خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تاکید وزیر علوم بر انجام پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و مسأله‌محور
تاکید وزیر علوم بر انجام پژوهش‌های مساله‌محور و بین‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها

تاکید وزیر علوم بر انجام پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و مسأله‌محور

وزیر علوم با انتقاد از نگاه تک‌رشته‌ای در دانشگاه‌ها، بر ضرورت گسترش آموزش‌های بین‌رشته‌ای و پژوهش‌های مسأله‌محور تاکید کرد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین سیمایی صراف در بیست و پنجمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور با اشاره به برخی مشکلات در صنعت نشر و تولیدات پژوهشی گفت: متاسفانه می‌بینیم هر کسی به خود اجازه می‌دهد دست به قلم ببرد و پایان نامه‌ای بنویسد یا کتابی چاپ کند بدون اینکه ممیزی روی این آثار وجود داشته باشد. این امر باعث شده شاهد نشر و توزیع کتاب‌های زرد در سطح جامعه باشیم. امیدواریم به جایی برسیم که بتوانیم سره و ناسره را از هم تشخیص دهیم.

ضرورت بازنگری در آیین‌نامه‌های ارتقای اعضای هیات علمی

وی در این مراسم در سالن ابوریحان بیرونی دانشگاه شهید بهشتی افزود: گفته می‌شود دانشگاه ارتباط درستی با جامعه ندارد، این اظهار نظر را قبول دارم، ارتباط مناسبی وجود ندارد اما آنچنان هم که سیاه نمایی می‌کنند نیست. شاید بستر آن را ما سیاستگذاران باید به وجود آوریم و این اشکال به ما وارد است زیرا زمینه این شرایط را ما به وجود آورده ایم.

وزیر علوم گفت: در حوزه علوم انسانی که اعتقاد داریم زیرساخت‌های توسعه را فراهم می‌کند، اما می‌بینیم افراد و استادان این رشته‌ها براساس سیاستگذاری غلط آیین نامه‌های ارتقای رتبه علمی می‌گیرند.

اهمیت پژوهش‌های بین‌رشته‌ای در حل مشکلات جامعه

سیمایی بیان کرد: سوالی مطرح است و آن اینکه کدام پژوهش و پژوهشگر بهتر می تواند به مسأله ها پاسخ دهد؟ آیا پژوهشگری عمیق تر و متخصص تر باشد؟ یکی از پاسخ ها در علوم انسانی این است که متخصص ها نمی توانند مساله حل کنند بلکه علاوه بر تخصص نیاز است وسعت دید داشته باشند.

وزیر علوم تاکید کرد: وقتی اطلاعات در سطح نداریم پیش بینی ها هم واقع بینانه نیست و باید توجه داشته باشیم که تخصص‌های مختلف کنار هم بهتر مسائل را حل می کنند.

سیمایی بیان کرد: در توسعه و تحقیقات صنعتی وقتی دید وسیع‌تری داریم، بهتر می توانیم مشکل صنعتی و پیچیده را حل کنیم تا وقتی که فقط در یک موضوع تبحر دارید. البته حتماً بدون عمق و بدون تخصص نمی شود کار کرد ولی نباید از وسعت غافل نشویم. دانشجویان را هم باید به این سمت ببریم.

وی افزود: دانشجویی که فقط به دانشگاه می آید و درس خوان هم هست، ولی فقط یک موضوع را یاد می‌گیرد و از حوزه‌های پیرامونی بی اطلاع است؛ این دانشجو نمی تواند خیلی مفید برای زندگی خود و برای جامعه‌ خود مفید باشد؛ بنابراین ما باید دانشجویانی پرورش بدهیم که زندگی هم بتوانند بکنند، و وقتی ازدواج کردند بتوانند زیر یک سقف رفتار خود را تنظیم بکنند. باید دانشجو را نیز به این سمت سوق دهیم، این موضوع در سنت اسلامی و ایرانی هم دیده می‌شود و متخصصانی با وسعت دید و نگاه بسیار وجود داشت.

وی در پایان گفت: وجه تمایز مقام معظم رهبری با دیگران همین موضوع است. برخی رجال فقه و اصول می‌خوانند و برخی به سمت فلسفه و برخی تفسیر ‌می‌روند، ولی می‌توان گفت رهبر انقلاب کارشناس فرهنگ هستند. ایشان از رمان می‌خوانند تا فلسفه غرب و تاریخ و غیره. به همین دلیل از رجال دیگر بیشتر به علم و دانش و فرهنگ اشراف دارند.

همچنین ببینید

سیاست جدید وزارت علوم در بین‌المللی کردن نشریات علوم انسانی

حمایت از پژوهشگران علوم انسانی با افزایش بودجه نمایه‌سازی نشریات

وزارت علوم با هدف افزایش تولیدات علمی بین‌المللی در حوزه علوم انسانی، برنامه نمایه‌سازی نشریات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *