خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » انتقاد معاون وزیر علوم از روند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها

انتقاد معاون وزیر علوم از روند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه ها

معاون آموزشی وزارت علوم روند جذب اعضای هیات علمی به صورت فعلی را دارای اشکالات متعدد عنوان کرد و گفت: متأسفانه در روند جذب اعضای هیات علمی معطلی زیادی صورت می‌گیرد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه ایلام، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم در نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقه پنج کشور گفت: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته‌ها و ساماندهی محتوایی در زمینه‌های مختلف و مدیریت منطقه‌ای با دو ماموریت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری از برنامه‌های جدی وزارت علوم است.

وی ادامه داد: نظر به اینکه شرایط جغرافیایی کشور متنوع است و هر دانشگاهی دغدغه خاص خود را در این زمینه دارد، لذا یکسان‌سازی تقویم دانشگاه‌ها در مناطق کشور با در نظر گرفتن شرایط و مصالح دانشگاه‌های آن منطقه ضروری است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه جایگاه کارگروه‌ها در حوزه ستادی معاونت آموزشی وزارت علوم تأثیرگذار و مهم است، افزود: این کارگروه‌ها به عنوان بازوی فکری در دوره جدید ارتقا پیدا کرده و اختیارات زیادی به آنها تفویض شده است که این امر یک تحول اساسی و جهت‌گیرانه است و برای همین از اعضای هیات علمی می‌خواهیم که نسبت به این امر حساس بوده و در روند انتخاب این کارگروه‌ها حضور فعال داشته باشند، که این امر نیازمند جدیت، اهتمام و پی‌گیری مدیریت دانشگاه‌ها است.

وی ادامه  داد: دانشگاه‌ها باید اعضای هیات علمی را برای شرکت در این انتخابات ترغیب کنند و با برنامه‌های متنوع، زمینه شناساندن استادان مطرح خود در سطح کشور و در بین دانشگاه‌ها را فراهم کنند.

شریعتی نیاسر درخصوص سطح‌بندی دانشگاه‌های کشور، گفت: سطح‌بندی، به معنای درجه‌بندی نیست، بلکه بدین معناست که دانشگاه‌های همتراز در کنار هم قرار گیرند و اگر این سطح‌بندی انجام نمی‌شد، دانشگاه‌ها برای معرفی خود به سطح‌بندی‌های جهانی استناد می کردند که روند خوبی نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: جهت‌گیری وزارت علوم، اقتدار بیشتر دانشگاه‌هاست و علی‌رغم اینکه اختیارات خوبی به دانشگاه در مناطق مختلف کشور داده شده است، متأسفانه از تمامی این اختیارات استفاده نمی‌شود و خواستار آن هستیم که دانشگاه‌های کشور و از جمله دانشگاه‌های منطقه پنج کشور از اختیارات موجود بیشتر استفاده کنند.

وی روند جذب اعضای هیات علمی به صورت فعلی را دارای اشکالات متعدد عنوان کرد و گفت: متأسفانه در روند جذب اعضای هیات علمی معطلی زیادی صورت می‌گیرد و برای تسهیل در این امر باید دانشگاه‌ها با حفظ چارچوب و رعایت آیین‌نامه، برنامه‌های درون دانشگاهی را در این زمینه تعریف کنند تا این مکانیسم اصلاح شود و روند جذب شتاب بیشتری بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه موضوع «مدیریت منطقه‌ای» به صورت جدی از طرف وزارت علوم در حال پی‌گیری است، بیان داشت: طرح مدیریت منطقه‌ای در راستای تفویض اختیار به مناطق که مورد تأکید ویژه و جدی وزیر علوم نیز است، با تأکید بر دو ماموریت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مناطق، طراحی شده که فرآیند آن در حال تکمیل است و به زودی ابلاغ می‌شود.

وی «ساماندهی» را یکی دیگر از برنامه‌های ویژه وزارت علوم در سطح کشور دانست و افزود: ساماندهی در سه وجه، ساماندهی موسسات غیر دولتی در قالب ادغام، تجمیع و تغییر مأموریت، ساماندهی رشته‌ها در سه گروه کم متقاضی، پر متقاضی و همتراز با تأکید بر اولویت دانشگاه‌های دولتی و ساماندهی محتوایی در زمینه‌های مختلف و از جمله بازنگری در دادن مجوزه دوره‌های تحصیلات تکمیلی و افزودن شاخص‌های جدید در این زمینه انجام خواهد شد.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *