خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اجرای طرح توان افزایی اعضای هیأت علمی به صورت پایلوت در دانشگاه تهران

اجرای طرح توان افزایی اعضای هیأت علمی به صورت پایلوت در دانشگاه تهران

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران از اجرای طرح توان‌ افزایی و توسعه شایستگی‌ های اعضای هیأت علمی به صورت پایلوت در دانشگاه تهران خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری آنا، مجید سرسنگی در نشست خبری طرح روزی با دانشگاه تهران و تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی این دانشگاه در سال جاری با اشاره به طرح توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیات علمی دانشگاه تهران گفت: اگر پنج طرح خوب در سه دهه اخیر در حوزه آموزش عالی بتوان نام برد یکی از آنها همین طرح توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیات علمی است.

وی اضافه کرد: اعضای هیات علمی در دانشگاه محوریت دارند، نه فقط در حوزه آموزشی و پژوهشی بلکه در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و سیاسی نیز این‌گونه است. متاسفانه ما فراموش کرده‌ایم که اعضای هیات علمی نیاز به افزایش دانش و توانایی دارند این طرح به دنبال این است که اعضای هیات علمی به عنوان معلم مهارت‌هایشان به روز شود و ارتقا پیدا کنند.

وی در ادامه تشریح این طرح خاطرنشان کرد: طرح توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیات علمی به صورت پایلوت در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد اما این آمادگی را داریم که این طرح را در سطح کشور اجرا نماییم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران درباره الزام اجرای این طرح گفت: نسل امروز نسل سه دهه پیش نیست بنابراین نوع برخورد، ارتباط و مهارت‌های تربیتی نسبت به آنها با نسل‌های گذشته باید متفاوت باشد معلم خوب علاوه‌بر جنبه آموزش و پژوهش باید به تربیت دانشجو و مسائل فرهنگی او توجه ویژه داشته باشد.

وی افزود: بنابراین اعضای هیات علمی غیر از دانش لازم است مهارت‌های دیگری کسب کنند که تا کنون جای این مهارت‌ها در دانشگاه خالی بوده است.

سرسنگی با بیان اینکه اعضای هیات علمی باید به روز باشند، خاطرنشان کرد: استادان باید بتوانند از منظر مسائل روانشناسی با دانشجو به خوبی ارتباط برقرار کنند و به عبارتی دیگر روانشناسی جوان را بدانند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران گفت: این طرح در وهله اول برای اعضای هیات علمی موجود در دانشگاه اجرا می‌شود و بعد از آن اعضای هیات علمی که قرار است وارد دانشگاه شوند از همان ابتدا این دوره‌ها را می‌گذرانند. علاوه‌بر آن در نظر داریم برای افرادی که در دانشگاه مسئولیت می‌پذیرند نیز دوره‌های مهارتی تخصصی برگزار نماییم.

وی با بیان اینکه این طرح با مشورت صاحب‌نظران، اعضای هیات علمی و مدیران باتجربه به سرانجام رسیده است، اظهار کرد: در همین راستا برای کسب تجربه کارگاه‌هایی را به عنوان کارگاه‌های پیش‌طرح برگزار می‌کنیم تا در نهایت به طرح جامعی دست یابیم که وقتی طرح اجرا شد مورد اقبال همه خانواده دانشگاه تهران قرار بگیرد.

به گفته سرسنگی طرح توان‌افزایی و توسعه شایستگی‌های اعضای هیات علمی تا شهریور ماه نهایی می‌شود و از ترم آینده به صورت پایلوت در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اشاره به نقش تعیین‌کننده استادان در دانشگاه‌ها تصریح کرد: اگر بتوانیم مهارت‌هایی را به اعضای هیات علمی اضافه کنیم تحول عظیمی در دانشگاه‌ها رخ خواهد داد و دیگر نگران این نیستیم که تنها معاون فرهنگی باید برای چند هزار نفر دانشجو کار فرهنگی انجام دهد و هر استاد می‌تواند یک معاون فرهنگی باشد.

راه‌اندازی کارگاه‌های تقویت حوزه کسب و کار دانشجویان

وی با تشریح برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران برای دانشجویان و دانش‌آموختگان اظهار کرد: طرحی تحت عنوان توان‌افزایی دانشجویان و دانش‌آموختگان در حوزه کسب و کار در برنامه‌های آتی دانشگاه تهران تعریف شده است.

سرسنگی ادامه داد: یکی از سوال‌هایی که همیشه وجود داشته این است که آیا دانشگاه وظیفه دارد به فکر کسب و کار دانش‌آموختگان باشد یا خیر برخی این وظیفه را برای دانشگاه قائل نیستند اما یکی از شاخص‌هایی که برای دانشگاه‌های بزرگ دنیا در نظر گرفته می‌شود این است که فارغ‌التحصیلانشان بعد از چه مدت جذب محیط کار می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با اعلام خبر راه‌اندازی کارگاه‌هایی برای تقویت حوزه کسب و کار دانشجویان گفت: دورنمای ما برای راه‌اندازی این کارگاه‌ها این است که به مرکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دانشگاه دست یابیم به همین جهت رایزنی‌هایی با مراکز مختلف مانند سازمان‌های فنی و حرفه‌ای، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام داده‌ایم. در همین تابستان کارگاه‌ها را شروع کرده‌ایم و امیدواریم تجارب این طرح، ما را به سمت مرکز ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای سوق دهد.

برگزاری اولین دوره مدرسه بین‌المللی تابستانی دانشگاه تهران

وی همچنین با اعلام برگزاری اولین دوره مدرسه بین‌المللی تابستانی دانشگاه تهران اظهار کرد: این مدرسه ۱۰ شهریور ماه امسال به همت انجمن‌های دانشجویی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

سرسنگی ادامه داد: تا کنون حدود سه هزار و ۵۰۰ دانشجو از ۹۵ کشور جهان برای حضور در مدرسه بین‌المللی ثبت‌نام کرده‌اند که ما از این تعداد ۱۰۰ دانشجوی خارجی را در مرحله اول امسال میزبانی می‌کنیم.

کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌ زیست برگزار می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه پنج مدرس خارجی در این مدرسه حضور پیدا خواهند کرد، گفت: محور اصلی مدرسه بین‌المللی محیط‌زیست در نظر گرفته شده است. روز دوم این مدرسه کنفرانس بین‌المللی جامعه و محیط‌زیست در تالار علامه امینی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: دانشجویان خارجی غیر از حضور در کارگاه‌ها سفرهایی به عنوان تور گردشگری و علمی به نقاط مختلف کشور خواهند داشت که پارک ملی گلستان، مشهد، اصفهان از جمله مقصد این تورها است.

سرسنگی با بیان اینکه این اقدام به دور از سوال‌های رایج می‌تواند در معرفی کشور و همچنین دانشگاه‌های ما به نسل جوان دیگر کشورها کمک کند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری دو نامه به جوانان اروپایی و آمریکایی نوشتند و از آنها دعوت نمودند از ایران بازدید و آنچه در ایران می‌گذرد را از نزدیک مشاهده و تجربه نمایند. امیدواریم این مدرسه در سال‌های آتی نیز به طور مداوم برگزار شود و در تقویم کار دانشگاه قرار بگیرد چرا که وقتی از دانشگاه بین‌المللی سخن می‌گوییم، همه ارکان آن باید بین‌المللی باشد.

وی در پایان از رئیس دانشگاه تهران تقدیر کرد و گفت: باید از رئیس دانشگاه تهران که در وضعیت اقتصادی نامناسب دانشگاه و کشور از این طرح بزرگ با جان و دل حمایت کردند، تشکر و قدردانی کرد.

همچنین ببینید

فرصت‌ مطالعاتی هیات علمی جامعه و صنعت

شرکت هزار عضو هیات علمی در فرصت‌های مطالعاتی جامعه و صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم از شرکت حدود هزار نفر از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *