خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تغییر ملاک ارتقای اعضای هیأت علمی علوم پزشکی

تغییر ملاک ارتقای اعضای هیأت علمی علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این که ملاک ارتقای اعضای هیأت علمی در حال تغییر است، گفت: کارنامه اعضای هیأت علمی نیز در ارتقا اهمیت دارد و مهمترین ماموریت اعضای هیأت علمی، فعالیت‌های آموزش است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، دکتر محمدآقاجانی در کارگاه توانمندسازی اعضای هیات علمی بالینی جدیدالاستخدام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر آموزش مبتنی بر صلاحیت در حوزه آموزشهای بالینی پزشکی در دنیای امروز اظهار کرد: امروزه درتمام دانشگاه‌های توسعه یافته دنیا با توجه به ضرورت حیاتی دستیابی فراگیران آموزش‌های بالینی به توانمندی‌های خاص، آموزش بالینی با رویکرد مبتنی بر کسب صلاحیت و توانمندی صورت می‌گیرد که چنین رویکردی در دانشگاه در آموزش بالینی بطور سیستماتیک در حال انجام است.

دکتر آقاجانی فراگیری شش توانمندی محوری اعضای هیات علمی دانشگاه را مسیر پیشرفت دانشگاه در آموزش و پژوهش دانست و افزود: بهره گیری و ارتقاء مهارتهای براساس افزایش دانش پزشکی، مراقبت از بیمار به شیوه استاندارد، سیستم آموزشی مبتنی بر کار عملی (system based practice)، رفتار حرفه ای، مهارتهای ارتباطی بین فردی، یادگیری برمبنای کار عملی (practice) را به عنوان شش توانمندی محوری (core competencies) ذکر کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: دانشجویان، اخلاق حرفه‌ای، رفتار و کردار، گفتار و نحوه ارتباط با بیمار را از اساتید خود می‌آموزند و به کوچکترین رفتار استاد خود توجه دارند؛ بنابراین باید همواره متخلق به اخلاق حرفه ای باشید زیرا نقش اساتید در این زمینه بسیار تاثیرگذار است .

وی فراگیری مهارتهای بین فردی را یکی از توانمندیهای بسیار مهم اعضای هیات علمی دانشگاه برشمرد و بیان کرد: لازم است با برگزاری کارگاههای آموزشی این مهارت در میان اعضای هیات علمی دانشگاه تقویت شود.

وی یادگیری بر مبنای تمرین را یکی دیگر از توانمندی‌ها عنوان کرد و افزود: آموزش بالینی همراه با تمرین صورت می‌گیرد و بدون کار بالینی، دانشجو مهارت کافی را فرا نخواهد گرفت و با عوارض و مشکلات پروسیجرها آشنا نخواهد شد. تربیت پزشکان خوب برای کشور باید همراه با تمرین عملی(practice ) و در بالین بیمار انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام نظارت‌های سیستماتیک همراه با بازخورد را یکی از روشهای مناسب برای ارتقای آموزشهای بالینی عنوان کرد و گفت: برای این منظور چهار نوع کارنامه عملکردی برای اعضای هیات علمی در بخش‌ها و گروه‌های آموزشی طراحی شده است که در پایان آبان ماه برای همه اعضای هیات علمی دانشگاه ارسال خواهد شد تا وضعیت و علمکرد و جایگاه خود را پایش کرده و برای پیشرفت و ارتقاء خود تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: با تلاش، اتفاقات مثبت رخ می‌دهد و برای دستیابی به پیشرفت و ارتقاء جایگاه خود و دانشگاه باید تلاش کنیم. برنامه حاکمیت آکادمیک با هدف کمی سازی تمامی فعالیتهای آموزشی انجام می گیرد و در این کارنامه ها ضمن توجه به حضور فیزیکی اعضای هیات علمی به تلاش و کیفیت کار آنها نیز توجه کامل شده است.

دکتر آقاجانی با اشاره به تاسیس مرکز امور هیات علمی و انجام تمامی امور در این مرکز خاطرنشان کرد: ارتباطات بین‌المللی برای دانشگاه ما بسیار مهم است. علیرغم تحریمهای موجود، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله فرانسه و دانشگاه رنه دکارت، آماده همکاری مشترک در زمینه اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک ، دوره‌های آموزشی و طرحهای پژوهشی و همکاری علمی با دانشگاه هستند و اعضای هیات علمی می‌توانند از این فرصت‌ها استفاده کرده و برای رشد علمی خود و فراگیران و دستیاران و فلوها بهره ببرند.

رییس دانشگاه در ادامه تاکید کرد: اعضای هیات علمی تمام وقت جغرافیایی صرفا باید در دانشگاه فعالیت داشته باشند و به هیچ عنوان نباید هیچ کار پزشکی در خارج از دانشگاه انجام دهند.

وی با بیان این مطلب که ملاک ارتقای اعضای هیات علمی در حال تغییر است گفت: کارنامه اعضای هیات علمی نیز در ارتقا اهمیت دارد ومهمترین ماموریت اعضای هیات علمی، فعالیت های آموزش است یعنی صرفا انتشار مقاله و Hایندکس بالا سبب ارتقاء نمی‌شود گرچه شرط حداقل است اما کارنامه عملکرد اعضا نیز مهم است. البته پژوهش‌ها و تولیدات علمی باید کاربردی و منتج به سلامتی و تولیدات کاربردی در عرصه سلامت شود.

همچنین ببینید

آمار زنان هیات علمی از زبان مشاور امور زنان وزارت علوم

فعالیت بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها

مشاور امور زنان وزارت علوم گفت: بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *