو می‌تواند دانشجویان را به درس علاقه‌مند کند، ادامه داد: استاد نباید دانشجویان ضعیف را از کلاس طرد کند بلکه یک استاد توانا می‌تواند دانشجویان ضعیف را نیز با کیفیت مناسب تربیت کند.
وی افزود: بحث آموزش فن شاگردپروری در بین اعضای هیئت علمی نکته مهمی است که می‌تواند اولویت مهم حوزه آموزش علوم پزشکی در حال حاضر باشد.
عین‌اللهی با بیان اینکه برای کسب جایگاه مرجعیت در آموزش علوم پزشکی لازم است در کنار تقویت نیروی انسانی روی جوانان و نسل آینده این حوزه نیز سرمایه‌گذاری شود، گفت: همچنین برای ارزیابی و سنجش مداوم سطح اعضای هیئت علمی لازم است یک سیستم ارزیابی مناسب به کار گرفته شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

وی خاطر نشان کرد: بازرسی به جای بکارگیری علم ارزیابی، هیچ تاثیری در بهبود سطح علمی و کیفی نیروی انسانی در آموزش علوم پزشکی ندارد و امروزه نیز در کشور بدترین نظام ارزیابی، یعنی نظام بازرسی در این زمینه حاکم است.
رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی با تاکید بر اینکه سیستم ارزیابی باید بتواند به تقویت آموزش علوم پزشکی کمک کند، اظهارکرد: متاسفانه برخی نشریات تنها نقاط ضعف این نظام آموزشی را بزرگ می‌کند که این بزرگترین اشتباه در ارزیابی است درواقع ارزیابی باید با هدف بهبود کیفیت صورت گیرد که این امر نیازمند بکارگیری سیستم‌های ارزیابی درونی و بیرونی خاصی است.
عین‌الهی در خاتمه با تاکید بر اینکه بزرگنمایی نقاط ضعف آموزش علوم پزشکی به حل مشکلات این بخش کمکی نمی‌کند، تصریح کرد: نظام ارزیابی مناسب می‌تواند در این زمینه باعث ارتقای کیفیت هیئت علمی شود.

همچنین ببینید

رئیس مرکز جذب هیأت علمی شورای تحقیق جذب هیات علمی

تشکیل شورای تحقیق جذب هیات علمی در دانشگاه ها

رییس مرکز جذب وزارت علوم اعلام کرد: به منظور تسریع در امر تحقیقات و نیز …

یک دیدگاه

  1. حالا راهکارتون چیه؟
    بهتر نییست بورس خارج اموزش پزشکی جذب شه؟
    چرا وزارت بهداشت اینقدر تو جذب بورس خارج کند و دیر عمل میکنه؟
    رشته اموزش پزشکیو هیچکس نمیشناسه چون متاسفانه پیش کسوتهای اموزش پزشکی فکری به حال تحصیل و دانش اموختگی در این رشته و گسترش و ارزشگذاری هر چه بیشتردر این رشته نمی کنن.
    پیشنهاد من اینه که گرایشهای مختلف اموزش پزشکی در بورس خارج کشور از طریق ازمون بورس خارج جذب شه. چرا که نه؟ چرا مثل وزارت علوم هر سال بورس خارج پذیرش نمیکنید؟
    چرا نمیگذارید رشته های علوم پایه پزشکی گسترش پیدا کنند و شاخه های تخصصی و مورد نیاز رو جذب نمیکنید؟
    چرا به رشته های کلیشه ای قدیمی کفایت میکنید؟
    من نمیگم اونها رو جذب نکنید.
    ولی میگم علم اینهمه پیشرفت کرده ولی ما به همون قدیمیهاش باید کفایت کنیم؟
    این همه شاخه های پزشکی در خارج کش.ر موجوده که در ایران لازم داریم ولی نه رشته های جدید دکترای تخصصی تاسیس میشه و نه بورس خارج علوم پایه پزشکی تاسیس میکنید!
    شما که میگید باید رو ارزشیابی استاد یا دانشجو تاکید کرد پس بدونید آموزش پزشکی یه رشته بیس و عمومی هست و شامل شاخه های تخصصی ارزشیابی استاد و دانشجو، برنامه ریزی درسی و آموزشی ، رشهای تدریس و یادگیری، تکنولوژی اموزش پزشکی، مهارتهای ارتباطی و…………. خیلی از شاخه های دیگه هست.
    لطفا به طور تخصصی به این موضوع نگاه کنید
    آقای دکتر مکارم روی تاسیس رشته تکنولوژی اموزش پزشکی تاکید کردند. دستشون درد نکنه واقعا. ایشون گام بزرگی تو گسترش و پیشرفت این رشته برداشتند.
    من خیلی امیدوارم که ارزش واقعی این رشته شناخته بشه و اساتید عزیز آموزش پزشکی ما برای دانش آموختگان و دانشجویان متقاضی تحصیل در این رشته بخصوص دانش اموختگان ارشد استعداد درخشان گامی بردارند برای ادامه تحصیل و ایجاد تسهیلات و با یک برنامه ریزی عمیق و درک وسیع در گسترش و پیشرفت این رشته گام بردارند.
    تورو خدا بورس خارج رو برای شاخه های مختلف این رشته همین امسال راه بندازید و ازمون بورس خارج رو برگزار کنید
    خیلی ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *