خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » انتقاد وزارت علوم از عدم همکاری موثر هیات‌ علمی با صنایع
عدم همکاری موثر هیات‌ علمی با صنایع

انتقاد وزارت علوم از عدم همکاری موثر هیات‌ علمی با صنایع

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: بخش زیادی از اعضای هیات علمی هنوز همکاری موثری با صنایع ندارند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمد سعید سیف در دیدار با روسای تعدادی از انجمن‌های علمی فنی و مهندسی و علوم پایه گفت: هم‌اکنون در کشور با مشکلاتی مانند رشد بیکاری، آلودگی محیط زیست، مصرف نامناسب منابع آب، مسائل اقتصادی و صندوق‌های بازنشستگی را داریم؛ همچنین بهره‌وری نامناسب در صنعت کشاورزی و سرانه مصرف بالای انرژی از دیگر مشکلات کلان موجود است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما در قسمت ظرفیت‌ها و فرصت‌ها با جمعیت زیادی از فارغ التحصیلان و متخصصین دانشگاهی پیش از ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل و موقعیت جغرافیایی برای حمل و نقل را در اختیار داریم که در صورت استفاده مناسب فعال کردن این ظرفیت‌ها قطعاً پیشرفت‌های خوبی در کشور ایجاد می‌شود.

سیف تاکید کرد: برای پیشرفت و توسعه و غلبه بر هرگونه عقب‌ماندگی ما با چهار مولفه برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری کیفیت نیروی انسانی و انباشت تجربه و دانش مواجه هستیم.

وی ادامه داد: سابقه دانشگاه در ایران به چندین قرن قبل بر می‌گردد ولی متاسفانه بین آن تجربه و شرایط امروز گسست ایجاد شده است و استمرار نهاد دانشگاه در جامعه شکل نگرفته است لذا با توجه به اینکه دانشگاه مدرن در ایران حدود صد سابقه دارند از این لحاظ نسبت به غرب شرایط متفاوتی داریم.

سیف تاکید کرد: آنچه امروز باعث پیشرفت در کشورهای توسعه یافته شده است سرمایه‌گذاری زیاد در تحقیق و توسعه و تولید محصولات با فناوری بالا و ارزش زیاد شده است.

مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم یکی از مشکلات موجود نظام علم و فناوری ما را در پراکندگی ظرفیت‌ها و موازی‌کاری‌ها دانست و گفت: اگر ماموریت‌گرایی دانشگاه‌ها و همکاری همه موسسات آموزشی و پژوهشی برای حل مسائل به‌کار گرفته شود بسیاری از مسائل موجود حل خواهد شد.

اقدامات شاخص دفتر ارتباط جامعه و صنعت

سیف گفت: در راستای حل نیازهای امروز جامعه که مهارت محوری دانشجویان را می‌طلبد ما حمایت مالی و پشتیبانی بیش از ۷۵ دانشگاه جهت ایجاد و راه اندازی مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی را در برنامه‌های خود قرار داده و انجام دادیم. وی به رشد قابل توجه حضور اعضای هیئت علمی در صنایع در قالب فرصت مطالعاتی در صنعت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ میزان حضور اعضای هیئت علمی در صنعت ۲۶۰ بود که تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۰۲۱ افزایش یافت و در سال جاری نیز احتمالا بیش از این عدد خواهد بود.

مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم افزود: در سال ۱۴۰۰ تعداد قرارداد اعضای هیئت علمی با بخش صنعت ۸۷۱۰ بود که در سال ۱۴۰۲ به ۱۱ هزار و ۲۱۲ قرارداد افزایش یافت و مبلغ قراردادها نیز از ۳۱۰۶ به ۵۸۰۹ قرار داد افزایش یافت.

سیف نسبت به نسبت تعداد کم قراردادهای ارتباط صنعت به تعدادی اعضای هیئت علمی تذکر داد و گفت: بخش زیادی از اعضای هیئت علمی هنوز همکاری موثری با صنایع ندارند.

وی تاکید کرد: از موارد مهم دیگر که باید مورد دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی قرار بگیرد استفاده از ظرفیت قانون جهش دانش بنیان است که براساس آن اعضای هیئت علمی و محققان می‌توانند در بخش تحقیق و توسعه صنایع و شرکت‌های تولیدی پروژه انجام دهند و هزینه پرداختی شرکت‌ها به عنوان مالیات آن‌ها پذیرفته شود که تشویق مهمی برای استقبال صنایع از علم و فناوری برای بالابردن بازدهی خودشان است.

مدیرکل دفتر ارتباط جامعه و صنعت وزارت علوم یکی دیگر از اقدامات شاخص در سال‌های اخیر را تعریف ماموریت استانی برای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی را تعریف ماموریت از سوی کارگروه مستقر در استانداری اعلام کرد که بر اساس آن موسسات آموزش عالی و پژوهشی برای حل مشکلات صنایع و کشاورزی و محیط زیست استان، یک محور مشخص تخصصی را برعهده می‌گیرند.

کمک انجمن‌های علمی به مهارت‌ افزایی دانشجویان

سیف در پایان با اشاره به فعالیت ۴۰۰ انجمن علمی دارای مجوز وزارت علوم گفت: انجمن‌های علمی می‌توانند با دانشگاه‌ها با روش‌هایی همچون برگزاری وبینار معرفی مشاغل مرتبط با حوزه انجمن علمی و مشاغل تخصصی مورد نیاز بازار کار، همکاری در برگزاری و مقالات دومین همایش ملی مهارت افزایی و ارسال محتوای آموزشی مفید جهت استفاده کل دانشجویان کشور کمک کنند.

وی هماهنگی با اعضای حقوقی و صنایع مرتبط جهت ارائه خدمات و همکاری با مراکز هدایت شغلی، همکاری و مشارکت با دانشگاه‌ها در بهره برداری از ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش بنیان و معرفی سامانه کارآمد وزارت علوم به اعضای حقیقی و حقوقی و مشارکت در تقویت محتوای آن از دیگر مسیرهای کمک انجمن‌های علمی به وزارت علوم نام برد.

همچنین ببینید

توزیع جغرافیایی اعضای هیات علمی زن در ایران

براساس آمار آموزش عالی به‌ترتیب استان‌های کرمان، خراسان شمالی و هرمزگان بیشترین سهم اعضای هیئت …

۴ دیدگاه

  1. با سلام، اینکه اینهمه بار توقعات بر دوش هیات علمی دانشگاه گذاشته شود در حالیکه اولا صنایع کشور هیچ تمایلی به بهینه سازی خودشان و حل مسائلشان از طریق علمی ندارند و از طرفی، از نظر معیشت و آینده هیات علمی، تحت فشار باشد، نه منصفانه است و نه راه به جایی می‌برد. همین مسؤول محترم، به جای انتقاد از هیات علمی، به فکر استانداردتر کردن امکانات و معیشت اعضای هیئچات علمی دانشگاه باشند و اگر خیلی به ارتباط صنعت با دانشگاه علاقمندند، از طرق قانونی، صنایع کشور را وادار به بهینه‌سازی علمی و بهبود رویه خود کنند.
    بنده خودم در دوره دکتریم در کشور آلمان، پروژه‌ای که کار می‌کردیم کاملاً با یکی از سازمانهای ایالتی بود که خودشان مشتاقانه و مرتب به دنبال دادن طرح‌ها و پروژه‌هایشان به ما بودند ولی در ایران انتظار دارند که استاد دانشگاه، به صنعت التماس کند که بیا تا کارهایتان را بهینه سازی کنیم یا مشکلاتتان را رفع کنیم که ضمن تنزل شان اساتید، صنعت کهنه، غیرعلمی ، وابسته و عمدتاً دولتی ما، هیچ علاقه و تمایلی به این پژوهشها ندارد و تنها در حد ارائه یک سری آمار و ارقام، بعضاً یک سری پروژه ها و طرحهای پژوهشی را به صورت رابطه‌ای و رانتی به افراد خاصی که احتمالا هم کارآیی و تخصص کافی ندارند واگذار می‌کند. ضمن اینکه اصلا سطح معیشت ، حقوق و امکانات حتی پژوهشی و سطح سواد و کارآیی دانشجویان ما با هیچ جای دنیا قابل قیاس نیست (از نظر کمبودها و ضعف‌های عمیق) و حتی در جامعه امروز خود ایران، درآمد و حقوق و مزایای یک عضو هیات علمی دانشگاه که بعد از سال‌های متمادی تحصیل در سطح بسیار عالی ، تازه در سی و چند سالگی شروع به کار می‌کند، با سایر مشاغل دولتی و خصوصی اصلأ قابل مقایسه نیست و بسیار بسیار پایین است. پس بهتر است این برادر عزیز، از خودشان گلایه کنند و از آوردن فشار بیشتر به اعضای هیات علمی دست بردارند.

  2. هیات علمی ها بیگانه ترین افراد با علم اند. در رساله دکتری با یه پروفسور کار کنید کامل متوجه میشوید. حالا این فرد بیگانه از علم بیاد علم رو به صنعت ربط بده. چه شود

  3. هیات علمی براشون علم ارزش نداره، با علم دست دوستی ندارم تو رساله هیچ مشارکتی ندارده یه پروفسور به عنوان راهنما هیچ جایگاهی در اون رساله جز دست انداز ساختن، حالا بنده خدا بیاد علم نداشتشو به صنایع ربط بده. محاله

  4. یکی میخواد از شما انتقاد کنه. ۲ سال وضعیت جذب ما مشخص نشده و معطلیم. اول عملکرد خودتون رو درست کنید بعد شروع کنید به انتقاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *