افزایش ناگهانی ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای وزارت بهداشت، به بحران کمبود استاد منجر شده است.
آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…
افزایش دو برابری ظرفیت پذیرش دانشجو بدون تامین زیرساختها
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سید جلیل حسینی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، ضمن بررسی وضعیت زیر ساختهای آموزشی پزشکی کشور پس از افزایش ظرفیت گفت: ظرفیت پذیرش دانشجویان از ۸ هزار دانشجو در سال ۱۴۰۰ اکنون به ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانشجو در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید و در مجموع ۵۱ هزار دانشجو خواهیم داشت.
وی ضمن عذرخواهی از دانشجویان و اساتید گفت: از اساتید و دانشجویان برای اینکه بتوانند آموزش با کیفیت داشته باشند و با شرایط دشوار مواجه شدهاند عذرخواهی میکنم و امیدوارم این مشکلات مرتفع شود.
حسینی، با اشاره به الزام مصوبه شورای عالی و اجرای آن در دانشگاهها گفت: این قانون چهارساله بوده و علی رغم مشکلات ایجاد شده، اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی اصرار به ادامه آن دارند و تنها اجرای آن را تا فراهمسازی زیر ساختهای آموزشی لازم در دانشگاهها متوقف کرده است. در حالیکه مصوبه افزایش ظرفیت پیوست بقیه زیرساختهای آموزشی را داشته است و اجزا نشده است.
کیفیت آموزش پزشکی به دلیل کمبود استاد و فضا به خطر افتاده است
معاون آموزشی وزارت بهداشت، ظرفیت دانشگاه ها، کلاس ها، اساتید و فضای دانشجویی دانشگاهها را محدود خواند و تاکید کرد: این زیر ساختها که در طول سالیان گذشته تهیه شده برای ۷ تا ۸ هزار نفر کفایت داشتند و برای این حجم از افزایش دوبرابری ناگهانی دانشجو، ظرفیت و کارایی ندارند. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این افزایش ظرفیت بایستی با اجرای پیوست بودجه و افزایش فضای آموزشی همراه باشد، در حالی که بودجه آن تامین نشد و تنها افزایش ظرفیت اتفاق افتاد.
وی آموزش پزشکی را امری دوسویه و تعاملی دانست و یادآور شد: کسانی که با آموزش پزشکی آشنا هستند میدانند که این حجم از دانشجو به کیفیت آموزش آسیب خواهد زد. اساتید و دانشجویان را دچار زحمت و دردسر خواهد ساخت و باعث نگرانی و دلسردی آنان خواهد شد.
حسینی، در پاسخ به این سوال که “با توجه به افزایش ظرفیت ایجاد شده، آیا تضمینی برای کیفیت آموزش وجود دارد؟ گفت: برای بهبود کیفیت آموزش تلاش خواهیم کرد اما از آن مطمئن نیستم چرا که دانشگاهها فضای کافی و مناسبی برای آموزش دانشجویان ندارند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، از بررسی شرایط آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی مختلف خبر داد و گفت: در ماههای اخیر در دانشگاههای مختلف حضور یافته و با اعضای هیات علمی گفتگو داشتیم. اغلب اساتید از شرایط کلاسها و ازدحام دانشجو گلایه دارند و این تعداد دانشجو اجازه آموزش استاندارد در آزمایشگاه، بالین و کلاسها را نمیدهد. متاسفانه به علت اینکه فضای کافی وجود ندارد حضور و غیاب دانشجویان به درستی انجام نمیشود. گاهی دانشجویان در راهرو و یا ۲۰ تا ۳۰ دانشجو در بالین بیمار میایستند.
۵ هزار و ۲۰۰ استاد در دانشگاههای علوم پزشکی کم داریم
وی افزود: امیدوارم دانشجویان با روشهای دیگر، به جبران نواقص آموزشی بپردازند در غیر این صورت، اگر نتوانند با آناتومی آشنا شوند و یا از کتابهای مرجع استفاده کنند، طبیعتا در سطح سواد آنها تاثیر منفی خواهد داشت. کلاسهای آموزشی در رشتههای پزشکی عملی است؛ مادامی که کلاسها بجای ۵۰ نفر با حدود ۲۰۰ نفر برگزار شود، فرصت پرسش و پاسخ و تحلیل مسلائل از دانشجویان سلب میشود.
حسینی به تصویب این قانون در سال ۱۴۰۰ علی رغم مخالفت مسئولین مختلف وزارتی و نهادهای مرتبط اشاره کرد و گفت: کشور دارای شاخص و استانداردهای مناسبی در این زمینه است. اکنون با کمبود ۲۵ هزار تخت آموزشی در کشور مواجهیم همچنین ۲ هزار و ۹۰۰ استاد علوم پایه و ۲ هزار و ۳۰۰ استاد بالینی کم داریم در دندان پزشکی نیز اوضاع به همین گونه است و اکنون افزایش ظرفیت این شرایط را وخیمتر کرده است.
زنگ خطر کمبود استاد و زیرساختهای آموزشی در دانشگاههای علوم پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، افزود: مسئله فقط کمبود فضای کلاس یا خوابگاه نیست، بلکه در تامین وسایل آموزشی این کمبود وجود دارد. این نکات به مسئولان پیش از این هم اعلام شده و این تصمیم علی رغم مخالفت کارشناسان گرفته شده است.
وی با ابراز خرسندی از توقف این مصوبه از سال ۱۴۰۴ گفت: گاهی نمایندگان برای تامین کمبودهای مناطق خود و یا به منظور فضاسازی برای علاقمندان به کنکور رشته پزشکی، تصمیم به افزایش ظرفیت میگیرند، این در حالی است که باید در ابتدا زیر ساختهای آن دیده و تامین شود.
حسینی، در ادامه خواستار تامین منابع لازم برای گسترش زیر ساختهای آموزشی در دانشگاهها شد و گفت: متاسفانه تا کنون هنوز بودجهای پرداخت نشده است.
وی به عنوان مثال ادغام دو کلاس درس یکی از دانشگاههای کشور برای تامین فضای آموزشی لازم اشاره کرد و گفت: گاها در کلاس تشریح، دانشگاهها به جای آموزش عملی از طریق پخش فیلم آموزش میدهند. در خوابگاهها نیز به دلیل کمبود تخت، دانشجوها ناگزیر با پتو روی زمین اسکان داده شده اند. وضعیت در آزمایشگاه، خوابگاه، سلف، سالن تشریح و سرویسهای بهداشتی نیز به همین روال است.
حسینی سپس از تهیه جداول کارشناسی تامین بودجه زیرساخت ها، دستگاهها و امکانات آموزشی برای اعلام کمبودها و ملزومات دانشگاههای مختلف خبر داد و تاکید کرد: اولویتها و محدودیتها در دانشگاهها استخراج و لیست شده و باید تامین شود. پیش بینی ما ۲۷ هزار میلیارد تومان است تا امکانات و زیر ساختها برای افزایش دوبرابری دانشجو در طی سالهای ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۴ فراهم شود.