با تصویب ماده جدیدی در آییننامه ارتقای هیات علمی هنر و علوم انسانی، فناوری به عنوان یکی از معیارهای ارتقا در نظر گرفته شده است.
آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…
نقش فناوری و نوآوری در ارتقای هیات علمی هنر و علوم انسانی
به گزارش وب سایت هیات علمی، اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مادهای جدید با عنوان «فناوری» را در آیین نامه ارتقا تصویب کردند که به فعالیتهای فناورانه در حوزه علوم انسانی و هنر جایگاه ویژهای میدهد و یکی از ملاکهای ارتقای رتبه اعضای هیات علمی خواهد بود.
بنابر اعلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، موضوعات مهمی پیرامون آییننامه ارتقای مرتبه علمی اعضای هیئت علمی در حوزه علوم انسانی و هنر بررسی شد.
یکی از محورهای اصلی این جلسه، بررسی و تصویب مادهای جدید در آییننامه ارتقا با عنوان «فناوری» بود. این ماده به عنوان یک ماده مستقل، جایگاهی ویژه برای فعالیتهای فناورانه در حوزه علوم انسانی و هنر قائل میشود.
به گفته دکتر سعیدرضا عاملی، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، فناوری، نوع آوری و مسئولیت اجتماعی باید بهعنوان ابزاری کلیدی در مسیر پژوهشی برای حل مسائل کشور در نظر گرفته شود.
فناوری به عنوان معیار جدید ارتقای هیات علمی علوم انسانی
وی تاکید کرد: ضروری است تعریف عملیاتی دقیقی از فناوری ارائه شود تا اعضای هیئت علمی بتوانند بر اساس آن فعالیتهای خود را ساماندهی کنند. همچنین باید از همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد شرکتهای دانش بنیان در حوزه علوم انسانی بهره گرفت.
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این نشست، به مسیرهای ارتقا اشاره کرد که شامل مسیرهای آموزشی، آموزشی-پژوهشی و پژوهشی است. او تاکید کرد: برای هر مسیر، سازوکار امتیازات باید بهصورت دقیق مورد بررسی و نقد قرار گیرد.
تاکید بر ایجاد شرکتهای دانشبنیان در حوزه های هنر و علوم انسانی
دکتر عاملی، با تأکید بر اهمیت استفاده از اعضای هیئت علمی گروههای علوم انسانی و هنر در حوزه فناوری، اظهار داشت: ضروری است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایجاد شرکتهای دانش بنیان در حوزه علوم انسانی را پیگیری کنیم.
وی با اشاره به اهمیت تعریف عملیاتی از مفهوم فناوری در علوم انسانی و هنر، عنوان کرد: در حوزههایی مانند روانشناسی و مشاوره، بازتولید علوم در حوزه نرم و دیجیتال، ظرفیتهای جدیدی را در زیستبوم دوم علم به وجود آورده است.
تغییر رویکرد در ارتقای اعضای هیات علمی هنر و علوم انسانی: تاکید بر کاربردیسازی دانش
دکتر عاملی تأکید کرد: با تعریف عملیاتی از فناوری و تدوین الگوریتمهای مرتبط، میتوان خروجیهای علمی را به سازوکارهای کاربردی تبدیل کرد که این امر اساتید را به سمت فعالیتهای فناورانه سوق میدهد.
در ادامه جلسه، اعضا به بررسی مصادیق فناوری در حوزههای مختلف علوم انسانی و هنر پرداختند و بر ضرورت تبیین دقیق این مفاهیم برای تسهیل در اجرای آییننامههای مرتبط تأکید کردند. در این جلسه بعد از نزدیک به ۲۰۰۰ نفر ساعت کار ریز بینانه، تخصصی و معطوف به ظرفیتهای خاص حوزه علوم انسانی، اجتماعی و هنر، آئین نامه ارتقا علوم انسانی، اجتماعی و هنر جمعبندی و آماده طرح در شورایعالی انقلاب فرهنگی شد.
در این اقدام با مرکزیت دبیرخانه شورای تحول و ارتقا علوم انسانی و مرکز تحقیقات سیاست علمی و همکاری دانشگاهها و حوزههای علمیه کار به جمعبندی رسید.
در این جلسه آییننامه ارتقای علوم انسانی، اجتماعی و هنر جمعبندی و آماده طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. در این اقدام با مرکزیت دبیرخانه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی و مرکز تحقیقات سیاست علمی و همکاری دانشگاهها و حوزههای علمیه کار به جمعبندی رسید.