خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اعلام آمار اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی
شرایط ثبت نام فراخوان جذب هیات علمی بهمن 96 - 97 وزارت علوم

اعلام آمار اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی

در دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۲۵هزار هیأت علمی تمام‎وقت و حدود ۱۵۰۰ عضو هیأت علمی نیمه‎وقت مشغول به تدریس هستند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری فرهیختگان، دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون ۲۷ هزار و ۱۹۶ عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و نیمه‌وقت جذب کرده است؛  عددی که نشان می‌دهد این دانشگاه در زمینه جذب هیات‌علمی توانمند در میان تمام دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی پیشتاز بوده است. از ۲۷هزار و ۱۹۶ نفر، ۲۵۷۳۴ عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و ۱۴۶۲ نفر عضو هیات‌علمی نیمه‌وقت است.

در دانشگاه آزاد اسلامی ۱۲ هزار و ۷۵۰ عضو هیات‌علمی تمام‌وقت با مرتبه علمی استاد، ‌استادیار و دانشیار به فعالیت مشغول هستند که سه‌هزار و ۵۴۵ نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین در دانشگاه آزاد ۶ هزار و ۹۰۰ نفر با مرتبه مربی مشغول به کار هستند که دوهزار و۲۱۰ نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. بنابراین یک خانم در دانشگاه آزاد اسلامی از شانس بیشتری برای هیات‌علمی شدن برخوردار است.

در این میان موضوعی که چندی است در رسانه‌ها مطرح شده، حضور زنان به‌عنوان عضو هیات‌علمی در دانشگاه‌هاست. چندی پیش الهه حجازی، مشاور امور زنان وزارت علوم با تاکید بر اینکه قوانین برای اشتغال زنان در پست‌های مدیریتی دست‌وپا گیر است، گفته بود که دانشگاه‌ها برای جذب بانوان در چارچوب هیات‌علمی مقاومت می‌کنند. به اعتقاد او دانشگاه‌ها نسبت به استخدام عضو هیات‌علمی زن تمایلی ندارند و در گروه‌های آموزشی فنی یا گروه‌هایی که مردانه تعریف شده، دانشگاه‌ها حضور زنان را نمی‌پذیرند یا ترجیح می‌دهند مردان را استخدام کنند.

اظهارات اخیر مشاور امور زنان در وزارت علوم در حالی است که دانشگاه آزاد اسلامی مبنای خود برای جذب هیات‌علمی را تقاضا و توانمندی قرار داده است و به گفته مسئولان این دانشگاه هیچ محدودیتی برای جذب زنان در هیات‌علمی وجود ندارد. در دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز جذب هیات‌علمی مسئول استخدام اعضای هیات‌علمی است؛ علیرضا وحیدی نیز مسئول این مرکز است که در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از تعداد اعضای هیات‌علمی زنان در دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید. به گفته او تعداد مردان در هیات‌علمی تمام‌وقت ۱۸۳۶۵ و تعداد زنان ۷۳۶۹ است.

رئیس مرکز امور هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: «ما در این دانشگاه هیچ نوع محدودیتی برای جذب زنان به‌عنوان عضو هیات‌علمی نداریم و فقط نمرات مصاحبه علمی و عمومی مد‌نظر است.»

او در پاسخ به این سوال که چرا تعداد مردها در هیات‌علمی بیشتر از زنان است، توضیح می‌دهد: «تقاضای مردها در بعضی مناطق مانند کردستان بیشتر از زنان است و با این حساب مردها بیشتر جذب هیات‌علمی شدند اما در دانشگاه آزاد اسلامی به هیچ عنوان جنسیت مد‌نظر نبوده و ظرفیت جذب یکسان است.»

وحیدی می‌گوید: «زمانی که موضوع جذب مطرح می‌شود فراخوان داده شده و زنان و مردان به مصاحبه علمی و عمومی دعوت می‌شوند. در مصاحبه علمی و عمومی هر نمره‌ای که کسب کنند ثلث می‌شود یعنی از نفر اول شروع می‌شود. به‌طور مثال اگر ۱۰ نفر متقاضی ثبت‌نام کرده باشند اما ظرفیت جذب سه نفر باشد دراین صورت کسانی که در مصاحبه علمی و عمومی و دانشگاه محل تحصیل بهترین باشند، جذب خواهند شد.»

آنطور که رئیس مرکز امور هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید می‌کند تنها نمره آزمون علمی و عمومی مد‌نظر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است و دو کمیته نمره‌ها را بررسی می‌کنند. او می‌گوید: «نمره‌ها در هیات اجرایی تجمیع می‌شوند؛ در هیات اجرایی رئیس استان و نماینده نهاد نمرات را بررسی می‌کنند.»

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *