خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تاکید بر شایسته‌‌گزینی در جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌‌ها
تاکید بر شایسته‌ گزینی در جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ ها

تاکید بر شایسته‌‌گزینی در جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌‌ها

مشاور وزیر علوم تأکید کرد: در گزینش اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید از برخوردهای سلیقه‌ای، حزبی و گروهی اجتناب کرد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش  خبرگزاری ایرنا، سید احمدرضا خضری در مراسم معارفه حسینعلی قبادی رئیس مرکز جذب اعضای هیات‌علمی وزارت علوم گفت: ماموریت‌هایی که بر عهده مرکز جذب اعضای هیات علمی است اهمیت بالایی دارد. در واقع این مرکز گلوگاه اصلی گزینش شایسته‌ترین افراد برای آموزش و تربیت نسل آینده کشور است و با انتخاب و گزینش عالم‌ترین، معتقدترین و باسوادترین نیروها، کشورمان به جایگاه شایسته علمی خود هدایت می‌شود.

تاکید بر اجتناب از برخوردهای سلیقه‌ ای و حزبی در گزینش اعضای هیات‌ علمی

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها سه رکن اصلی دارند که یکی از آن‌ها اعضای هیات علمی هستند. همان‌ها که مسئولیت تربیت نیروی انسانی متخصص، دانا، مومن، آگاه و متعهد را بر عهده دارند.

مشاور وزیر علوم با اشاره به اهمیت تربیت نیروی انسانی متخصص برای مدیریت جامعه، شایسته‌گزینی برای نظام آموزش عالی را اصلی‌ترین و مهم‌ترین وظیفه این مرکز اعلام کرد و گفت: این مهم جز با رعایت دقیق قوانین و مقررات بالادستی ممکن نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در گزینش اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید از برخوردهای سلیقه‌ای، حزبی و گروهی اجتناب کرد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اصولی که ما را به شایسته‌گزینی می‌رساند رعایت حق و عدالت است که رضایت عمومی متقاضیان و ذی‌نفعان را به دنبال خواهد داشت. این مهم در برنامه‌های ارائه شده وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی تأکید کرد: حقوق افراد در این مرکز باید رعایت شود و زمانی که عدالت رعایت شود، همه در برابر آن تسلیم خواهند شد.

مشاور وزیر علوم از زحمات و تلاش‌های خلج امیرحسینی رئیس سابق این مرکز قدردانی و از قبادی بابت پذیرش مسئولیت جدید این مرکز سپاسگزاری کرد و گفت: نظارت خداوند بر اعمال و عملکرد ما از بالاترین و مهمترین نظارت‌هاست و ان‌شاءالله همگی در برابر خداوند متعال روسفید و سربلند باشیم.

رئیس سابق مرکز جذب اعضای هیات علمی نیز در این جلسه با اشاره به آیه «اقرا بسم ربک الذی خلق» گفت: دین اسلام و هدایت انسان با دعوت به خواندن و یادگیری آغاز شده است و این بدان معناست که آموزش و یادگیری آنقدر اهمیت دارد که هدایت انسان به سوی عبودیت نیز با دعوت به یادگیری است.

خلج امیرحسینی افزود: دانشگاه‌ها پیشران کمال و معرفت هستند و جامعه را به سمت عبودیت و روشنایی راهنمایی می‌کنند. اساتید نیز نقش اساسی و اصلی در این مسیر دارند و انتخاب افراد متخصص و متعهد که در مسیر درستی که خداوند برای انسان نشان داده است؛ قدم بردارند بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: کارهای خوب و ارزشمندی در طول سه سال گذشته در این مرکز انجام شده که مهمترین آن محور دقت و سرعت است. همچنین تقویت بخش فناوری اطلاعات که از ضروریات است.

رئیس جدید مرکز جذب نیز در این جلسه ضمن تشکر از اعتماد وزیر علوم به وی گفت: تلاش خواهیم کرد مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی طی کنیم و با بی‌عدالتی مقابله می‌کنیم.

سیاستهای جدید رئیس مرکز جذب: هفت محور برای مقابله با بی عدالتی

حسینعلی قبادی تصریح کرد: هفت محور را در سیاست‌های کاری خود دنبال خواهیم کرد؛ قانون‌مداری که منشا اصلی آن قانون اساسی و اسناد بالادستی است. مشورت کارشناسی؛ که اعتقاد دارم با همکاری و کار کارشناسی باید امور را پیش برد. شکیبایی همراه با ارزیابی؛ توجه به آینده‌نگری با تآکید بر استفاده از هوش مصنوعی؛ حق‌گرایی و نگاه ایجابی داشتن؛ تعامل دائم برای بهسازی امور و گوش شنوا و قدرت پاسخگویی بالا داشتن.

قبادی اظهار داشت: اعتقاد دارم اثربخشی مرکز جذب با رعایت هفت محور اعلام شده، اتفاق خواهد افتاد.

همچنین ببینید

افزایش وام‌ های دانشجویی دکتری و حذف ضامن شخصی در سال ۱۴۰۳

اعلام جزییات افزایش وام‌های دانشجویی و حذف ضامن شخصی در سال ۱۴۰۳

رئیس صندوق رفاه دانشجویان جزییات افزایش وام های دانشجویی سال تحصیلی جدید را اعلام و …

۲۹ دیدگاه

  1. اگه فرصت کردین فراخوان جذب ۱۴۰۳ رو هم بذارین خوب میشه. شایستگی پیش کش

  2. دیدم دوستان بحث مقاله میکنن، این مورد رو در دانشگاه تهران زیاد دیدم، یه فارغ التحصیلی رو که حاضره پول خرج کنه واسه دانشجو، میزارنش مشاور پایان نامه و رساله، بعد اون طرف فقط پول میده دانشجو، اسمشم تو همه مقالات هست. بعد به اینا میگه رزومه علمی. یه سری هم که دیگه کلا رد دادن و تو کار خرید و فروش مقاله هستن. اما چطور میشه سالی ده تا دوازده مقاله isi چاپ کرد؟ اون استاد محترمی که میای مشاور پولی استخدام میکنی تا خودت خرج دانشجوتو ندی، دست از این کار بردار، وگرنه میاییم دونه دونه اسامیتونو افشا میکنیم.

  3. سلام
    باید ی کارزار تشکیل بدیم هم بر علیه اساتیدی که دارن با پارتی بازی کسی رو هیئت علمی میکنن هم کسانی که اینطوری با رزومه های ضعیف هیئت علمی شدن، باید اسم همشون رو عنوان کنیم تا آبروشون بره وگرنه دست از این کاراشون برنمیدارن، دانشگاه تهران بالاخص دانشکده محیط زیست به شدت این پارتی بازی ها مشخص و مشهوده و همه در جریان هستند.

    • درسته. خیلیا جدیدا با مدرک دانشگاه غیر انتفاعی و دانشگاههای غیر معتبر هیئت علمی شدن متاسفانه بدون داشتن رزومه معتبر.

  4. ۴۴ سال دارم و ۱۰ سابقه تدریس در دانشگاه. مدرک دکتری با معدل ۱۹.۷۵ میانگین ارزشیابی‌های من در تدریس توسط دانشجویان ۱۹ نمردهی شده. ولی چون پارتی و سهمیه نداشتم هیچ‌وقت هیئت‌علمی نشدم. الان بیکارم:)) بیکار!

    • شما خودت بگو با ۴۴ سال سن اصلا حال داری بدی دانشگاه و کار کنی.
      من که همکاران ۴۰ ساله میبینم هیچ کدام حال راهنمایی دانشجویان ارشد ندارن و همه را به دوش من ۳۲ ساله انداختن و میگن شما مشاورشون باشید، در حالی که تز را من تعریف کردم، نمونه های بالینی ار کلکسیون من هست، مواد و وسایل آزمایشگاه من براسون سفارش دادم، کل تابستون تو آزمایشگاه من براشون کار کردم و اونا الان نتایج آماده در قالب فایل ورد بهشان تقدیم شده و ادعا هم میکنن خودشان کار کردن.
      استخدام یک آدم ۴۴ ساله در دانشگاه اشتباه مهلک از طرف دولت خواهد بود.

      • این چه حرفی چه کسی شما که تحلیل اشتباه میکنید رو جذب کرده چه ربطی به سن داره به مسیولیت پذیری ربط داره

      • جذب با ۳۲ سال سن اونم تو دانشگاه؟
        قطعا پادو بودی یا امربر

        • شهرزاد جان، تو اگه رزومه و توان من را میدیدی که چگونه با چندین بیمارستان همکاری میکنم و بزرگترین کلکسیون بالینی استان دارم اونم با این سن کم، درست و با تامل صحبت میکردی، نخبه تو ایران بسیار هستن، من خودم را نخبه نمیدانم اما من آشنایی دارم که در ۴۱ سالگی به درجه پروفسوری رسیده (استاد تمام)، وقتی ایشون دانشجو دکتری بودن استاد راهنمای ایشان دانشیار بود، دوست ما در سی و یک سالگی مقطع دکتری گرفت و الان در ۴۱ سالگی به درجه استاد تمامی رسیده ولی هنوز استاد ایشان دانشیار هستن، حالا شما حال کار ندارین و سن تان بالا رفته دلیل نمیشود بقیه مث خودتان باشند.
          بنده افتخار میکنم برای پیشرفت علم و دانش کشور میدووم، حالا شما بگو پادو، برای من خدمت به وطن افتخار است برای شما فقط منافع خودتان مهم است.

      • مگه ۳۲ با ۴۰ چه فاصله داره چقدر د ر و غ و ح ر ف م ف د

      • چه نسخه جالبی رو صرفاً با تجربه شخصی خودتون برای ۴۴ساله‌ها پیچیدن!!!!!

      • طرف درس داده و تدریس کرده و تجربه داره و اونی ک ۳۰ سال داره و هیچ تدریس و رزومه ای ندارد با پارتی و رانت هیات علمی میشه

  5. رئیس سابق مرکز جذب اعضای هیات علمی نیز در این جلسه با اشاره به آیه «اقرا بسم ربک الذی خلق» گفت: دین اسلام و هدایت انسان با دعوت به خواندن و یادگیری آغاز شده است و این بدان معناست که آموزش و یادگیری آنقدر اهمیت دارد که هدایت انسان به سوی عبودیت نیز با دعوت به یادگیری است.

    جناب آقای خلج، یادگیری اهمیت دارد اما قبل از آن انصاف، قانونمندی، عدالت محوری، دوری از اجحاف و استثناء پروری، دوری از زد و بند فامیلی و آشنا محوری، روحیه پاسخگویی مستند و محکمه پسند و دوری از دروغگویی و …. مهمتر است که متاسفانه در شما و همکارانتان سراغ نداریم. خدا کند، خدا کند، خدا کند نفر بعدی به این صفات خوب ملبس باشد. البته باید دید چه میکنند. امیدی هست یا نه؟

  6. با سلام. خواهشمندیم شرط معدل را حذف یا حداقل امتیازی در نظر بگیرید. بنده رتبه دوم کنکور سراسری دکترا و چندین مقاله چاپ شده و کتاب های ترجمه شده و تالیفی دارم. اما هربار بخاطر اینکه معدل کارشناسی ارشد من کمتر از حد نصاب است رد میشوم. خواهشمندم این شرط معدل را بازنگری کنید

    • آها باشه بخاطر شما برمیداریم.
      بخاطر یکی دیگه شرط سنی برمی داریم.
      بخاطر دیگری یه شرط دیگه.
      بعد پس هیچ قوانین و شروطی برای جذب نخواهد بود و میشود شهر هررررررت.
      قبوله؟

    • معدل کارشناسی و دکتریت چقدره؟ ضمنا معدل ارشد چقدر کمتر از ۱۶ هست؟ ضوابطی البته اومده که بشه کارهایی کرد.

      • سلام
        ضوابطی که فرمودین چی هستش؟
        کجا میشه پیدا کرد؟

        • بنده خودم هیات علمی دانشگام و گروه ما به عنوان یک دانشگاه مرکز استان و دولتی، در ارتباط با معدل سختگیری نمیکنه، البته بشرط اینکه دانشگاه تحصیل متقاضی درجه A وزارت علوم باشه و یه سری شرایط دیگه. از طرفی قبل از سال۹۰ دستورالعمل معدل اینطور بود: ۳برابر معدل کارشناسی + ۲برابر معدل ارشد باید حداقل ۷۵ باشه، ضمن اینکه معدل دکتری هم بدون رساله حداقل ۱۶. این مصوبه حذف شد و بعد بدین صورت شد که: معدل کارشناسی حداقل۱۴، ارشد ۱۶ ودکتری ۱۷ باشه. حدود ۱۰سال این مصوبه بود که تبصره ای سال ۹۸ اومد که فقط اگر کسی مشکل معدل در مقطع کارشناسی داشته باشه، بشرط اینکه کار پژوهشی مناسبی ارائه کنه، و بقیه مقاطع مشکل نداشته باشه، میتونه ثبت نام کنه در فراخوان. در نهایت سال ۱۴۰۰ تبصره جدید اومد که بایستی مجموع معدل سه مقطع متقاضی بالای ۴۸ باشه، بشرط اینکه معدل کارشناسی فرد زیر ۱۳ و ارشدش زیر ۱۵ نباشه. اینها را میتونید از دبیرخانه شورای عالی انقلاب (هیات مرکزی جذب شورا) بگیرید. با همه این اوصاف گفتم کسی که حتی این مصوبه را هم نتونه پاس کنه، گروه مربوطه میتونه ایشون را جذب کنه، بشرط اینکه به هیات جذب دانشگاه، کفایت این متقاضی را ثابت کنه.

    • یک مطلع از آیین نامه های جذب

      اگر تعدا مقالاتتون بالا باشه میتونن از شرط معدل چشم پوشی کنن

  7. با تقدیم سلام و احترام
    اینجانب بعد از ۱۲ سال عضو حق التدریس در فراخوان ۱۴۰۲ شرکت کردم و علیرغم کسب رتبه اول علمی و عمومی با چاپ ۳۳ مقاله، رتبه برتر مقاطع دانشگاهی، عضو بنیاد ملی نخبگان، سابقه اجرایی، رتبه برتر نظرسنجی دانشجویان و… متاسفانه از جذب اینجانب امتناع گردید. از بزرگواران جناب آقایان دکتر خضری و قبادی خواهشمندیم واقعا با گزینش سلیقه ای مقابله جدی کنند و راهکاری قانونی برای زمینه رسیدگی به پرونده بنده و امثال بنده ارائه بدهند.
    ما سال ها تلاش کردیم و واقعا قصد خدمت به کشور را داریم.
    امیدوارم با همت عالی و روحیه جدید کاری شما مشکلات حل شود.
    خواهشمندم موارد ما را پیگیری کنید.

  8. خواهشمند است ۲۸۸ دکتر معلم جذب شده دانشگاه فرهنگیان رو بااسامی و رزومه منتشر کنید ببینید چه اتفاقی افتاده!

  9. با سلام
    متاسفانه بنده حدود ۱۲ سال در دانشگاه آیت الله بروجردی تدریس کردم و با بیش از ۴۰ مقاله علمی و چندین کتاب و رزومه قابل قبول و فرزند جانباز و رزمنده با ۶ سال مناطق عملیاتی هر بار حق بنده تضییع و شخص دیگری به جای بنده جذب می گردد.اخیرا هم شخصی با رتبه دوم صلاحیت علمی و عمومی جذب شده است و علیرغم پیگیری در وزارت علوم به حقم نرسیدم. از آقای دکتر قبادی عاجزانه تقاضا دارم اجازه ندن هر کس و با هر رزومه ای صرفا با رابطه وارد دانشگاه شوند.

    • ۴۰ تا مقاله نوشتی یا خریدی؟:)) پدر من ۲۴ سال هیئت.علمی و دانشجوی تحصیلات تکمیلی داره اندازه شما مقاله نداره:)) برو آکسفورد هیئت علمی شو اینجا حیف میشی

      • سید خندان حرفت کاملا درسته.
        این ها نمیدونن تعداد مقاله زیاد امتیاز منفی در جذب هست.
        شما بخوای اپلای کنی هم بگی ۲۰ تا مقاله دارم، میگن نمیخواییم، چون میدونن ریگی به کفش دارن.
        حالا ایشون بگه ۱۰۰ تا مقاله دارم، خودش که کار نکرده، یه جوری اسمش تو مقالات آوردن.
        دوستان ما با این همه دانشجو ارشد و طرح و … بعد ده سال هنوز ۳۰ تا مقاله که چه عرض کنم ۲۰ تاش به زور دارن بعد اینا ۴۰ تا ۵۰ تا مث نق و نباته براشون

      • سلام قرار نیست کم کاری پدر جنابعالی
        این بنده خدا جواب بده
        اول برو ببین پدر جنابعالی چطوری جذب شده بعد بیا نطق کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *