یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه اساتید پزشکی در دانشگاهها با مشکلات و چالش های بیشتری از دیگران مواجه هستند گفت: رابطه یک سویه دانشجو و دانشگاه، ناعادلانه بودن اجرای قانون طرح تمام وقت جغرافیایی، دستمزد پایین پزشکان و عدم مطابقت میزان دستمزد دریافتی آن با طول زمانی که صرف تحصیل میکنند از مهمترین مشکلات و دغدغههایی است که اساتید در دانشگاههای علوم پزشکی کشور با آن مواجه هستند.
آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…
دکتر حمیدرضا امیری در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهی ایسنا – منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، عدم مطابقت طول دوران تحصیل پزشکان با میزان کسب درآمد آنها را یکی از مهمترین مشکلات اساتید حوزه پزشکی دانست و افزود: پزشکان در دانشگاهها بعد از گذراندن بیش از ۶۰۰ آزمون علمی و اخلاقی موفق به دریافت “دانش نامه علمی تخصصی پزشکی” می شوند تا صلاحیت آنها از نظر علمی تایید شود، این در حالی است که در جامعه ما سطح درآمد پزشکان با مدت زمان طولانی که برای تحصیل صرف کردند مطابقت و هم خوانی ندارد.
رابطه دانشگاه و دانشجو نباید یک سویه و به زیان دانشجو باشد
وی همچنین در خصوص محدودیت های پزشکان متخصص در مراکز درمانی کشور تصریح کرد: یکی از مهمترین این محدودیت ها همان طرح های یک سویه ایست که پزشکان مجبورند در دانشگاهها آن را پشت سر بگذرانند. در واقع دانشگاه باید برای افرادی که در آزمون های سراسری رتبه خوبی کسب کرده و تقریبا تمام عمر خود را صرف مطالعه و کار نموده اند شرایط تحصیلی و شغلی مناسب را برای آنها فراهم کند، بطوریکه با ایجاد یک رابطه دو سویه هر دو گروه، یعنی دانشجو و دانشگاه بتوانند از نتایج کار به نحو مطلوب بهره ببرند.
دستمزد ناچیز پزشکان متخصص کفاف امرار معاش آنها را نمی دهد
این متخصص بیولوژی در ادامه پایین بودن حقوق و دستمزد پزشکان متخصص را از دیگر دغدغه ها و مشکلات اساتید عنوان کرد و گفت: متاسفانه حقوق پایه این گروه از پزشکان از میزان تعیین شده و قانونی خود نیز کمتر است، بطوریکه پزشکان برای تامین معاش خود مجبورند زمان بیشتری را صرف کار و معالجه بیمار کنند.
شرایط کار پزشکان عضو هیات علمی دانشگاهها عادلانه نیست
وی شرایط کاری پزشکان عضو هیات علمی دانشگاه را بسیار ناعادلانه توصیف کرد و افزود: متاسفانه پزشکانی که به عنوان هیات علمی در دانشگاهها مشغول به فعالیت هستند مجبور می شوند علاوه بر کار درمانی و ارائه خدمات، بطور همزمان در امور آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نیز فعالیت داشته باشند، بنابراین شرایط کاری آنها بسیار ناعادلانه به نظر میرسد.
ضرورت تفکیک امور آموزشی و درمانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر اینکه امور آموزش و درمان در دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید از هم جدا شود اظهار کرد: در واقع لازم است آموزش و درمان در دانشگاههای علوم پزشکی بصورت مجزا تعریف و دستمزد هر یک نیز جداگانه مشخص شود، تا با تفکیک وظایف و اختیارات در امور آموزشی و درمانی، علاوه بر ارتقای کیفیت در هر دو امور، رضایت دانشجویان و بیماران افزایش یابد.
اجرای قانون طرح تمام وقت جغرافیایی در دانشگاهها ناعادلانه است
به گفته امیری اجرای قانون طرح تمام وقت جغرافیایی اعضای هیات علمی دانشگاه ها، پزشکان را با محدودیت مواجه میکند به طوری که بر اساس این قانون پزشکان حق فعالیت در خارج از محیط دانشگاه را ندارند و جامعه غیردانشگاهی نمی توانند از تجربه و حرفه این گروه از پزشکان بهره مند شوند.
سلام…اگر منظور گذراندن دوره آموزشی است من که دارای دکتری phD هستم ودر همین ئزارت بهداشت کار می کنم یک دهم یک پزشک هم درآمد ندارم .من نمی دونم این پزشکا جه موقع سیر می شن؟؟؟؟/
چه خوبه که واقعا درآمد دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پزشکان و اساتید محترم علوم پزشکی با درامد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اساتید محترم وزارت علوم بررسی و مقایسه بشه و واقعا یک تصمیم عادلانه گرفته بشه تا خدای نکرده در حق کسی اجحافی صورت نگیره. فکر میکنم دانشجویان و اساتید تابع وزارت علوم از شرایط نامناسب تری برخوردارند!
بابا این دیگه کیه!!! اینقدر میلیاردی در آوردن این حقوق براشون کم به نظر میرسه.
ما فنی ها مگه کم زمان صرف می کنیم؟ اونوقت چقدر در میاارن اساتید فنی و شما پزشکان چقدر؟ یعنی درآمدتون کمتر از ماهی ۱۰۰ میلیونه؟ کمه؟
یه پزشک اورژانس معمولی ماهی ۴-۵ تومن میگیره (بیشتر از یه استادیار فنی) و این متخصص ها هم میلیاردر هستن و باز هم اعتراض دارن.