خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » حضور ۲ هزار و ۲۴۰ نفر از ۸۱ هزار عضو هیات علمی در فهرست پژوهشگر یک درصد

حضور ۲ هزار و ۲۴۰ نفر از ۸۱ هزار عضو هیات علمی در فهرست پژوهشگر یک درصد

وزیر علوم: پایه‌های تشویقی اساتید دانشگاه به ۶۰ پایه افزایش یافته است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایرنا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور ۸۱ هزار عضو هیات علمی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه‌ها گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۲۴۰ نفر پژوهشگر یک درصد هستند.

 محمدعلی زلفی گل در همایش ملی مرجعیت علمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظام سنجش و انگیزش، اظهار داشت: در این زمینه اقدامات زیادی اجرا کردیم، نمونه آن پایه های تشویقی استادان دانشگاه ها است که به ۶۰ پایه افزایش دادیم، ضمن آنکه بازنگری آیین نامه ارتقا را مد نظر قرار دادیم و انتظار داریم اساتید نظرهای خود را ارائه دهند.

زلفی گل با اشاره به تدوین و تصویب پژوهانه جامع گفت: این مصوبه در لایحه برنامه هفتم توسعه آورده شده و در این پژوهانه تنها حوزه فناوری مورد توجه قرار نگرفته بلکه فعالیت های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و نوآوری نیز مورد توجه بوده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه یک استاد دانشگاه باید از پژوهانه در حوزه فرهنگی نیز هزینه کند، اضافه کرد: دانشگاه ها بابد به مرجعیت علمی توجه زیادی داشته باشند.

وزیر علوم با اشاره به بازنگری نقشه جامع علمی کشور در سند جامع مرجعیت علمی گفت: افق سند مرجعیت علمی تا ۱۴۰۴ است و این سند و همچنین نقشه جامع علمی مورد بازنگری قرار گرفته و لازم است دست اندرکاران پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی با طرح این سوال که چگونه می توانیم علم را به فَن تبدیل کنیم، توضیح داد: ما سه نوع تحقیقات بنیادی، توسعه ای و کاربردی داریم و باید این سه حوزه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا مشخص شود در کدام زمینه توانمند هستیم و در کجاها ضعف داریم.

زلفی گل با اشاره به انتشار ۸۰ هزار سند علمی در سطح بین المللی افزود: درصد کمی از آن به زبان فارسی بوده است که در پایگاه استنادی جهان اسلام/ ISC نمایه سازی کردیم و در صورتی که درصدی از این اسناد علمی را به فناوری تبدیل کنیم، می توانیم خلق ثروت داشته باشیم و این در حالی است که سطح تولید فناوری تا ۳ و ۴ است و بالاتر از آن ناموفق هستیم یا کمتر موفقیت حاصل شده است.

وی با اشاره به رتبه ۱۵ تولید علم ایران و ۵۴ در نوآوری اظهار داشت: در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد، گام هایی در زمینه کاهش فاصله تولید علم و نوآوری برداشتیم که نمونه آن راه اندازی سامانه نان است و در آن همه سازمان های دولتی و خصوصی باید نیازهای خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

زلفی گل با تاکید بر ضرورت توجه دستگاه ها به این سامانه، به ثبت ۱۲ نیاز از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: از امسال هزار دانشجو رساله دکتری و ارشد خود را بر اساس سامانه نظام ایده ها و نیازها تعریف کردند.

شاخص اچ ایندکس بومی طرحی شود

وزیر علوم تاکید کرد: «اچ ایندکس» یک شاخص بین المللی مرجعیت علمی است ولی باید دید چطور می توان «اچ ایندکس بومی» با عنوان «ان ایندکس» داشته باشیم.

زلفی گل افزود: در حال حاضر ۸۱ هزار عضو هیات علمی رسمی پیمانی در وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه‌ آزاد و پژوهشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی داریم که از این تعداد ۲ هزار و ۲۴۰ دانشمند ۲ درصد و ۹۰۰ نفر دانشمند یک درصد هستند و باید بررسی شوند که چند درصد از آنها توانایی تبدیل شدن به مرجع علمی را دارند و چه درصدی از آنها نقش کمرنگی در مرجعیت علمی داشته اند.

لزوم آسیب‌شناسی مرجعیت علمی

وزیر علوم تولید علم را موجب مرجعیت علمی و مرجعیت علمی را موجب خلق ثروت و سلامت و امنیت دانست و گفت: ما باید به دنبال تولید علم مرجعیت ساز باشیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم برگزاری این سه همایش را در راستای تبیین چیستی و چرایی مرجعیت علمی دانست و افزود: خروجی این رویداد باید منجر به آسیب شناسی این حوزه شود و به ما نشان دهد در کجا خوب عمل کردیم و کجا عملکرد مناسبی نداشته ایم.

زلفی گل یکی از ملزومات تحقق مرجعیت علمی را ثبت اختراع دانست و گفت: ما چقدر توانسته‌ایم این قانون را اجرایی کنیم.

وی با انتقاد نسبت به کپی نتایج تحقیقات دانشمندان، این اقدام را موجب دلسردی دانشمندان ذکر کرد و خواستار اجرای شفاف قوانین به منظور جلوگیری از حق مخترعان، هنرمندان و دانشمندان شد.

همچنین ببینید

مهاجرت ۲۵ درصد از اساتید دانشگاه در سالهای اخیر

مهاجرت ۲۵ درصد از اساتید دانشگاه در سالهای اخیر

وزیر علوم گفت: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند که …

۳ دیدگاه

  1. کار دانشجو است نه هیات علمی، کاش این سیستم روزی اصلاح شود و دانشجویان و پژوهشگران نیز از حقوق مادی و معنوی مقالات استفاده کنند.

    • کدام دانشجویی مقاله میده یا تحقیق را به فناوری تبدیل میکنه؟ متاسفانه سطح دانشجویان از نظر علمی و سواد انقدر پایین امده که بسیاری از استادان انگار پایان نامه را خودشان انحام می دهند و فقط به اسم دانشجو تمام میشود. البته تعداد محدودی هم عکس این قضیه صادق هست. اما دانشجو در پایان نامه تازه پژوهش را یاد میگیرد.

    • دانشجوی با نام و نشان به استاد بی نام!

      چی کار دانشجو هست؟ کپی برداری؟ اساتید به عنوان کارزسپوند مقاله مسئولیت دارند کل مقاله رو بخونند و ریوایز بزنند قبل سابمیت تا اصلاح بشود ایرادات و احتمالا کپی برداری ها! معلومه وقتی که برخی اساتید حاصل دسترنج دانشجو رو میخورند بدون اینکه خودشون وقت بگذارند و زحمتی بکشند، یه روزی صداش توی تقلب علمی درمیاد!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *