خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » تدوین آئین‌نامه ارتقاء جدید بر مبنای شرایط کنونی کشور

تدوین آئین‌نامه ارتقاء جدید بر مبنای شرایط کنونی کشور

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: سیاست‌های کلان آئین‌نامه ارتقاء در ستاد علم مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تصویب آن در ستاد علم، در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش وب سایت هیات علمی، به نقل از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نشست بررسی تغییر ملاک ارتقاء اعضای هیئت علمی برای حل مسائل کشور بر مبنای تدبیر مقام معظم رهبری اظهار کرد: متأسفانه آئین‌نامه فعلی ارتقاء اعضای هیئت علمی مبنای تمدن اسلامی ندارد، حتی بر اساس رویکردهای دانشگاه‌های جهان هم نیست، چراکه در آن به نیازهای بومی توجه نشده و از طرفی از تجربیات نظام‌های آموزش عالی جهان الگوبرداری نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه آئین‌نامه ارتقاء فعلی انعطاف لازم و تنوع نخبگانی را ندارد، ادامه داد: در آئین‌نامه ارتقاء جدید باید بر مبنای شرایط کنونی کشور نوشته و تکلیف مقاله و امتیاز وتویی آن تعیین شود.

استاد خسروپناه ادامه داد: در آئین‌نامه ارتقاء جدید باید ارتباط با مسائل جامعه و مرجعیت علمی نیز مورد تأکید قرار گیرد و در ادامه رویکرد مرجعیت علمی در آن مشخص شود.

وی همچنین عنوان کرد: باید مشخص کنیم که آئین‌نامه ارتقاء یک مدل واحد داشته باشد یا اینکه انواع مختلف باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع خیزش علمی و حکمرانی آموزش عالی نیز باید در آئین‌نامه جدید ارتقاء مورد توجه قرار گیرد.

استاد خسروپناه خطاب به رئیس ستاد علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سیاست‌های کلان آئین‌نامه ارتقاء در ستاد علم مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تصویب آن در ستاد علم، در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شود.

اصلاح آئین‌نامه ارتقاء بر مبنای شاگردپروری و حل مسائل کشور

دکتر محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ادامه جلسه خواستار مدیریت دانش و دانشگاه‌داری مورد تأکید مقام معظم رهبری شد.

وی با تأکید بر منظومه فکری مقام معظم رهبری عنوان کرد: باید راه های مناسب اصلاح آئین‌نامه ارتقاء پیدا شود و بر مبنای نظرات مقام معظم رهبری امید، دانشجوپروری، نیازهای کشور و پژوهش‌های تکمیل کننده زنجیره پژوهش ملاک عمل قرار گیرد.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با تأکید بر پیچ تاریخی علمی گفت:‌ در یک سمت این پیچ تاریخی نظام لیبرال دموکراسی و در طرف دیگر نظام اسلامی و تمدن نوین اسلامی قرار دارد و دانشگاه در این زمینه نقش سوزنبانی دارد، بنابراین باید جهت‌گیری دانشگاه‌ها مشخص شود.

دکتر حسنی آهنگر ادامه داد: البته هنوز ریل رسیدن به تمدن نوین اسلامی تکمیل نشده و نیاز است ساختارها یا ریل‌های لازم ایجاد شود.

وی با تأکید بر مدل دانشگاه اسلامی بر مبنای کلام امام(ره) و رهبری گفت:‌ در دانشگاه اسلامی باید مسئله‌یابی، حل مسئله، شاگرد پروری و امیدآفرینی مبنای عمل باشد.

تفاوت ارتقای اعضای هیئت علمی با تبدیل وضعیت آنها

دکتر ایمان افتخاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست بیان کرد:‌ باید بین ارتقاء مرتبه علمی و تبدیل وضعیت اساتید تفاوت قائل شد، در این مسیر تبدیل وضعیت باید سهل و برنامه ارتقاء پیشرفته با رویکرد تنوع‌بخشی باشد.

وی عنوان کرد: در ارتقاء باید وضعیت و کیفیت دانشگاه‌ها مدنظر قرار گیرد چراکه برخی دانشگاه‌ها پیشرفته‌ و تعدادی از دانشگاه‌ها توان لازم را ندارند.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار اجرای آزمایشی تصمیم‌های نهایی در زمینه آئین‌نامه ارتقاء بر مبنای منظومه فکری مقام معظم رهبری شد تا نتایج اولیه آن مشخص شود.

ضرورت تعیین الزامات آئین‌نامه ارتقاء از سوی نظام‌های آموزشی

دکتر رجبعلی برزویی، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست بیان کرد:‌ چهار ماه پیش در ستاد میزی برای اصلاح آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی شکل گرفته که اتفاقا مهمترین بحث آن بخش مقالات آئین‌نامه ارتقاء است.

وی عنوان کرد: در قدم اول باید الزامات وزارت علوم، دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت در زمینه آئین‌نامه ارتقاء دریافت شود تا نگاه هر یک از نهادها بررسی شود.

دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری خاطرنشان کرد:‌ وزارت علوم الزامات خود را به ستاد ارائه داده ولی هنوز دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت الزامات خود را ارائه نداده‌اند.

دکتر برزویی اضافه کرد: بر مبنای سخنان رهبری، نظام ارتقاء باید بر اساس ظرفیت دانشگاه تعریف شود. همچنین نیاز است که نظام رتبه‌بندی بومی داشته باشیم‌ تا خروجی نظام ارتقاء در آن مشخص شود و مقاله جای خودش را پیدا کند.

دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری گفت: مسئله مأموریت‌گرایی دانشگاه‌های کشور نیز باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.

تغییر مسیر جذب اعضای هیئت علمی

دکتر ابوالفضل باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت در این نشست عنوان کرد: در حوزه مقالات خوب پیش رفتیم طوری که در مقالات هوش مصنوعی در رتبه ۱۲ جهان قرار داریم اما استفاده از مقالات در رتبه ۷۰ جهان هستیم.

وی با اشاره به موضوع مرجعیت علمی گفت: در بسیاری از رشته‌ها مجتهد هستیم، اما مرجع نیستیم، باید در جهت مرجعیت علمی حرکت کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت خواستار شد: باید مسیر جذب اعضای هیئت علمی تغییر کند چراکه آئین‌نامه ارتقاء از مسیر جذب هیئت علمی می‌گذرد.

توجه به زیست بوم ارتقاء اعضای هیئت علمی

در ادامه جلسه دکتر رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: ابتدا باید صورت مسئله مورد بحث قرار گیرد و در ادامه باید کل زیست‌بوم پدیده مورد توجه واقع شود.

وی تأکید کرد: بر مبنای تأکید مقام معظم رهبری که باید زبان علم، زبان فارسی باشد، نیاز است اقداماتی صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش نیز خواستار تحول در آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی شد.

هدایت مقالات به سمت حل مسائل کشور

دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم نیز در این نشست عنوان کرد: بر مبنای تأکیدات مقام معظم رهبری مقاله‌محوری نباید به ارتقاء گره بخورد.

وی عنوان کرد: وضعیت پیشرفت علمی کشور مناسب است، اما نیاز به تقویت دارد، مقالات در کشور باید به سمت حل مسئله هدایت شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین خواستار ایجاد نظام رتبه‌بندی بومی دانشگاه‌ها شد و گفت: باید مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها را دنبال کنیم، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه ارتقاء با وجود ابلاغ هنوز اجرایی نشده است.

رئیس فرهنگستان علوم گفت: آئین‌نامه ارتقاء باید بر مبنای تفاوت رشته‌ها تدوین شود. در ادامه آئین‌نامه باید فرصت تحول و مرزشکنی در علم را ایجاد کند.

تحول در ساختار، سیاست‌ها و برنامه‌های کارگزاران

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز خواستار تحول در ساختار، سیاست‌ها و برنامه‌های کارگزاران شد.

وی همچنین بر مأموریت‌گرایی و توجه به زبان فارسی در مرجعیت علمی تأکید کرد.

لزوم تعریف رشد علمی جدید

دکتر شایق حقجو، رئیس مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز گفت: اگر شاخص مقاله را برداریم افت می‌کنیم، باید تیمی رشد علمی جدید را تعریف کند و نظام جایگزین ایجاد کنیم تا درک مشترک در کشور به وجود آید.

وی عنوان کرد: به‌زودی هوش مصنوعی نظام مقاله را تغییر خواهد داد که ما در معاونت علمی برای این تغییر آماده‌ایم.

عدم تناسب ارتقاء با مسائل کشور

دکتر سید امیرحسین فقهی رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای نیز در این نشست عنوان کرد: یکی از مشکلات این است که ارتقاء نیروی انسانی تناسبی با مسائل کشور ندارد.

وی ادامه داد: آئین‌نامه ارتقاء باید حس مفید بودن را منتقل کند، در این زمینه باید نظام موضوعات تعریف شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: باید دو نوع آئین‌نامه داشته باشیم، تا تحقیقات بنیادین و بین‌المللی به برخی از اعضای هیئت علمی و تحقیقات ملی به برخی دیگر سپرده شود و هر یک از اساتید امتیاز مربوط به آن را دریافت کنند.

توجه به حل مسائل کشور

دکتر ابراهیم سوزنچی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست اظهار کرد: در آئین‌نامه ارتقاء باید تناسب با حل مسائل کشور مد نظر قرار گیرد. باید کیفیت مقالات در نظر گرفته شود نه تعداد آنها و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای در زمینه ارتقاء اعضای هیئت علمی دارد که باید به آن توجه شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید به نسل‌های مختلف دانشگاهی تقسیم‌بندی شوند و برای هرکدام آئین‌نامه جداگانه نوشته شود.

در پایان جلسه دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه های کشور به نمایندگی از گروهی از اعضای هیئت علمی کشور پیشنهادهایی را در زمینه آئین‌نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی ارائه دادند تا در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در انتها عنوان کرد که این گزارش در ستاد علم و فناوری و میز تخصصی آئین‌نامه ارتقاء مورد ارزیابی قرار گیرد.

همچنین ببینید

اعزام اساتید دانشگاه‌ها به دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات کشور

اعزام اساتید دانشگاه‌ها به دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات کشور

وزارت علوم برای حل مشکلات کشور، اقدام به راه‌اندازی مراکز هدایت تحصیلی و اعزام اعضای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *