خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » ورود ۳۰۰۰ بورسیه به دانشگاه بدون رعایت ضوابط علمی

ورود ۳۰۰۰ بورسیه به دانشگاه بدون رعایت ضوابط علمی

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی درباره ورود به دانشگاه ۳ هزار دانشجوی بورسیه بدون رعایت ضوابط کامل علمی گفت: درباره این دانشجویان ۳ راه را پیش رو داریم که در حال بررسی آنها هستیم.

عبدالرحیم نوه ابراهیم در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره پذیرش ۳ هزار بورسیه که بدون رعایت استانداردهای لازم وارد دانشگاهها شده اند، گفت: پس از ورود این بورسیه ها به آموزش عالی، دانشگاهها معترض شدند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی، اظهار داشت: این دانشجویان در زمان پذیرش شان مجوز قانونی برای تحصیل دریافت کرده اند اما در فرایند این پذیرش، استانداردها رعایت نشده و مصاحبه هایی که باید توان علمی داوطلبان را بسنجد دارای این ویژگی نبوده اند در نتیجه دانشجویان ضعیف معرفی شدند.

نوه ابراهیم با بیان اینکه برخی از این افراد با معدل ۱۲ دارای شرایط استفاده از بورسیه شده اند، اضافه کرد: نگرانی ورود این دانشجویان به دانشگاهها، در آینده بیشتر خواهد شد به این دلیل که طی چند سال آینده تبدیل به یک عضو هیأت علمی خواهند شد.

این مقام مسئول وزارت علوم، درباره انتخابهای وزارت علوم در خصوص برخورد با این دانشجویان، گفت: توقف تحصیل، برگزاری دوره های ویژه یا دریافت مدرک بدون داشتن حق هیأت علمی شدن، انتخاباتی است که وزارت علوم می تواند داشته باشد و هم اکنون این مباحث در مرحله بحث و بررسی قرار دارد.

همچنین ببینید

اعزام اساتید دانشگاه‌ها به دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات کشور

اعزام اساتید دانشگاه‌ها به دستگاه‌های اجرایی برای حل مشکلات کشور

وزارت علوم برای حل مشکلات کشور، اقدام به راه‌اندازی مراکز هدایت تحصیلی و اعزام اعضای …

۲۷ دیدگاه

  1. بخش هایی از سخنرانی رئیس جمهور در جمع روسای دانشگاه ها
    دولت دنبال دانشگاهی است که بین کمیت و کیفیت توازن باشد.
    خیلی خوشحال می‌شوم که بشنوم ۴۰ هزار دانشجوی دکترا داریم. اما شما دانشگاه‌های دنیا را نگاه کنید ببینید دانشجوی دکترای آن چند نفرند.
    فکر می‌کنید در سال یک دانشگاه بزرگ اروپایی و آمریکایی چند دکتری تحویل می‌دهد. آمار را نگاه کنید. من از بسیاری از دانشگاه‌ها خبر دارم. خیلی خوب است که همه دکتر شوند. من به هر که می‌رسم غیر دکتر در ایران ظاهراً استثنا است. “الا ما خرج بالدلیل”.
    ما که افتخار می‌کنیم همه دارای PHD باشند، تحقیق کرده باشند و مراحل علمی را پیموده باشند، ‌خیلی خوب است، اما واقعاً کیفیت لازم هم وجود دارد؟…..
    ……درست است که غول کنکور را پشت سر گذاشتیم. درست است وحشت کنکور برای آنهایی که در دوره کارشناسی می‌خواهند وارد شوند، آن غول تقریباً کنار رفته اما مشکلات ما حل شده است؟ دانشگاه‌های ما دارای کیفیت مطلوب هستند؟ اصلاً شما در دانشگاه‌ می‌خواهید چه کار کنید؟ شما دنبال این هستید که غنچه‌ها را به گل شکوفای معطر تبدیل کنید. همان که قرآن تعبیر به فلاح می‌کند. فلاح همین است. لعلکم تفلحون همین است. فلاح یعنی شکفتن و باز شدن. یعنی آن بذری که تبدیل می‌‌شود به گیاه با همه باروری. شما دنبال شکوفایی هستید، شکوفایی ذهنی، علمی دانشجویان. شما میراث گذشتگان را با بیانی علمی و روز به جوانان عزیز منتقل می‌کنید و آنها را در علم و دانشگاه در مسیر رشد قرار می‌دهید. شما علاوه بر آن از دانش امروز و تحقیقات امروز، جوانان عزیز را مطلع می‌کنید. با محیط علمی و امکانات علمی، تنها استاد که کافی نیست. شما یک محیط مناسب هم نیاز دارید. یک کتابخانه مناسب هم برای دانشجویتان نیاز دارید. شاید امروز اینترنت هم جای آن را پر کرده باشد و اوضاع آن را ایجاد کرده باشد. پس نیاز است که امکانات به راحتی در فضای مجازی بتواند سیر کند. شما نیاز دارید به یک محیط امن تا بتوانید حرفتان را بزنید و نظرتان را بگویید.

  2. بخش هایی از سخنرانی رئیس جمهور در جمع روسای دانشگاه ها
    ما باید دانشگاه را مرکز علم و تحقیق و مرکز پرورش قرار دهیم و دانشجو را به عنوان کاردان و کارآفرین برای توسعه کشورمان و مسیر ترقی آماده کنیم. من خواهش می‌کنم همه عزیزان در کشور بگذارند وزارت علوم به وظیفه قانونی خود عمل و قانون را اجرا کند. اگر وزیر مسئول است باید به مسئولیت خودش عمل کند… وزیر محترم علوم که خود از اندیشمندان و فرهیختگان و ایشان مورد احترام اکثریت قاطع استادان است، بگذاریم وزارت کار خودش را انجام می‌دهد.

  3. با سلام

    ایکاش به این مورد هم رسیدگی بشه که در جذب هیات علمی تعداد مقاله!! (که اون هم معلوم نیست چه جوری تحقیقاتشون اینقدر نوآوری داشته که منجر به این تعداد مقاله شده) تنها ملاک بررسی قرار نگیرد و فاکتورهای مختلف علمی به موازات هم بررسی بشن.

  4. با سلام،

    تصمیم عادلانه ای هستش! بسیار هم موافقم! چون خودم شاهد این بودم که همکلاسی بیسواد!!!!! و رتبه ۹ کلاسمون بدون هیچ دردسری دانشجوی دکترا تو دانشگاه سراسری ارومیه شد (معلوم نیست اصلا مصاحبه کرده یا نه!!!!) و به دلیل داشتن پارتی (استاد راهنماشون) واحد برا تدریس هم بهشون دادن!!!! تو شهر کوچیک خودشون کاشان هم که چندتا از دانشگاهها بهشون واحد دادن برا تدریس باز هم به دلیل دشتن پارتی کت و کلفت!!! بعدش هم با بند پ انشالا هیئت علمی میشنو تبارالله!!!!

    و با خانم نسیم هم کاملا موافقم که میگن:

    “نسیم می‌گه:
    بهمن ۱۴, ۱۳۹۲ در ۸:۵۴ ب.ظ

    سلام
    از آقای دکتر فرجی دانا و همکاران فهیم و عادلشون به خاطر ات تصمیمات به حقشون ممنونیم. امیدوارم با جدیت و قاطعیت تمام تصمیماتشون را اجرایی کنند.”

  5. آقای دکتر بسیار تصمیم عادلانه و عاقلانه ای گرفتید و امیدوارم که در این راه کوتاه نیایید و با توجه به تبعات بدی که ورود این افراد به سیستم دانشگاهی کشور دارند از ورودشان جلوگیری کنید.
    امیدوارم مغلوب دستان پشت پرده نشوید.

  6. آقای دکتر فرجی دانا امیدوارم برای تصمیم هوشیارانه و عادلانه ای که گرفته اید گام هایتان استوار باشد و از موانعی که بر سر اجرایی شدن این تصمیم هستند نهراسید
    واقعا اگر جلوی هیئت علمی شدن این افراد گرفته بشه ( که من خودم شخصا هم کلاس یکی از اونها هستم و از ضعف علمی اش خبر دارم) کمک بزرگی به آینده دانشگاه خواهد بود. البته این افراد چون با پارتی وارد شده اند زودتر از بقیه هم جذب هیئت علمی میشن کما اینکه در کلاس هفت نفره ما تنها کسی که فعلا تونسته واسه هیئت علمی بورسیه بشه همین شخصی است که بدون آزمون اومده.

  7. تصمیم بسیار منصفانه و عاقلانه ای گرفته شده.
    افرادی که به عنوان هیات علمی در دانشگاهها پذیرفته می شوند باید از توان علمی عالی برخوردار باشند. چون آینده مملکت دست دانشجوهایی است که فردا زیر دست هیات علمی باید آموزش ببینند. حالا اگر اساتید آینده از نظر علمی ضعیف باشند که … (هر چه بگگندد نمکش میزنند، وای از آن روز که بگندد نمک).

  8. سلام
    اگر تمام کسانی که بورس خارج هستند هم شامل حال این قانون بشوند بسیار عادلانه است.
    من فرصت مطالعاتی رفتم. اونجا خیلی از دوستانم رو دیدم که در هیچ کدام از آزمون های دانشگاههای داخل قبول نشدند (حتی بعضی هاشون همراه با خود من آزمون دادند و قبول نشدند) ولی برای بورس خارج قبول شدند و توی بهترین دانشگاهها (تربیت مدرس، تهران و …) بورس شدند. علاوه بر این همسرانشون هم یا به عنوان بورس همراه و فقط چون مدرک فوق لیسانس داشتند بورس شدند و اونایی که بدشانس تر بودند از همون جا مشغول به تحصیل شدند. حتی بعضی هاشون (منظورم همسران هست) که از اول هم که از روز اول خارجیها بهشون اجازه تحصیل ندادند با هزار جور التماس به خارجیها- متاسفانه !!!!!!!!) یه مدت رو طرح های پژوهشی خارجیها کار کردند (بدون حقوق) تا بعدا به عنوان دانشجو پذیرفته بشوند و حالا همون افراد وقتی برمیگردند ایران به عنوان تحصیل کرده های خارج سریع تر از ما که کلی زحمت کشیدیم، بارها از فیلترهای مختلف امتحانی (ورودی، درسی، جامع، مصابه ورودی، مصاحبه جامع و …) رد شدیم جذب می شوند. که این ظلم بسیار بزرگی است در حق دیگران.
    از مسوولین خواهش میکنم تمام کسانی رو که بورس خارج شدند رو موقعی که برمیگردند، منصفانه مورد بررسی علمی قرار بدهند.
    خیلیهایی که من شاهدشون بودم از این فرصت خارج بودن برای تفریح و گشت و گذار تو اروپا و … نهایت استفاده رو کردند در حالیکه تعداد زیادی امثال من تمام وقتمون رو گذاشتیم پای درس و امتحان و پایان نامه .

    منتظر اقدام موثر مسولین عزیز هستیم.

    • آقای امیر علی چرا همه اونا رو به یک چشم نگاه میکنی؟ بدونید که امسال دانشگاههای محدودی برای بورس خارج در نظر گرفته بودن که رنکینگشون از دانشگاههای ایران حتی شریف و تهران هم بالاتر بود. اینکه چندنفری تونستن اینجوری که شما میگی برن، دلیل بر اینچنین جمع بندی شما نیست. داخل پذیرفته شده ها خیلی ها هستن که از نظر علمی بالا هستند

      • سلام آقا مهدی
        بنده هم آخر نظرم همین رو عرض کردم. همه کسانی که بورس شدند (بدن آزمون ورودی) که البته بورس های خارج هم شامل حال این قضیه هستند به طور منصفانه مورد بررسی قرار بگیرند. اونوقت اگر کسی توان علمی خوب داره که قطعا از این بررسی و مصاحبه و امتحان هم سربلند بیرون می آد. تازه مصاحبه بعد یه مدتی تحصیل و کار پژوهشی که باید افراد رو آماده تر هم کرده باشه، که خوب از این جهت هم به نفعشون هست.

  9. من که چشمم آب نمی خوره. اونایی که رفتن، رفتن دیگه مطمئن باشین همونی که اونا رو بالا برده نمی زاره پایین بیان!!!

  10. سلام
    ممکنه بفرمایید بورسیه های مورد بررسی از چه سالی شامل حال مصوبه بررسی مجدد می شوند؟

  11. ازوزارت علوم خواهش میکنم کمکی بکنید به کسانی که اشناندارندولی رزومه خیلی خوبی دارند

  12. سلام
    از آقای دکتر فرجی دانا و همکاران فهیم و عادلشون به خاطر ات تصمیمات به حقشون ممنونیم. امیدوارم با جدیت و قاطعیت تمام تصمیماتشون را اجرایی کنند.

  13. آقا ما با معدل اولی اومدیم دکتری حالا باید چکار کنیم باید آزمون بدیم؟

  14. سلام
    آیا اونایی که بورس خارج بودن و تبدیل به داخلش کردن، جایی هم بورس هستن؟ میشه یکم توضیح بدین

  15. ممنونیم از وزارت علوم. خدا خیرتون بده

  16. وقتی از در و دیوار داره جذب دانشجوی دکتری صورت میگیره به خصوص پردیس دانشگاهها، انتظار چنین روزی بعید نبود…

  17. به نظر من تصمیم بسیار صحیح و عاقلانه ای گرفتن که دارن جلوی این حق کشی ها در روز روشن را می گیرند. الان در کلاس ما که ورودی ۹۲ دکتری هستیم : ۳ نفر روزانه (بنده نیز با رتبه ۵جزو این دسته هستم)، ۲ نفر شبانه، ۱ نفر استعداد درخشان و ۱ نفر تبدیل بورس خارج به داخل است. ۷ نفر در کلاس دکترا!!!!!!!!!!!! ۷ نفر!!!!
    شمارا به خدا قسم ظرفیت ها را این قدر زیاد نکنید، نکنید، شمارا به خدا جلوی این افزایش ظرفیت های لجام گسیخته ی ارزش مدرک سوز را بگیرید.
    ۱- وقتی نمی توانید گروه های آموزشی را مجاب کنید که هیئت علمی جدید جذب کنند،
    ۲- وقتی نمی توانید موظفی واحدهای تدریس اساتید کاهش دهید (و با این کار دانشگاه آموزش محور را به پژوهش محور تبدیل کنید)،
    چرا مدام جوانان را با هزار امید و آرزو وارد مدارج تحصیلی بالاتر می کنید بی آنکه آینده ای روشن در انتظارشان باشد؟؟؟
    با این کار فقط سرخوردگی و نفرت از خود به خاطر گذراندن تمام این سالها برای هیچ و پوچ را در بین جوانان تحصیل کرده بسط می دهید.
    شما را به خدا همچون ۸ سال گذشته کیفیت را فدای کمیت نکنید…
    راه دوری نرید و لطفا اندکی از سازوکار آموزش و پژوهش دانشگاه های علوم پزشکی کشورمان الگو برداری کنید.
    ۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان هزینه پایان نامه هر دانشجو در وزارت علوم است (در کلاس ۷نفره ما: ۷ نفر*۱/۲۰۰/۰۰=۸میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) حال اگر در همین کلاس ۳ نفر باشند به هر نفر نزدیک ۳ میلیون برای انجام پایان نامه تعلق می گیرد. این یعنی افزایش کیفیت پایان نامه ها و کاربردی تر شدن آنها، فاصله گرفتن پایان نامه ها از مقوله ی سرمایه سوز “از سر باز کردن” و هزار و یک مزیت دیگر…

    • بنده دانشجوی خارج به داخل هستم . بنده پس از سه ترم تحصیل در خارج و پاس کردن ۹ واحد با معدل الف و مصاحبه و داشتن مقالات معتبر تواستم به یکی از دانشگاههای معتبر سراسری داخل انتقالی بکیرم . با اینحال اعتقاد دارم در جذب دانشجوی خارج باید سختگیری بشود- یکی از همکلاسی های من در خارج – پس از دو ترم مشروطی در دانشکاه- سر انجام از دانشگاه اخراج شد و صرفا بدلیل دو ترم حضور در خارج و اشنایی با مدیر گروه بدون مصاحبه پذیرش گرفت و هم اکنون بعنوان دانشجوی شبانه مشغول هست و این جفای بزرگی در حق دانشجویانی هست که از طریق کنکور وارد شدن.

      • شما چون کارت درست شده اینو میگی. چرا همون جا نموندی تمومش کنی؟ علت برگشتت چی بود؟

        • من خودم دارم خودمو نقد میکنم- و اگر در جملات من دقت میکردین عرض کردم جفا در حق دانشجوهای داخل هست-دلیل رفتنم این بود که در سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ که هنوز دکتری متمرکز نبود من در امتحان ورودی دانشکاههای تبریز و اصفهان رتبه ۲ و ۳ اوردم ولی در مصاحبه اعمال نظر کردن و پذیرفته نشدم و بعد از اون دیکه تو امتحان داخل شرکت نکردم و دلیل برگشت بالا رفتن قیمت ارز بود .

  18. با سلام
    قطعا تمام این ۳۰۰۰ نفر دارای ضعف علمی نیستند و در میان آن ها افراد درای شرایط لازم و کافی نیز وجود دارد. اما عواقب ورود افراد بدون شرایط علمی کافی به عرصه ی مقدس و خطیر استادی در دانشگاه های کشور چه خواهد بود؟
    آیا می توان بعد از وقوع این فاجعه ، انتظار پیشرفت از فرزندان جامعه را داشت؟
    آیا بعد از وقوع این فاجعه، کشور برگشت رو به عقب با سرعت غیر قابل مهار نخواهد داشت؟
    آیا انجام رهنمودهای رهبری در عرصه ی علم انجام این گونه کارهاست؟

    پاسخ این آیا ها بر عهده چه کسی است؟

  19. با سلام. جا داره از مسئولین وزارت علوم بخاطر هوشیاری و ارزش نهادن به مقطع دکترا و سعی در پالایش آن از شیوه های نامتعارف پذیرش دانشجوی دکترا کمال تشکر رو داشته باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *