جمعی از دانشآموختگان دکتری در نامهای به وزیر علوم تاکید کردند: معیار و محکی روشن برای جذب اعضای هیئت علمی اعلام کنید.
آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…
به گزارش خبرگزاری تسنیم، جمعی از دانشآموختگان و دانشجویان دکتری دانشگاههای سراسری کشور در نامهای به منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری نکاتی را درباره روند جذب اعضای هیئت علمی اعلام کردند.
متن این نامه به شرح ذیل است:
جمعی از دانشآموختگان و دانشجویان دکتری دانشگاههای سراسری سراسر کشور نسبت به مواردی از روند جذب هیئت علمی در دانشگاههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور به شرحی که میآید اعتراض داریم و خواهان رسیدگی و اصلاح هستیم.
نخستین مورد که مهمترین است، بیعدالتی حاکم بر اجرای این روند توسط گروهها به صورت اخص و دانشگاهها و از سوی دیگر قرین شدن این مسئله با نبود نظارت و پیگیری توسط وزارت است. در این راستا موارد زیر شایان توجه است.
– عدم اعلام نیاز از سوی دانشگاهها و گروهها با وجود نیاز مبرم به جذب هیئت علمی و پیشبردن کارها با مدرسان حقالتدریس و از سوی دیگر نبود اراده بالا دستیها به التزام دانشگاههای پیام نور و علمیکاربردی و دانشگاههای صنعتی و همچنین دانشگاههای دیگر و گروهها برای اعلام نیاز
– اعلام جذب صوری گروهها و دانشگاهها و عدم جذب نیرو از بین متقاضیان شایسته
– جذب نیرو پیش از اعلام نیاز و استفاده از رویه جذب صرفا به منظور مستندسازی
– نبود یک معیار روشن در گزینشها و رعایت نشدن معیارهای موجود از سوی گروهها و پایمال شدن حقوق متقاضیان و از سوی دیگر عدم امکان احقاق حق مورد اجحاف قرار گرفتگان به دلیل نبود یک معیار روشن و یک رویه قابل پیگیری
– عدم صلاحیت گروهها در امر گزینش و نبود نماینده یا هیئتی از وزارت جهت نظارت بر مصاحبهها و ارزیابیها
– عدم استقلال دانشگاهها و گروهها و تاثیر نیروهای ذینفوذ داخل و خارج دانشگاهها در رویه
– شرایط خاص دانشگاهها و گروهها که بیشتر به منظور جادهصاف کردن برای شخصیست که از پیش انتخاب شده است.
دومین نکته مورد اعتراض، شرط نمره معدل است که در فراخوان اخیر برای جذب هیئت علمی دانشگاهها، به صورت ویژهای مطرح شده است.البته هدف از این موارد این نیست که کلا وقعی به معدل نگذاریم.خواسته اینجانبان مطرح بودن معدل به عنوان یک شاخص در کنار سایر شاخصهاست.
- شرایط علمی دانشگاهها با هم متفاوت است. قاعدتا معدل در دانشگاههای با سطح بالای علمی پایینتر از دانشگاههای با سطح علمی پایینتر است و اصولا این نوع مقایسه قیاسی معالفارق است که نباید باب شود (با کدام منطق میتوان معدل یک دانشجو در مثلا دانشگاه صنعتی شریف را با یک دانشجو در یک دانشگاه غیرانتفاعی را در یک سبد قرار داد و صرفا از لحاظ کمی مقایسه کرد)
– همسنگ نبودن نمرات اساتید مختلف حتی در یک گروه آموزشی یک دانشگاه خاص.برای مثال نمرات مدرسان حقالتدریس با نمرات هیئت علمیها تفاوت معنادار دارند.
– همسنگ نبودن نمرات یک استاد در دو ترم متفاوت و یا در دو گروه متفاوت
– قابل مقایسه نبودن نمرات یک استاد که دامنه نمراتش ۱۸-۲۰ است با یک استادی که دامنه نمراتاش ۸-۱۵ است و اتفاقا در بیشتر گروهها استادان اینچنینی برای یک درس خاص هستند.
– عدم اعمال ضریب تراز درست به گونهای که تفاوت معناداری بین یک گروه که به سختی در کشور معروف است و یک گروه معمولی دیده نمیشود.
- عدم توجه به سختی خیلی رشتهها مانند ریاضی، فیزیک و یا مهندسی مکانیک.چه بسا یک دانشجو با معدل زیر ۱۴، در بین ورودیهای خود در رشته ریاضی نفر اول یا دوم شده است، حال آنکه در یک رشته ساده با معدل ۱۷، دانشجو در چارک پایین کلاس قرار میگیرد.
– غیراستاندارد بودن و ناعادلانه بودن معیار معدل در نبود امتحان سراسری و یکپارچه مانند کنکور سراسری، امتحانات نهایی دبیرستان یا سیستم پیام نور
- موارد بالای رتبههای تک رقمی و حتی رتبه یک در آزمونهای تحصیلات تکمیلی توسط دانشجویان با معدل پایین
– وجود نوابغ و بزرگان علم و هنر و ادبیات که معدل پایینی داشتهاند از آواریست گالوا گرفته تا تامس هاردی و بهرام بیضایی
– هستند دانشجویانی که در مقطع کارشناسی اختراع ثبت کردهاند و کتاب نوشتهاند اما معدلشان هم زیر ۱۴ است.
آیا اگر فردی در مقطعی دچار مشکلی شود که منجر به افت تحصیلی شود. باید تمام راههای جبران را برای او مسدود کرد؟ این کار همان رسم قوم عاد است که در آیهی ۱۳۰ الشعرا آمده است که «و اذا بطشتم بطشتم جبارین»
- قوانین در دورههای مختلف تفاوت کرده و مثلا در دورهای تمام دروس حتی دروس افتاده و دروسی با نمره صفر نیز در معدل کل لحاظ میشدند در حالیکه در دورههای بعدی مثلا نمرات صفر از معدل حذف شده یا مثلا در آییننامههای جدید دروس افتاده در معدل قابل محاسبه نیستند. چگونه معدل افراد در این دورههای گوناگون با هم مقایسه میشود. جالب است بدانید دانشگاههای مطرح همین آییننامهها را نیز اجرایی نکردهاند.
- برای فردی که در کنکور توانسته رتبه خوبی بیاورد و در دانشگاههای تراز اول کشور تحصیل کند یا در سطح دکترا که کنکور دکترا را گذرانده است و در امتحان جامع که به مراتب سخت تر از هر مرحله درسی است با موفقیت عبور کرده است چگونه مثلا معدل لیسانس او تعیین کننده ورود او به گردونه فراخوان های وزارت علوم و استخدام شده است.
- مطابق با نظر شرعی و صد در صد عقلی حضرت امام خمینی بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی حال فعلی افراد محل قضاوت است با چه منطقی سوابق گذشته فرد تنها معیار تصمیم گیری در مورد مهم ترین برهه زندگیش قرار می گیرد و فرد از کل امتیازات و شغل خوب که حق مصرح او در قانون اساسی است محروم میشود.
- در تمام دنیا سوابق پژوهشی فرد بسیار موثرتر از سوابق آموزشی خصوصا در سطح اشتغالاتی مثل تحصیل دکتری، اعطای بورس، عضویت در هیئت علمی، دریافت گرنتهای پژوهشی و استخدام است.چگونه شده است که در کشور ما این ماجرا برعکس شده است آیا این رویه در آینده درس خواندن برای نمره، افزایش تقلب و ظهور قارچ گونه موسسات تدریس خصوصی را در پی نخواهد داشت آیا بلایی که بر سر ما با غولی به نام کنکور آوردید باز هم علاوه بر دوره دبیرستان باید تا اخر دوره دکترا گریبانگیرمان شود.
از نظر ما دانشجویان و دانشآموختگان این شرطگذاریها برای استخدام، جذب و بورس برای حذف عدهای از متقاضیان و کاهش ورودی است تا دغدغهای علمی و باید معدل نیز مانند سایر سوابق پژوهشی و آموزشی به عنوان صرفا یک آیتم و با لحاظ ضریب دانشگاهها و نیز با امتیاز مشخص در کل امتیازات تاثیر داده شود نه به عنوان شرط ورود افراد به گردونه استخدام تا واقعا حق به حق دار برسد.
در این زمینه دانشگاهها باید فعالانه عمل کند و حق ما دانشجویان و دانشآموختگان را استیفا نماید. دانشگاهها باید ضمن اعمال آییننامه آموزشی سال ۹۳ در دانشگاه و تسری آن به سالهای پیش از آن، اقدامات لازم را برای اعمال ضرایب معدل مخصوص دانشگاهها در فراخوانهای جذب و استخدام نیز لحاظ شود و اصولا معدل به یک شاخص امتیازی در این موارد تبدیل شود نه معیار ورود افراد به گردونه گزینش.
سومین مقوله مورد اعتراض، تغییر شرایط سنی است که از حداکثر ۴۵ سال به حداکثر ۴۰ سال تغییر یافته است. مسئله تفاوت سن متقاضیان را میتوان با یک سیستم ارزشدهی که با افزایش سن، نمره کمتری به داوطلب میدهد، تعدیل و حل نمود. در این راستا توجه به موارد زیر لازم و ضروری است؛
– در دانشگاههای برتر و در پایاننامههای ارزشمندتر، عموما تحصیلات دانشجویان در مقاطع مختلف زمانبرتر است که با این شرایط متضرر خواهند شد و با این وصف تنها کسانی که از این شرط سنی در آینده متضرر خواهند شد فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر دولتی هستند.
- در برخی رشتهها تجربهی کار عملی بسیار مهم است و مکمل کار آکادمیک و دانشگاهی است از جمله رشتههای روانشناسی و مشاوره، رشتههای فنی و مهندسی، شیلات و دامپزشکی، رشتههای مریوط به زیست فناوری و رشتههای آموزش
- در رشتههای تئوریک مبنای سن را میتوان منطقی دانست اما برخی رشتههای دانشگاهی نیاز به اشخاصی خبره از لحاظ کار عملی دارند؛ یک مشاوری که سالها کار عملی کرده است، یک مهندسی که پروژهها انجام داده است، یک حقوقدانی که در دادگاهها و مباحث حقوقی حضور داشته است، یک متخصص آبزیان که در صنعت شیلات کار عملی کرده است و مواردی از این دست، میتوانند گزینههای مناسبی برای هیئت علمی باشند که ارتباط بین دانشگاه و صنعت را نیز هموار کنند و قاعدتا این تجربیات، به قیمت عمر به دست میآیند.
- نیروهایی که در کشورهای دیگر با صرف عمر، علاوه بر علم، تجارب و مهارتهایی اندوختهاند، با این رویکرد از بازگشت به میهن منصرف میشوند که همین خود زیانیست.
متاسفانه تعداد فارغ التحصیلان زیاد شده اند و موقعیتهای شغلی کم، مسئولین به جای ایجاد اشتغال به بهانههای مختلف در فراخوانهای جذب هیئت علمی و استخدامها با شرطگذاریهای نامناسب سعی درکاهش ورودی و تقاضاها هستند که عملا متضررین این نوع شرطگذاریها فقط و فقط فارغ التحصیلان دانشگاههای معتبر کشور است.
برای حل این سه مورد راهکارهای زیر پیشنهاد میشود.
نظارت بر کار گروهها
نخست- بر نیاز، اعلام نیاز و جذب نظارت جدی شود که همین مهم بیشک باعث افزایش مشهود پوزیشنهای دانشگاهی خواهد شد.
دوم- اعمال نظر قطعی دانشگاه و گروه تخصصی دانشکده حذف شود و صرفا امتیازی حداقلی برای دانشگاه در نظر گرفته شود.
سوم- مصاحبه علمی توسط گروه ارزیاب بیطرف از وزارت علوم یا با حضور یک نماینده از طرف وزارت صورت گیرد.
چهارم- نتایج نهایی جذب به صورت عمومی و شفاف برای هر پوزیشن و دانشگاه اعلام گردد که راه بسیاری از ناحقها سد شود و در صورت تخلف، امکان پیگیری برای مورد اجحاف قرار گرفتگان باشد.
معدل
در نظر گرفتن معدل به عنوان یک شاخص در کنار سایر شاخصها. نه اینکه به تنهایی تعیین کند که یک متقاضی شرایط هیات علمی شدن را ندارد. یک سیستم امتیازدهی پیشنهادی این است نمره معدل هر مقطع به عنوان امتیاز در نظر گرفته شود و در کل امتیازات لحاظ شود یا فرمولهایی که میتوان در این زمینه مورد نظر قرار گیرد که به عدالت نزدیکتر است.
سن
اینکه متقاضیان ۴۰-۴۵ سال به یکباره از گردونه حذف شوند، مورد اعتراض است. یکی از پیشنهادهای تاثیر سن، این است که برای متقاضی زیر ۳۰ سال ۱۵ نمره، بین ۳۰ تا ۳۱، ۱۴ نمره، بین ۳۱ تا ۳۲، ۱۳ نمره و … و برای بالای ۴۰ سال، ۴ نمره در نظر گرفته شود.
برای مقالات مستخرج از پایاننامه،کتب و سایر مقالات و فعالیتهای آموزشی و اجرایی افراد نیز میتوان امتیاز مشخصی در نظر گرفت و سپس افراد بر اساس امتیاز کسب شده رتبهبندی و از امتیاز خود در سیستم نیز آگاه باشند. سپس در گروه و با نظارت یک عضو خارج از گروه که میتواند نماینده وزارت باشد، یا مانند حضور داوران خارجی در جلسه دفاع از دیگر دانشگاهها مدارک بررسی شود.و سایر معیارهای شخصیتی فرد نیز توسط گروه مورد ارزیابی قرار گیرد که البته این موضوع فقط یک چهارم کل امتیاز را شامل شود. نهایتا امتیاز هر فرد به صورت شفاف اعلام و افراد برتر بهکارگیری شوند.
درخواست داریم یک میزان، معیار و محکی روشن و شفاف وضع شود با کمترین تاثیر پذیری از افراد و بیشتر به صورت سیستمی باشد و توسط هیئتهای بیطرف و زبده اجرا شود که بیعدالتیها و سوءاستفادههای صورت گرفته در این بخش، از طولانی کردن روند، اقدامهای صوری گروهها و… جلوگیری شود.
سلام در شرایط اعلام شده هیچ توجهی به افرادیکه در مقطع دکترا امتحان جامع دادند نشد. نه امتیازی و اشاره نکردید اینها مدرکشان ارشد حساب میشود یا دکترا خواهش حق دانشجویانی که امتحان جامع را گذراندند ضایع نکنید.
باید برای جذب شرط سن و معدل حذف بشه و با یک آزمون شایستگی فرد برای جذب سنجیده بشه.
این متن عالی بود ولی کو گوش شنوا. این شرط سنی که گذاشته اند که واقعا بی رحمی است یعنی ما که سن بیشتر داریم کلا بریم بمیریم. متاسفانه کار غیر عقلی می کنند بعد هم می نویسند برای استخدام جوانها این کار را کردیم
نامه خوبی بود درباره مشکلات بیکاری فارغ التحصیلان دکتری. پایین بودن سهمیه جذب دانشگاهها و ادغام گرایشها از محدودیتهای جذب هیئت علمی است. برای حل این معضل باید وزارت علوم و اکثر دانشگاهها در هر فراخوان تعداد زیادی را جذب کنند. برخی از شرطهای ذکر شده در این نامه اصلا مناسب نیست مثلا شرط سن و معدل و انتخاب نماینده از طرف وزارت علوم در مصاحبه ها.
چرا با افزایش سن و تجربه کاری، امتیاز رو کم کرده!!!؟ باید بیشتر بشه قاعدتا!
امتیاز گذاری شما برای سن وارونه است!!!
چظور ممکنه فردی با تجربه بیشتر از فردی با تحربه کمتر امتیاز کمتری بگیرد!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟
با سلام
البته قرار نیس دانشجوی فیزیک یا ریاضی که مثلا معدل پایین دارند با دانشجوی مثلا ادبیات که معدل بالا دارند مقایسه شوند همه با گروههای خود مقایسه می شوند.
از طرفی کسی هم که با کپی برداری تونسته چندتا ثبت اختراع کنه دلیلی بر دانایی او نیس
من با خیلی از بندها موافق هستم اما نه همه درست نیس
با سلام
از نویسندگان این نامه واقعا تشکر و قدر دانی می کنم. این نامه درد دل فارغ التحصیلان زیادی است .انشالله وزیر محترم علوم همه اینها را لحاظ بفرمایند.
همچنین در زمان اعلام جذب هیأت علمی برخی از دانشگاهها، تبصره ای که اعلام می کنند مثل:باید تحصیل دو مقطع از سه مقطع دانشگاهی در دانشگاه های دولتی ؛نیز اشتباه است.
چون دانشگاه نیست که به فرد علم و دانش می دهد بلکه خود فرد با تلاش و کوشش نیز می تواند به این علم و دانش برسد.بویژه باید جذب فارغ التحصیلان دکترای دانشگاه آزاد را نباید
در دانشگاههای دولتی سد نکنند.
با تشکر
من هم بعنوان متقاضی جذب ای که بعد از تشکیل پرونده و موفقیت در مصاحبه علمی و عمومی بخاطر اینکه دانشگاه مورد نظر شخص دسته ای مد نظرشان هست و سه ساله من بلاتکلیف هستم فرمایشاتتان را تاییدمینمایم.
سلام بسیار از پیگیری دوستان در این زمینه سپاسگزارم و بطور جامع و درست به این مسئله اشاره کردند بسیاری از دغدغه های کسانی که دکتری می خوانند و می خواهند هیئت علمی شوند همین هست امیدوارم که به این امر رسیدگی شود.
نامه ای بسیار جامع و کامل است امیدوارم وزیر محترم علوم اقدامات لازم را در این زمینه به عمل آورند.
نامه خوبی بود و حرف دل خیلی از ما فارغ التحصیلان دکتری دانشگاه بود. متاسفانه معیارها اصلا مشخص نیست بطوریکه بنده با حدود ۱۴ مقاله آی اس آی، دو با دانشجوی نمونه شدن، استعداد درخشان بودن و کلی کار پژوهشی دیگر بیکارم اما بعضی هم رشته های من بدون فراخوان و بدون مقاله آی اس آی و یا یک یا دو تا مقاله آی اس آی پولی و کم ارزش بسرعت هیات علمی شدند. باید دید چرا فراخوان اعلام نشده جذب شده اند!!!
بسیار عالی بود. شما درد تمام فارغالتحصیلان را پوشش دادید از زحمات شما بی نهایت تشکر می کنم.
با سلام
نامه بسیار کامل و پر محتوایی است. ابه عنوان یک فارغ التحصیل دکتری دارای مقاله و فرصت مطالعاتی خارجی اما بیکار ! از تمامی دوستانی که آن را تهیه و ارایه دادند، تشکر می نمایم.
البته خوب بود این دوستان به همه مسائل و مشکلات به صورت کلی اشاره می کردند نه فقط مشکل خودشان.
به عنوان مثال مشابه با قضیه معدل. شاید شخصی در مقاطع قبلی تحصیلی در دانشگاهی مانند آزاد اسلامی یا پیام نور و یا غیر انتفاعی درس خوانده باشد و لی در حال حاضر دانش اموخته دکتری دانشگته درجه ۱ و با رزومه پژوهشی قوی باشد. آیا صرفا به خاز ر مشکلات گذشته باید از فرآیند حذف شود؟ یا بهتر است این موضوع نیز امتیاز بندی شود؟!