وزارت علوم: آییننامه نهایی ارتقای اساتید برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال میشود.
آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…
تغییرات مهم در آییننامه ارتقای اساتید؛ انعطافپذیری و پوشش تمامی رشتهها
به گزارش وب سایت هیات علمی، بنابر اعلام وزارت علوم، دکترعلی خاکی صدیق رئیس هیئت امنا و هیئت ممیزه وزارت علوم در خصوص آخرین وضعیت بازنگری آیین نامه ارتقای اساتید گفت: بازنگری آییننامه ارتقا به دستور وزیر علوم از مهرماه گذشته آغاز شد، تحت نظارت کارگروهی متشکل از متخصصان و استادان برجسته دانشگاههای معتبر کشور، که بیش از دو یا سه دهه در زمینه آییننامههای ارتقا و هیئتهای ممیزه فعالیت داشتهاند، طراحی شد. وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت در این کارگروه حضور داشت.
دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان یکی از ارکان اصلی آموزش عالی کشور، نیز در این پروژه مشارکت داشت. این کارگروه طی جلسات فشرده و پیوستهای تلاش کرد تا در بند بند آییننامه به اجماع برسند و آن را بهگونهای طراحی کنند که تمامی زیرنظامهای مختلف آموزشی و رشتههای متنوع دانشگاهی در آن پوشش داده شود.
وی افزود: طراحی چنین آییننامهای کاری پیچیده است؛ هدف این بود که آییننامهای جامع تدوین شود که تمامی دانشگاهها از آن بهرهمند شوند. نتیجه این تلاش، تدوین یک فصل مشترک به همراه چهار فصل دیگر بود که هر یک به رشتههای مختلف دانشگاهی پرداخته و آنها را پوشش میدهد.
دکترخاکی صدیق اضافه کرد: همزمان، سیاستهای کلی ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این فرایند مورد توجه قرار گرفت. کارگروه بهطور مستمر سعی داشت که آییننامه با این سیاستها همراستا باشد و در نهایت این تطابق به دست آمد.
در حال حاضر، این آییننامه بهطور کامل مطابق با سیاستهای ابلاغی ۱۰ یا ۱۱گانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
در حال حاضر آییننامه نهایی و تکمیلشده است و آن را به آقای وزیر ارائه دادهایم تا در صورت صلاحدید، پس از رایزنیهای لازم، این آییننامه به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب ارسال شود.
ویژگیهای برجسته آییننامه جدید: انعطافپذیری و در نظر گرفتن مأموریتهای دانشگاهها
وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ویژگیهای برجسته این آییننامه، امکان اضافه کردن بندهای مربوط به فعالیتهای دانشگاهها در بخش مشترک آن است.
علاوه بر این، سه دانشگاه منتخب خواهند توانست آییننامه خود را بهطور کامل بنویسند. این امر بهویژه با توجه به تفاوتهای موجود بین دانشگاهها از لحاظ شرایط فیزیکی، امکانات و ماموریتها ضروری به نظر میرسد. به همین دلیل، این آییننامه نمیتواند برای همه دانشگاهها یکسان باشد و به انعطافپذیری در نظر گرفتن شرایط متفاوت دانشگاهها نیاز دارد.
توجه ویژه به فناوری و پژوهشهای کاربردی در آیین نامه ارتقای اساتید
رئیس هیئت ممیزه وزارت علوم یادآور شد: دیگر نکته حائز اهمیت، توجه به فناوری و پژوهشهای کاربردی در این آییننامه است. تلاش بر این بوده که پژوهشهای کاربردی برای حل مسائل کشور مدنظر قرار گیرد.
همچنین، در راستای ارتقا، تلاش شده تا مسیرهای متعددی در نظر گرفته شود، بهگونهای که دانشگاهیان بتوانند از روشهای گوناگون برای ارتقا بهرهمند شوند و تنها محدود به مسیرهای سنتی، چون مقاله یا آموزش نباشند.