بنیاد ملی نخبگان به پرسشهای متداول درباره شیوهنامه حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی فناورانه طرح شهید احمدی روشن پاسخ داده است.
آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…
به گزارش وب سایت هیات علمی به نقل از بنیاد ملی نخبگان؛ به منظور «ساماندهی و توسعۀ هستههای فعال دانشجویی، رصد دائمی و پشتیبانی هدفمند و مرحلهای از آنها با هدف تبدیل این هستهها به گروههای نخبه»، همچنین با هدف آشناسازی اجتماع نخبگانی با نیازها و مسائل کشور و ترغیب آنان به کار گروهی پیرامون مسئلههای ملی، منطقهای و راهبردی، با محوریت استادان برجسته دانشگاهی، صنعتی، هنری و…، بنیاد ملی نخبگان با تصویب شیوهنامه طرح شهید احمدی روشن از تشکیل هستههای مسئلهمحور پشتیبانی میکند.
پاسخ به سوالات متداول درباره شیوهنامه حمایت از هستههای مسالهمحور پژوهشی فناورانه در قالب طرح شهید احمدی روشن
در ادامه و در راستای شفافسازی و برطرفکردن ابهامات احتمالی در خصوص شیوهنامه حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی – فناورانه بنیاد ملی نخبگان، برخی از پرسشهای متداول و پاسخ آنها ارائه میشود.
۱- آیا همزمان با اجرای شیوهنامه «حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی – فناورانه» (طرح شهید احمدی روشن)، شیوهنامه هستههای استادمحور علمی- فرهنگی نیز اجرا میشود؟
خیر، «شیوهنامه تشکیل هستههای استادمحور علمی فرهنگی» در «شیوهنامه حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی و فناورانه» اقدام شده است و دانشجویان مشغول به تحصیل در سالهای اول و دوم مقطع کارشناسی، در صورت دارا بودن شرایط و تایید راهبر هسته، میتوانند به عنوان عضو هسته در طرح شرکت کنند.
۲- آیا شیوهنامه تشکیل هستههای علمی -فرهنگی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ اجرایی میشود؟
با ابلاغ شیوهنامه «حمایت از هستههای مسئلهمحور پژوهشی – فناورانه» (طرح شهید احمدی روشن) در سال تحصیلی ۱۴۰۴/۱۴۰۳، شیوهنامه هستههای علمی- فرهنگی اجرا نخواهد شد.
۳- مسائل و موضوعات پروژههای هستههای طرح شهید احمدی روشن در چه زمینههای میباشد؟
با توجه به اینکه مخاطبان بنیاد ملی نخبگان، از همه حوزههای علمی و تحصیلی سطح کشور میباشند. این نهاد تلاش دارد در انتخاب مسائل با کمک همه سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی و شرکتهای دانش بنیان و… فهرست مسائل جامعی را تهیه نماید.
۴- زمانبندی و نحوه مشارکت و تعریف مساله ویژه نهادهای دولتی و شرکتهای دانش بنیان چگونه است؟
ارسال کاربرگ تعریف مسئله از سوی صاحبان مسائل آبان و آذر ۱۴۰۳
بازه اطلاعرسانی مسئلههای تایید شده دیماه سال ۱۴۰۳
فراخوان دریافت پیشنهاده متقاضیان راهبری برای مسئلههای تعریف شده، دی ماه ۱۴۰۳
داوری و ارزیابی پیشنهادههای دریافتی بهمن و اسفند ۱۴۰۳
اعلام نتایج و معرفی پیشنهادههای برتر اواخر فروردین ۱۴۰۴
فراخوان ثبت نام متقاضیان ورود به هسته، اردیبهشت ۱۴۰۴
تشکیل هسته و انعقاد قرادادهای مربوطه، خرداد ۱۴۰۴
۵- ملاکهای انتخاب راهبران چگونه است؟
· حسن سابقه در انجام پروژههای علمی – صنعتی؛
· تجربه کافی در حوزه تربیت، توانمندسازی و مهارتافزایی دانشجویان و دانشآموختگان؛
· دارای سوابق موفق در مدیریت فعالیتهای تیمی و گروهی؛
· متعهد و علاقهمند به شرکت در طرح.
۶- دانشجویان واجد شرایط این شیوهنامه چه کسانی هستند؟
برگزیدگی در شیوهنامههای «توسعۀ فعالیتهای علمی و فرهنگی دانشجویان مستعد تحصیلی کشور (طرح شهید وزوایی)» در همان سال تحصیلی؛
کسب رتبۀ اول تا سوم یکی از رویدادهای رقابتی مسئلهمحور، مطابق مقررات «طرح توسعۀ رویدادهای رقابتی مسئلهمحور (طرح شهید بابایی)» بنیاد ملی؛
دارندۀ اختراع برگزیده مطابق مقررات «طرح شناسایی و پشتیبانی از اختراعهای برگزیده (طرح شهید فخریزاده)» بنیاد ملی؛
دارا بودن حداقل یکی از شرایط مندرج در جدول زیر (با تأیید شورای راهبری):
مقطع | حداقل معدل | رتبه دانشجو |
کارشناسی (یا معادل کارشناسی) | ۱۷ | ۱۰ درصد برتر هم رشته هم ورودی با تائید معاونت آموزشی دانشگاه |
کارشناسی ارشد (یا معادل کارشناسی ارشد) | ۱۷/۵ | ۵ درصد برتر هم رشته هم ورودی با تائید معاونت آموزشی دانشگاه |
دکتری تخصصی | ۱۸ | – |
۷. هر دانشجو در چند هسته میتواند فعالیت داشته باشد؟
هر دانشجو صرفا در یک هسته میتواند فعالیت داشته باشد.
۸- شرکت در هستههای طرح شهید احمدی روشن برای دانشجویان چه مزایای دارد؟
· فعالیت بینرشتهای در هستههای نخبگانی و همکاری با دانشجویان مستعد از رشتهها و دانشگاههای مختلف
· کسب مهارتهای اجتماعی، افزایش خودباوری، مسئولیتپذیری و تحرک اجتماعی.
· کار زیر نظر استاد خبره و باتجربه در امور علمی- صنعتی و تحقیق و توسعه (R&D.
· دریافت کمک هزینه در طول دوره برای هر نفر (ماده ۱۰ ب، شیوه نامه طرح شهید احمدی روشن).
· کسب حداکثر ۱۰۰ امتیاز از فعالیتهای علمی و فرهنگی نخبگانی برای استفاده در جوایز مختلف بنیاد.
۹- پیشنهاده تشکیل هسته های مسئلهمحور علمی، پژوهشی و فناورانه شامل چه نوع پیشنهادههای است؟
برای تشکیل هستههای مسئله محور ۲ نوع پیشنهاده قابل بررسی است که شامل موارد زیر است:
الف: اولویتمحور: پیشنهادههایی که توسط نامزد راهبری در مورد یکی از مسائل اعلامی از سوی بنیاد ملی یا یکی از مسائلی که اولویتمحور بودن آن توسط شورای راهبری تأیید شدهاست، تدوین میشود.
ب: تقاضامحور: پیشنهادههایی که برای مسئلهای که دارای مشارکتکنندۀ مالی معرفی شده است.
۱۰- چه تفاوتهایی برای برگزیدگان هستههای تقاضامحور و هستههای اولویت محور وجود دارد؟
· هستههای مسئله محور حول یک مسئله واقعیتر تشکیل شده است بنابراین امکان فعالیت در یک محیط واقعی فراهم میشود ممکن است یکی از اهداف بنیاد در این گونه هستهها کمک به جذب نیروی انسانی شرکتها و نهادهای مشارکت کننده است
· میزان اعتبار قابل پرداخت به اعضای هستههای تقاضامحور، براساس نظر راهبر هسته تا۲۰ درصد قابل افزایش است
۱۱- آیا دانش آموختگان نیز میتوانند به عنوان عضو هسته فعالیت داشته باشند؟
بله، دانشآموختگان واجد شرایط نیز با لحاظ شرایط ترکیب اعضای هسته میتوانند در هستهها فعالیت داشته باشند.
۱۲- دانشآموختگان با چه شرایطی میتوانند در هستهها عضو شوند؟
برگزیدگی در طرح «توسعۀ فعالیتهای پژوهشی استادیاران جوان (طرح مرحوم دکتر کاظمیآشتیانی)»؛
برگزیدگی در طرح «تسهیلات جذب در مؤسسههای علمی (طرح جهت)»؛
برگزیدگی در طرح «تسهیلات دورۀ پسادکتری (طرح شهید دکتر چمران)»؛
برگزیدگی در طرح «شناسایی استعدادهای برتر و نخبه به منظور جذب در دستگاههای اجرایی کشور»؛
کسب رتبۀ اول تا سوم یکی از رویدادهای رقابتی مسئلهمحور در طرح «توسعۀ رویدادهای رقابتی مسئلهمحور (طرح شهید بابایی)»؛
دارندۀ اختراع برگزیده مطابق مقررات «طرح شناسایی و پشتیبانی از اختراعهای برگزیده (طرح شهید فخریزاده)».
۱۳- شرح وظایف و تعهدات دانشجو چگونه است؟
شرح وظایف و خروجیهای هر یک از برگزیدگان، از سوی راهبر تعیین میشود.
هر برگزیده با توجه به نظر راهبر، به طور میانگین بین ۱۵ تا ۲۰ ساعت در هفته متعهد به همکاری با هسته است.
برگزیدگان، در جلسههای منظمی که برای اجرای پروژه تشکیل میشود، شرکت میکنند و ضمن ارائه گزارش عملکرد خود، نظریات خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.
۱۴- تعهدات استاد راهبر (مشاور) را بیان کنید؟
حضور فیزیکی حداقل ۱۰ ساعت در ماه برای پیشبرد موضوع قرارداد در محل فعالیت هسته
تهیه ساختار پروژه و مشخصات افراد مورد نیاز برای انجام آن مسئله
انتخاب اعضای هسته از بین اعضای درخواست دهنده جهت عضویت
تعیین وظایف و نقش هر عضو در پیشبرد اهداف پروژه
تعیین ضرایب عملکرد ماهانه هر عضو
ایجاد هم افزایی و توانمندی لازم در اعضا برای فعالیت در حوزه تخصصی
ارجاع اعضای هسته به مشاورین تخصصی و عمومی در جهت رشد اعضا
ایجاد زمینههای بحثهای فرهنگی و اجتماعی به صورت کنترل شده به منظور رشد همه جانبه
تدارک برنامههای مفرح جمعی (فوق برنامه)
ارائه گزارش مکتوب در بازههای سه ماهه، شامل میزان پیشرفت پروژه.
۱۵- نحوه پرداخت حق الزحمه اساتید چگونه است؟
حق مشاوره راهبران، بر اساس مفاد قرارداد منعقد شده میان آنها و بنیاد، پرداخت میشود.
۱۶- نحوه پرداخت حق الزحمه دانشجویان چگونه است؟
برای دانشجویان براساس مقطع تحصیلی و وضعیت تاهل، هرساله مبلفی به عنوان مبلغ پایه لحاظ خواهد شد. میزان پرداخت ماهیانه به برگزیدگان با توجه به نظر راهبر و اعلام ضریب عملکرد ایشان در سامانه ذیربط که به صورت عددی بین صفر تا ۵/۱ در میزان دریافتی ماهانه هر یک از برگزیدگان اعمال میشود.
۱۷- آیا پرداخت ماهیانه به دانشجویان توسط راهبر هسته صورت میگیرد؟
خیر، پرداخت ماهیانه به دانشجویان مستقما توسط بنیاد ملی نخبگان به حساب دانشجو انجام میشود البته ضریب عملکرد استاد تعیین کننده مبلغ آن است.
دریافت شیوه نامه حمایت از هسته های مسئله محور پژوهشی – فناورانه (طرح شهید احمدی روشن)