خانه » پسادکتری » طرح جدید وزارت علوم برای استفاده از ظرفیت سربازی در دوره پسادکتری
افزایش پژوهشگران پسادکتری با طرح جدید وزارت علوم

طرح جدید وزارت علوم برای استفاده از ظرفیت سربازی در دوره پسادکتری

معاون پژوهشی وزارت علوم از طرحی جدید برای افزایش تعداد پژوهشگران پسادکتری تا چندین هزار نفر خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

پیمان صالحی، معاون پژوهشی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: اولویت‌هایی را از بدو ورود به معاونت پژوهشی برنامه ریزی کرده ایم. برخی از اولویت‌ها ادامه تلاش‌های مسئولان دولت‌های گذشته بوده است. برخی از مسائل هم با شناسایی نقصان و کمبودی که در کشور بوده است به اولویت تبدیل شده است. البته برخی از این اولویت‌ها در سال‌های گذشته پایه‌گذاری شده است.

وی افزود: برای اجرایی کردن برخی از برنامه‌ها مهم از ظرفیت شورای عتف و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده کردیم تا پایه‌گذاری کنیم تا در سال جاری با ضمانت اجرایی پایدار اجرا شود. همچنین در نظر داشته‌ایم با تغییر مدیریت‌ها که البته یک موضوع طبیعی است اجرای این برنامه‌ها دچار اختلال نشوند.

تلاش برای افزایش تعداد پژوهشگران پسادکتری به چندین هزار نفر

صالحی یکی از مهمترین موضوعات را دوره پسا دکتری دانست و گفت: پسا دکتری موضوع آشنایی است و سال‌ها درگیر این موضوع هستیم. با وجود اینکه آیین نامه پسا دکتری در کشور وجود داشت؛ اما به درستی از آن برای اجرا استفاده نشده است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع پسا دکتری و با بیان اینکه دانشجویان دوره‌های پسادکتری بهترین و کارآمدترین افراد برای انجام تحقیقات در دانشگاه‌ها هستند، گفت: در سال ۲۰۲۰ بنیاد علم آمریکا اعلام کرد، تعداد ۲۴۰ هزار دانشجو دکتری تحصیل می‌کردند و تعداد ۶۰ هزار پسا دکتری جذب شده اند.

معتقدم بهترین نیروی پژوهشی پسا دکتری است. به این علت که دانشجوی کارشناسی ارشد تازه برای یادگیری پژوهش آمده است و دانشجو دکتری نیز تز و درس دارد؛ اما پسا دکتری کسی است که مدرک دکتری دارد، تجربه پژوهش دارد و تمام وقت در خدمت شماست. برای انجام کار حرفه‌ای است و پول دریافت می‌کند و در مقابل کاری که انجام می‌دهد باید پاسخگو باشد.

وی بابیان اینکه موتور پژوهش و فناوری در دنیا پسا دکتری است، گفت: هیات علمی نقش هدایت کننده دارد؛ اما نقش این دو متفاوت است.

صالحی تصریح کرد: در کشور طی چند سال گذشته نتوانسته‌ایم سالی یک هزار پسا دکتری جذب کنیم. سال گذشته یک آیین نامه با ضمانت اجرایی محکم در شواری عتف مطرح و مصوب کرده ایم.

طرح جدید برای استفاده از ظرفیت سربازی در دوره پسادکتری

وی ادامه داد: آیین نامه‌ی پسا دکتری مصوب شده است و طی مجوزی که از مقام معظم رهبری دریافت شد، می‌توانیم سالانه از ظرفیت سربازها به تعداد ۵۰۰ نفر برای پسا دکتری استفاده کنیم. در تاریخ هیچ کشوری دوره پسا دکتری سربازی وجود ندارد و این یک اتفاق بسیار خوبی است.

وی ادامه داد: این اتفاق در ایران باید به چندین هزار نفر برسد. امروز تعداد ۱۶۰ هزار دانشجو دکتری داریم. باید پسا دکتری نیز به چندین هزار نفر برسد.

پسا دکتری باید در خدمت حل مسائل جامعه باشند. خیلی امیدواریم امسال به آن ظرفیت واقعی برسیم.

حقوق پژوهشگران پسادکتری به ۸۰ درصد استادیار پایه یک می‌رسد

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مشکل پسا دکتری‌ عدم استقبال نیست کمبود بودجه و عدم اطلاع‌رسانی از این دوره است. باید حقوق پسادکتری ۸۰ درصد استادیار پایه یک باشد، برای این امر نیاز به تامین منابع است که تا حدودی این مشکل حل شده است.

کسانی که وارد شرکت‌ها و صنعت شده اند، مسئولیت پرداخت حقوق با شرکت است و در این بخش مشکلی نداریم. اطلاعات افراد درباره پسا دکتری کم است ما به دنبال افزایش آگاهی و اطلاعات درباره این موضوع هستیم.

همچنین ببینید

جذب پسادکتری دانشگاه کردستان ۱۴۰۳

فراخوان پذیرش پسادکتری دانشگاه کردستان ۱۴۰۳

جزییات پذیرش محقق پسادکتری دانشگاه کردستان در سال ۱۴۰۳ اعلام شد.آخرین اخبار جذب هیات علمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *