خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » حل مشکل کمبود استاد راهنما در دانشگاه آزاد

حل مشکل کمبود استاد راهنما در دانشگاه آزاد

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد از بررسی و تدابیر این دانشگاه برای حل مشکل کمبود اعضای هیات علمی برای راهنمایی پایان نامه و رساله مقاطع تحصیلات تکمیلی خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم واشقانی فراهانی با بیان اینکه یکی از مشکلات دانشجویان در برخی از رشته ها کمبود استاد راهنما، برای راهنمایی پایان نامه های دوره دکترا و ارشد است، گفت: یکی از راه حل هایی که بررسی و به هیات رئیسه دانشگاه نیز ارجاع شده این است که با توجه به بخشنامه اخیر وزارت علوم می توان دوره کارشناسی ارشد را به صورت آموزش محور یعنی بدون ارائه پایان نامه برگزار کرد.

وی افزود: اما این نگرانی وجود دارد که اگر شیوه آموزش محور اجرایی شود، میزان تولیدات علمی و انتشار مقالات کاهش پیدا کند. به همین خاطر برای اینکه بدانیم میزان برون داد علمی پایان نامه های دانشجویی در سطح کارشناسی ارشد چه قدر است، بخشنامه ای به دانشگاه ها ابلاغ و از آنها خواستیم تا میزان انتشار مقالات دانشجویانی که از سال ۹۱ به بعد از پایان نامه های خود دفاع کرده اند، ارائه شود.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اظهار داشت: بنابراین منتظر نتایج دانشگاه ها از نظر میزان برون داد انتشار مقالات هستیم تا بتوانیم براساس آمار و اطلاعات موجود دراین باره تصمیم گیری کنیم.

واشقانی درخصوص دیگر تدابیر اندیشیده شده برای حل مشکل کمبود استاد راهنما گفت: راه حل دیگر جذب اعضای هیات علمی است که یکی از سیاست های اصلی دانشگاه به شمار رفته و بر این اساس تمامی واحدها باید نسبت به اصلاح شاخص نسبت اعضای هیات علمی استادیار به بالا به دانشجو اقدام کنند.

وی با بیان اینکه راه حل دیگر استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی سایر واحدهاست گفت: در آیین نامه ای که شهریور ماه سال ۹۳ ابلاغ کردیم، پیش بینی شده که از اعضای هیات علمی تمام وقت واحدهای بسیار متوسط و کوچک که دارای ظرفیت هستند نیز می توان استفاده کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: در این راستا سامانه ای در دست تهیه است که در آن ظرفیت اعضای هیات علمی واحدها مشخص شده است. البته هدف ما این است تا یک سامانه جامع درخصوص مشخصات اعضای هیات علمی تمامی واحدها تهیه کنیم.

واشقانی اضافه کرد: مشکل اصلی این است که واحدها به بخشنامه ها توجه نمی کنند. نکته دیگر که در همین بخشنامه به آن اشاره شده است، استفاده از اعضای هیات علمی دیگر دانشگاه ها است. به اعتقاد من تعامل کافی میان واحدهای ما با دیگر دانشگاه ها وجود ندارد که این یک نقص به شمار می رود.

وی گفت: ظرفیت دیگری که برای جبران کمبود اساتید راهنما در دوره کارشناسی ارشد می توان از آن بهره برد استفاده از اعضای هیات علمی گرایش های مختلف یک رشته است. به عنوان مثال در رشته مدیریت که دارای گرایش های مختلف است، می توان از اعضای هیات علمی گروه های مشابه در راهنمایی پایان نامه دوره کارشناسی ارشد استفاده کرد.

معاون پژوهشی دانشگاه آزاد درخصوص مهمترین دلایل عدم جذب بودجه پژوهشی در واحدها گفت: معتقدم بزرگترین مانع در جذب بودجه پژوهشی نداشتن برنامه است. این در حالی است که دانشگاه های دولتی ۱۵ درصد از منابع مالی خود را به امر پژوهش اختصاص می دهند و باز هم اعضای هیات علمی آنها گلایه می کنند که این میزان کافی نیست. اما در دانشگاه آزاد اسلامی ۵ درصد بودجه از منابع شهریه واحدها را نیز نمی توانند جذب کنند.

واشقانی با تاکید بر اینکه تعداد کمتری از اعضای هیات علمی ما تمایل دارند براساس برنامه پژوهشی خود حرکت کنند، گفت: برای سال ۹۵ باید تمام واحدها برنامه خود را براساس اعتباراتی که هر ردیف پژوهشی دارد، ارائه کنند.

همچنین ببینید

طرح شهید احمدی روشن برای اساتید متقاضی راهبری هسته‌های مسئله‌محور

آغاز ثبت‌نام طرح شهید احمدی روشن ویژه اساتید دانشگاه‌ها

فراخوان نهمین دوره طرح شهید احمدی روشن ویژه اساتید متقاضی راهبری هسته‌های مسئله‌محور پژوهشی و …

۷ دیدگاه

  1. با سلام من هم بانظر جناب ظریف کاملا موافق هستم ولی متاسفانه در کشورما طوری باب شده که اکثر دانشجویان از کار عملی وپژوهشی فرار میکنند وبیشتر دنبال این هستند که دروس پژوهشی تبدیل به آموزش محور شوندواین اصلا پیش آگهی خوبی برای جامعه نیست.

  2. سلام.دوستان به مطلب بسیار مهمی اشاره کردید اینجانب هم بانظر جناب ظریف استاد بنده که افتخارآشنایی با ایشان را دارم.موافق هستم .کلیه مطالب پژوهشی درحافظه بلند مدت ثبت وبندرت فراموش میشوند.بشرطی که خود دانشجو آن پژوهش را انجام داده باشد.

  3. با سلام.جناب اقای علیرضا ظریف فکور:استاد گرامی بنده هم با نظرشما کاملا موافق هستم ولی بشرط اینکه راههای خرید پایان نامه ودیگر تخلفات اینگونه کاملا بسته شود وکسانی که خودشان کار پایان نامه را واقعا انجام داده اند بتوانند مدرک بگیرند.این دیگر کجایش پاک کردن صورت مسئله میباشد؟

  4. سیدحسین مرتضوی

    با سلام مگر کسانی که دکترا دارند نمیتوانند استاد راهنما بشوند باید حتما هیات علمی باشند مثلا کسی که دکترای برق دارد وعضو هیات علمی نیست نمتواند استاد راهنما بشود باید از همه ظرفیتها استفاده کرد بیاید از کسانی که دکترا دارند یا دانشجوی دکترا هستند استفاده کنید

  5. باسلام.آموزش محور کردن کارشناسی ارشد اصلا صحیح نیست وارزش واعتبار دانشگاهها را پایین می اوردمگر دانشگاه دبستان است که درسی را بخوانند وروز بعد ان را امتحان دهند .تمام مشکلات کشور می توانند بر اساس پژوهش در دانشگاهها مرتفع گردندوبنظر اینجانب اگر دروس بیشتری بجز پایان نامه بر اساس پژوهش محور بودن برنامه ریزی گردند نیز برای آبادانی کشور نیز بهتر میباشد.

  6. آموزش محور کردن دوره کارشناسی ارشد حل مشکل نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است. بایستی راهکارهایی اندیشیده شود که تولید علم و انجام کارهای پژوهشی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *