معاون آموزشی وزارت بهداشت از حذب ۸۰ نفر از نخبگان در این حوزه خبر داد و گفت: سیاست اصلی ما، ارتقای وضعیت معیشتی و اجتماعی اساتید در دانشگاههاست.
آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…
نقش نخبگان در بهبود وضعیت کشور و اهمیت بازگشت به وطن
به گزارش وب سایت هیات علمی، بنا بر اعلام وزارت بهداشت، دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عصر امروز (چهارشنبه)، ۱۴ آذرماه در نشست صمیمی جمعی از نخبگان در سالن شهید سلیمانی ستاد مرکزی این وزارتخانه اظهار داشت: همه بر مشکلاتی که در کشور وجود دارد واقف هستیم و سعی داریم با راهکارهای علمی و سیستماتیک و پیگیری مستمر این مشکلات را کاهش دهیم.
وی در ادامه با طرح این پرسش که آیا ما محیط را انتخاب میکنیم یا در آن محیط قرار میگیریم، تصریح کرد: آیا در قبال مشکلاتی که در محیط قرار دارد ترک کشور راه حل است یا با استقامت و پیگیری باید مشکلات را برطرف کرد؟ معتقدم هر دو مسیر مشتریهایی دارد.
دکتر ظفرقندی در همین رابطه به شهید مصطفی چمران و رشادتها و تلاشهای او اشاره و خاطرنشان کرد: شهید چمران فارغ التحصیل دانشکده فنی و از شاگردان ممتاز این دانشکده بود. او در دانشگاههای آمریکا (دانشگاه تگزاس و دانشگاه برکلی کالیفرنیا) نیز شاگرد اول بود اما پس از پایان تحصیل به ایران برگشت و برای اعتلای کشور تلاش کرد و از این حیث، نمونههایی از افراد نخبه که به کشور بازگشته اند، بسیار است.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: ما محیط را انتخاب نمیکنیم بلکه در این محیط متولد شده و زندگی کرده و کار میکنیم و دارای خانواده، دوست و رفیق هستیم و در این محیط ریشه داریم.
چالش های افزایش ظرفیت دانشجویان و تأثیر آن بر کیفیت آموزش
او به سخن یکی از نخبگان که شرط پیشرفت یک سازمان را دارا بودن از نیروی انسانی که به آن سازمان تعلق خاطر دارند اشاره کرد و یادآور شد: هر انسانی تعلقات دیگری همچون تعلق ملی و خانوادگی دارد. اینکه فردی میگوید «می خواهم کنار مادرم باشم» از برجسته نرین تعلقات است. مگر میشود نقش خانواده، مردم در پیشرفتها را نادیده گرفت؟ این موفقیتها جز با حمایت خانواده و مردم بوده که زمینه تحصیل را فراهم آوردند؟
دکتر ظفرقندی تاکید کرد: ما وظیفه داریم که تعلق ملی خود را در قبال مردم و بیماران ادا کنیم. آنها این شرایط را برای ما فراهم کردند و اکنون سوال این است ما قرار است به چه کسانی خدمت کنیم؟
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه یکی از دانشجویان رشته دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی را که در این جلسه به دستش رسیده بود را قرائت و بیان کرد: یکی از دانشجویان از افزایش ظرفیت رشته دندانپزشکی انتقاد کرده و نوشته است که کلاس آنها ۳۵ نفر ظرفیت دارد و ظرفیت در دفترچه ۷۰ نفر اعلام شده است!
وی ادامه داد: هزینه جاری تربیت هر دانشجو یک میلیارد تومان است. وقتی ما ظرفیت را از ۳۵ نفر به ۷۰ نفر افزایش میدهیم آیا نیازمند خوابگاه، سالن غذاخوری، تخت بیمارستانی و کیت آزمایشگاهی و از این قبیل نیستیم؟ آیا صحیح است که ما از ۵ دانشجو بخواهیم که فقط بر روی یک کیت آزمایشگاهی کار کنند؟ آیا کیفیت کاهش نمییابد؟
دکتر ظفرقندی ادامه داد: ظرف سه سال ظرفیتها صد درصد افزایش داشته است و بالای ۷ هزار نفر اضافه شده اند. بعد متاسفانه یک تصمیم غیر کارشناسی اتخاذ و سپس از رسانه ملی پخش میشود.
تقویت زیرساختهای پژوهشی و حمایت از نخبگان
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خطاب به نخبگان حاضر در این نشست گفت: مشکلات وجود دارد و فقط میتوان آنها را یک به یک و با صبر و تحمل برطرف ساخت و ما در این سه ماه همین مسیر را دنبال کرده ایم.
او نخبگان را امید مملکت و جامعه خواند و تصریح کرد: باید زیرساختهای پژوهشی را برای حمایت از نخبگان تقویت کنیم. باید برای نخبگان ادامه پژوهش و تحقیق میسر و سریعا فعالیت آنها آغاز شود و جذب کار شوند.
وی همچنین با اشاره به مشکلات رزیدنتها اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم تا شرایط رزیدنتهای عزیز را سامان بخشیم و از همین حیث تلاش کردیم تا رزیدنتی به عنوان شغل محسوب شود و این آرزوی ۳۰ساله آنها بود که در دولت تصویب شد اما در مجلس، با مشکلاتی روبرو اما در نهایت حل شد.
دکتر ظفرقندی ادامه داد: عزم خود را جزم کردهایم تا مسیر تحصیل دانشجویان را تسهیل کنیم و معتقدیم یکی از سختترین مسیر تحصیلی نیز مربوط به علوم پزشکی است اما تسهیل این مسیر با متانت، صبر و حوصله ممکن خواهد بود.