معاون آموزشی وزارت علوم گفت: یکی از تدابیر جدید وزارت علوم این است که دیگر برای رشتههای کم متقاضی هیات علمی جذب نکنیم.
آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…
به گزارش خبرگزاری آنا، روح الله رازینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره آخرین جزئیات از تطابق فناوریهای نوظهور و هوش مصنوعی با آموزش هدفمند اظهار کرد: هوش مصنوعی با توجه به تحولات جدید فناوری در جهان جدا از استخدام گرفتن آن در آموزش به عنوان رشته تحصیلی جزئی حوزههای متمرکز آموزش عالی است.
وی ادامه داد: هدفمند بودن را بیشتر ناظر بر آموزشهای مطابق با نیازهای جامعه تعریف کردهایم تا از همان ابتدا اهداف از پیش تعیین شده را برای تربیت دانشجویان در نظر بگیریم و دریابیم که دانش آموخته دانشگاهی پس از اتمام تحصیل برای حل معضلات کشور در کدام ارگانها باید مشغول به کار شود. متاسفانه، در این زمینه با چالشهایی مواجهه شویم، یعنی بین ظرفیتها و برنامه ریزی آموزش عالی با نیاز جامعه به خصوص با نگاه به آینده انقطایی وجود دارد.
تمرکز بر هوش مصنوعی و نیازهای بازار کار در آموزش عالی
رازینی تصریح کرد: شاید، امروزه حوزههایی مورد توجه مسئولان آموزش عالی قرار بگیرد، اما در چند سال آینده تمرکز به سمت و سویی دیگر مانند هوش مصنوعی رود. هم اکنون این فناوری گفتمانی رایج در جامعه است، اما هنوز بکارگیری عملیاتی آن و سایر فناوریهای انقلاب صنعتی چهارم در جامعه وارد نشده است؛ بنابراین اگر بخواهیم تا چند سال آینده از این تکنولوژی استفاده کنیم باید از همین الان برای تربیت نیروی انسانی آن برنامه ریزی داشته باشیم، این موضوع ارتباط بین هدفمندی و هوش مصنوعی را تقویت میبخشد.
معاون آموزشی وزارت عتف تصریح کرد: هدفمند شدن آموزش عالی به معنای اتصال بین نیاز و تقاضا و تدوین برنامههای آموزشی است.
رازینی در پاسخ به این سوال که اگر رشتهای منسوخ شود، وزارت علوم چه تدبیری برای استادان آن حوزه دارد؟ ، گفت: در حال حاضر رشتهای حذف شده نداریم. گاهی رشتهای حذف میشود و از آنجایی که استاد روی مباحث گوناگون تخصص دارد؛ بنابراین در رشتههای مشابه ادامه فعالیت خواهد داشت.
برنامهریزی برای انتقال استادان به حوزههای پرکاربرد
معاون آموزشی وزارت عتف اضافه کرد: تدبیر برای انتقال استادان به سایر بخشهای دیگر آموزش عالی یکی از برنامههای وزارت علوم است که با احتیاط در حال پیشبرد آن هستیم و بکارگیری ظرفیت آنها در حوزههای فناوری و پژوهش بخشی از فعالیتی است که میتوان انجام داد.
توقف جذب هیات علمی در رشتههای کم متقاضی
رازینی ادامه داد: همچنین تدبیر دیگر در جذب نکردن هیئت علمی برای رشتههای کم متقاضیتر است. خوشبختانه در دوره جدید ارتباط خوبی با مرکز جذب پیدا کردیم و بر آن اساس تخصیص ظرفیت هیئت علمی حتما استعلام آمایش آموزش عالی میشود و این موضوع هم عملیاتی خواهد شد. حتی رشتههایی هم که از سوی سازمان امور دانشجویان بورس شوند حتما مطابق آمایش پیش خواهند رفت. مدیریت این فرایند در تعامل با استادان و دانشگاهها بر اساس اقتضائات رشتهها باید تدریجی باشد تا به نتیجه مثبتی برسیم.
ببخشید ولی دهه ۸۰ که کلی رشته های نوپا تو دانشگاه ها وضع کردند و دانشجویان بیچاره هم وارد این رشته ها شدند باید فکر چنین روزی رو میکردند نه حالا که کلی فارغ التحصیل دکتری بیکار از همون رشته ها در انتظار فراخوان جذب هستند … چطور میتونید روز قیامت زحمت و عمر رفته این همه جوون رو بدید؟؟؟
با سلام. متاسفانه خود فارغ التحصیلان دکتری کشور مقصر هستیم. هیچگونه گروهی نداریم که همه باهم هماهنگ باشیم و به این روش جذب هیئت علمی اعتراض کنیم. باید مثل همه مشاغل دیگه جذب هیئت علمی هم آزمون استخدامی کتبی داشته باشه تا افراد شایسته مشخص شوند. این روش کنونی نهایت بی عدالتی در حق ماست.
کاش برا جذب هیئت علمی هم آزمون برگزار میشد که کمی عدالت رعایت بشه.
جذب با این شیوه الان فقط ناحقی و بی عدالتی است
و من نمیگذرم از تمام کسانی که در این شیوه برگزاری جذب ها دخالت دارند چون این روش در حال حاضر فقط پارتی بازی است.
سلام
ببخشید داشتن پیج اینستاگرام با محتوای روزمرگی و عکس های شخصی با شال و روسری امتیاز منفی برای گزینش هیئت علمی شدن حساب میشه؟
میشه کلا در مورد گزینش هیئت علمی شدن بگین؟! ممنون میشم
و اینکه من دانشجوی سال ۴ دکتری هستم و ۳ ساله حق التدریس دانشگاه تدریس می کنم، آیا می تونم برای هیئت علمی شدن ثبت نام کنم؟
خانم دکتر اینایی ک گفتینو بیخیال، دنبال پارتی باشید، اینجا بدون پارتی هیچ شانسی ندارید.
شما پارتی داشته باشی هر دانشگاهی بخواین بدون اعلام فراخوان جذب میشید، هر کی بگه دروغه خودش جزو همون افرادیه که با پاذتی جذب شده یا قراره جذب بشه، فریاد دادخواهی ما هم بجایی نرسید. انشاالله که حقیقت منتشر میشود.
یک سوال دارم، قرار است هوش مصنوعی را کجا استفاده کنیم؟ پرتاب ماهواره؟؟! تولیدات خودروی لوکس؟؟ تولیدات گوشی تلفن همراه؟؟؟ تولید لوازم خانگی؟؟؟ من اگه بدون تفکر و برنامه حرفی بزنم به جامعه آسیب نمیزنم، اما شمایی که مسئول هستی اگه بدون تفکر و برنامه حرفی بزنی قطعا تبعاتش خانمان سوز است. امیدوارم منتشر شود. ممنون
ایشون ظاهرا از یجایی در مورد هوش مصنوعی شنیده تصمیم گرفته کل دانشگاه های ایرانو هوش مصنوعی کنه😂😂😂😂
یکی که به ایشون نزدیکه واسشون توضیح بده داستان چیه😂
از وزیر محترم علوم درخواست عزل سریع معاون ناکارآمد خود را داریم، معاون وزیری که بخش عمده ای از فارغ التحصیلان دکترای رشته های مختلف را بخاطر ناکارآمدی بخش آموزش و صنعت، نادیده گرفته و بجای حل مشکلات آنها تصمیم به پاک کردن صورت مساله گرفته است، از دید جامعه فارغ التحصیلان دکتری فاقد هر گونه صلاحیت برای این سمت بوده، ماندن ایشان با توجه به تفکرات سطحی که در این متن خبری آمده، برای وزارت علوم جایز نیست.
امید است این نظرات به دست وزیر محترم علوم برسد. اخبارهایی که این روزها از وزارت علوم میرسد، در سطح این وزارت خانه نیست. باور نکردنی است که چنین اشخاصی در این مناصب قرار گرفته اند.
😂😂😂😂😂
الله اکبر به این همه نبوغ، چطور کار جامعه به جایی میرسه که عدم نیاز واسش ایجاد میشه که مثلا فلان رشته دیگه بدردش نمیخوره؟! مثلا مشکلات زیست محیطی، فرونشست زمین، کمبود منابع آبی، بخش صنعت، رشته های علوم انسانی مثل جامعه شناسی، روانشناسی، فلسفه منطق ادبیات و…. چطور جامعه ای عَلَم کردین که این رشته ها مورد نیازتون نیستن؟ پزشکی که یک شغل خدماتی هست در همه جای دنیا، هوش مصنوعی هم که به کمک سایر رشته ها اومده، نه اینکه برای حذف اونا. کمی فلسفه بخوانید شاید نگاه عمیق تری به مسائل پیدا کردید.
خشکسالی، کمبود آب، طوفان های گرد و غبار، برداشت های بی رویه از آب زیرزمینی و تبعات شدید آن بزودی کشور را فلج خواهند کرد. امنیت غذایی از بین خواهد رفت. گرد و غبار هوایی برای نفس کشیدن باقی نخواهد گذاشت، آنگاه هوش مصنوعی معاون وزیر، برای ما اکسیژن و آب و غذا تولید خواهد کرد.
حذف رشته های کم کاربرد به نتایج خوبی منجر نخواهد شد باید چتر حمایت از همه دانشگاهها گسترده باشد.
خوبه. همه رشتههای علوم انسانی را تعطیل کنید. همه مهندسیها جز برق و نفت و همه تجربیها جز رشتههای پزشکی را تعطیل کنید. هیات علمیهای مسن هم مرخص کنید تا عمر جوانان تلف نشود.
تعطیلی علوم انسانی به معنای جلوگیری از هدر رفتن عمر نیست به معنای قطع ارتباط جامعه با لایه های عمیقی است که دوری از آنها همین بحران های فرهنگی و عقلی را در جامعه ایجاد کرده که شاهدش هستیم.
دوست عزیز بزرگترین دانشکاههای دنیا غالب رشتههای علوم انسانی را هم دارند و برای همه رشتهها با تفاوت اندک هزینه میکنند
ضمنا شما خیلی با حالی
با سلام و احترام
گویا معاون وزیر جایگاه علوم پایه را در رشد بقیه علوم نمیداند.
آقای وزیر وضعیت امروز ایران و دانشگاهها نتیجه تصویب قوانین سلیقه ای افرادی به مانند شماست. ما به آقای دکتر پزشکیان رای دادیم که افراد کارشناس و عالم در مناصب ظاهر شوند و با تصمیمات بجا چرخ علم و صنعت را بچرخانند. این صحبت های اقای معاون نشان میدهد که ایشان درک جامعی از رشته ها و علوم پایه ندارند.
حذف رشته های تحصیلی کم طرفدار بدون توجه به علت آن، چیزی جز پاک کردن صورت مسئله نیست. برای آینده ایران برای امنیت غذایی، کشاورزی پایدار ضروری است، آب، هوا، محیط زیست باید پایدار باشند دیگر نیازی به مهندس و کارشناس در این زمینه ها بی فایده است رشته های، کشاورزی، آب، جنگل، مرتع، فیزیک، شیمی، ریاضی زیست شناسی، ژنتیک، مهندسی برق ووو لازم نیست پزشک میخواهیم، مهندس آی تی میخواهیم و دیگر هیچ
در ایران فقط رشته های پزشکی و پیراپزشکی کاربرد دارد بقیه رشته ها خواندن و نخواندن هیچ فرقی ندارد
واقعا گل گفتی، چون تواین کشورهمه مریضن ویامریض داری می کنند ویا دارن مریض میشن وروح وروان سالمی ندارن پس درس خواندن دربقیه رشته ها بی فایده است.
جامعه بیماررررر
واقعا مسخره طور و جهان سومی هستیم الان دنیا رو ژنتیک و زیست و علوم پایه میچرخه بجای اینکه بیاییم یه فکری به خاطر عدم اشتغال ادم ها کنیم فقط به فکر پز کردن بیشتر جیب مشاورین عزیز کنکور و کتاب های تست بی فایده ایم هفتصد هزار نفر الان تجربین که نیروی کارن و همشون بخاطر همین تفکرات میخوان پزشک شن بسه بهمون میخندن یه جوون هیجده ساله باید مسلط باشه به دو تا زبان کار فنی بلد باشه اگر هم دوست داشت تحصیلات آکادمیکشو ادامه بده حذف رشته ها راه درست نیست راه درست اشتغال زایی و برداشتن کنکور فقط
این عین ناعدالتی است و باعث میشه ایران از خیلی از رشته ها و علوم کم متقاضی عقب بماند، این از نظر شما کم متقاضی است درصورتیکه ممکن آن علم در دنیا خیلی ارزش افزوده داشته باشد
این موضع جهان سومی و بسیار عقب افتاده تر از جهان سوم است که دانشگاه را وارد مسئله پول سازی کنند کار دانشگاه علم است. نتایج این رویکرد احمقانه ویرانی به بار می آورد
همین که حتی یک نفر به این آقا نگفته آخه با چه منطقی همچین حرفی میزنی، یعنی جهان سوم دیگه، فکرشو بکنید یک جمع دور هم نشستن همه هم وزیر و معاون، بعد خروجیش شده این. حتی یک نفر اندیشمند بینشون نبود که راه درست رو نشون بده. نمیدونم منتشر میشه یا نه این حرفام، اما خدایی واقعیته
به جای فکر کردن برای حذف یک علم، بهتر نیست به این بپردازیم که “چرا” بعضی رشته ها کم متقاضی شدند؟ تقصیر خود آن رشته علمی است ؟ یا تقصیر ما است که در مواجهه با جهان و علم دنبال یکسری فواید می گردیم؟
دوست عزیز حرفتون درسته ولی خب اینجا ایرانه. ضمن اینکه دنیا هم داره به سمت علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی حرکت میکنه. بنده خودم هیات علمی هستم در مهندسی صنایع. دهه هشتاد این رشته را انتخاب کرده بودم، شاید۹۹% اونزمان آشنایی باهاش نداشتند و میگفتن صنایع غذایی میخونی! اما در حال حاضر در دنیا (و نه صرفا ایران) در کنار مهندسی کامپیوتر جزء بهترین رشته هاست. جالبه با صحبتی که با اساتید خودمون در دانشگاه تهران و شریف داشتیم بدلیل اینکه این اساتید در واقع اولین اعضای هیات علمی این رشته بودند متقاعدشون کردیم که چارت درسی را تغییر کاملی بدن. وزارت هم مصوب کرد. در حال حاضر خیلی از دروس از حالت سنتی این رشته حذف شد و دروس مبتنی بر هوش مصنوعی که در رشته های IT یا کامپیوتر به نوعی تدریس میشد به همراه موضوعات دیجیتال مارکتینگ و اقتصاد مهندسی در رشته صنایع از سال ۱۴۰۳ مصوب شده. این یعنی یک تغییر مثبت. وگرنه واقعا دیگه کشور نیازی به رشته هایی مانند علوم پایه نداره. چرا؟ چون بسیار بسیار دوستانی داریم با مدرک دکتری ریاضی که بیکارن و هیات علمی نشدن. وقت بگذاریم حداقل برای این افراد چاره ای اندیشیده بشه.
نمی دانم که ایا اقای رازینی تجربه شان در فرا گیری علم چه میزان است با عنایت به صحبت های ایشان گویا تجربه کافی نداشته باشند اقای رازینی در حال حاضر علوم پایه مانند فیزیک شیمی ریاضی ادبیات علوم اجتماعی و روانشناسی هم در (دوره های متوسطه مانند رشته ریاضی خالی از دانش اموز شده ) چرا ؟؟!!بدلیل همان دیدگاه شما هست که نسبت به این است که در دانشگاهها دیگر خواهانی ندارد این را از روی انچه که در جامعه می بینیم که شرایط کشور بسمتی رفته که فقط پول و ثروت در جامعه ارزش پیدا کرده و علم اندوزی در علوم پایه ریاضی فیزیک جامعه شناسی علوم اجتماعی دیگر در دانشگاهها دانشجویی ندارند پس همان دیدگاه شما دیگر نیازی به جذب اساتید در این رشته ها وجود ندارد نمی دان این نوشتار را چاپ می کنید اسکتبار انقدر فکر ما و حکومت مداران ما را به سمت و سویی که در برنامه ریزی هایشان است ما را از علم اندوزی غافل کرده اند که دیگر علوم پایه و علوم اجتماعی در جامعه ارزشی دیگر ندارد چون در ان امورات و زندگی کسی نمی چرخد در صورتیکه در غرب بیشترین اهمیت را به علوم پایه داده و می دهند و برای شناخت و شناسایی جوامع اندیشکده های اجتماعی تاسیس کرده اند و بر روی افکار همه ملل تحقیق و تفحص می کنند بر روی رفتار تک تک انسانهای جوامع بررسی می کنند تا ببینند چگونه می توانند یک جامعه را از هویت خودش دور کنند اقای رازینی پیشرفت علوم مهندسی و فنی فقط در گرو پیشرفت علوم پایه است نمونه های بارز ان المان فرانسه و…که علوم فلسفه وعلوم پایه در انها حرف اول را می زند واقعا در بسیاری از علوم نظری نمی توانیم در برنامه ریزی و گفتمان حرف خودمان را به کرسی بنشانیم یک نمونه کوچک از علوم پایه همین زبان های خارجی است که ما در متون کلمات زبان انگلیسی و ترجمه ان در برجام دچار مشکل شده بودیم
سلام دوست گرامی
تمامی رشته ها در کنار هوش مصنوعی دارن به نتایج شگفت انگیزی میرسن، اینکه چطور وزارت علوم تصمیم بجای وارد کردن هوش مصنوعی در سیلابس تمامی رشته ها، تصمیم به حذف رشته ها گرفته، نمایانگر ناآگاهی آنهاست، امیدوارم این ضعف و ناآگاهی هر چه زودتر برطرف شود.