خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » بررسی شکایت ۴۵۸ متقاضی جذب هیات‌ علمی و تأیید ۳۷۵ نفر طی ۳۰ ماه
شکایت ۴۵۸ متقاضی هیات‌ علمی و تأیید ۳۷۵ نفر طی ۳۰ ماه

بررسی شکایت ۴۵۸ متقاضی جذب هیات‌ علمی و تأیید ۳۷۵ نفر طی ۳۰ ماه

 رئیس هیات‌ عالی جذب از شکایت ۴۵۸ متقاضی عضو هیات‌ علمی دانشگاه‌ها و پذیرش ۳۷۵ نفر از آنها طی ۳۰ ماه اخیر خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

جذب بیش از ده هزار عضو هیات علمی در ۳ سال گذشته؛ جزئیات شکایت ۴۵۸ متقاضی

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدعلی کی‌نژاد در نشست خبری با موضوع ارائه گزارش عملکرد و اقدامات هیات عالی جذب اعضای هیات علمی در مورد آمار اعضای هیات علمی جذب شده از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ گفت: مجموع جذب از سال ۱۴۰۰، ده هزار و ۵۸۴ نفر بوده است. وزارت علوم ۴ هزار و ۸۱۰ نفر، وزارت بهداشت ۴ هزار و ۳۹۶ نفر، دانشگاه آزاد هزار و ۱۵۳ نفر و بنیاد نخبگان ۲۲۵ نفر جذب کرده است.

شکایت ۴۵۸ متقاضی جذب هیات علمی؛ ۳۷۵ نفر تایید شدند

وی در مورد پرونده‌های شکایت ارجاع شده به هیات علمی جذب فرایند جذب توضیح داد: از بین افرادی که در فراخوان جذب شرکت کردند، ۴۵۸ پرونده در ۳۰ ماه اخیر به هیات عالی جذب آمده‌اند، از این تعداد ۳۷۵ نفر تأیید شدند و در واقع درخواست شاکی تایید شده است.

علت عدم تایید ۴۵۸ متقاضی جذب هیات علمی؛ دلایل رد صلاحیت

رییس هیات عالی جذب ادامه داد: از بین این ۸۳ نفر ۲۶ نفر ضعف علمی داشتند و یا بعضی افراد در تبدیل وضعیت دچار مشکل شده‌اند. اعضای هیأت علمی ۵ سال پیمانی هستند و اگر نتوانند ارتقای مرتبه داشته باشند. برخی افراد در این بخش دچار مشکل بودند.

کی‌نژاد خاطر نشان کرد: ۱۵ نفر نیز در مرحله استعلام از مراجع اطلاعات، حراست و… هستند. در بین ۱۰ هزار و خورده‌ای نفر که در فراخوان شرکت کردند، استعلام ۵ نفر منفی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه لفظ اخراجی معنا ندارد، گفت: ۱۵ نفر از این افراد در صلاحیت عمومی امتیاز نیاوردند. در صلاحیت عمومی، ۴ سوال وتویی وجود دارد که مثل اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی یا قانون اساسی است.

رییس هیأت عالی جذب ادامه داد: برخی سوالات دیگری هم وجود دارد مثلاً در جذب یک عضو هیات علمی دندانپزشکی یک متقاضی جذب می‌گوید من با حقوق کم راضی هستم ولی یکی دیگر می‌گوید که من مطب شخصی نیز خواهم داشت و از این طریق درآمد کم را جبران می‌کنم. مسلم است که در این شرایط فرد اول امتیاز بیشتری می‌گیرد. همچنین سوالاتی در مورد عمل به احکام نیز وجود دارد.

کی‌نژاد با بیان اینکه ۱۹ نفر از افراد به دلیل فقدان شرایط یا عدم تطابق در زمان فراخوان پرونده‌شان تایید نشده گفت: برای مثال فرد از رساله دکتری خود دفاع کرده ولی هنوز مدرک دکترا نگرفته است یا اینکه برخی مدرک غیر حضوری دارند و ما آن‌ها را دانشگاه‌های حضوری نمی‌پذیریم. برخی نیز به دلیل ممنوعیت تبدیل کارمند به هیات علمی و ۲ نفر کبر سن داشتند. برخی هم به دیوان عدالت شکایت کردند و بعضاً رای مثبت داده و بررسی شده که البته اگر علمی و پژوهشی باشد، دیوان حق ورود ندارد.

روند جذب هیات علمی؛ از شکایت تا تایید نهایی

وی در مورد اعضای هیات علمی پیمانی توضیح داد: اعضای هیات علمی ۵ سال پیمانی هستند و نباید رکود علمی داشته باشند و کمیته ترفیع بر اساس عملکرد، تدریس، کار اجرایی و… به آن‌ها امتیاز می‌دهد. افرادی که ترفیع سالانه نداشته باشند، دچار رکود می‌شوند، اگر ترفیع سالانه گرفته باشد، ولی در ۵ سال ارتقای مرتبه نداشته نیز بک سال تا سه سال به آن فرصت می‌دهند که ارتقای مرتبه داشته باشد. بعد از این فرآیند دو سال رسمی آزمایشی و بعد استاد رسمی می‌شود. برخی افرادی که در رسانه‌ها مطرح می‌شوند، درخواست ترفیع ندادند و برخی استادیار نبودند و ارتقای مرتبه نداشتند.

رییس هیات‌عالی جذب با بیان این‌که از بین این افراد ۵ نفر هم هستند که در اغتشاشات و تشنجات حضور داشتند که با آن‌ها صحبت شد. یک مورد از آن‌ها می‌گفت نمی‌دانستم به این مرحله برسد. در کل ۵ نفر افرادی هستند که تایید نشدند.

وی تاکید کرد: رویکرد ما این نیست که به خاطر نظرات سیاسی در دانشگاه را به روی افراد ببندیم ولی اگر کسی به قانون اساسی اعتقاد نداشته باشد، شرایط او مشخص است.

همچنین ببینید

افزایش وام‌ های دانشجویی دکتری و حذف ضامن شخصی در سال ۱۴۰۳

اعلام جزییات افزایش وام‌های دانشجویی و حذف ضامن شخصی در سال ۱۴۰۳

رئیس صندوق رفاه دانشجویان جزییات افزایش وام های دانشجویی سال تحصیلی جدید را اعلام و …

۲ دیدگاه

  1. تا وقتی که دانشجوییم تلاششون بر اینه اخراج یا منصرفمون کنند وای به حال جذب و….. خدایی دین و آیین اساتید چی هست؟!

  2. من به عدم پذیرش در هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان میخام اعتراض بزنم ولی نتونستم راهی پیدا کنم،. لطفا راهنمایی کنید چجوری اعتراض بزنم؟
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *