خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اعلام جزئیات دلایل رد پرونده‌‌های متقاضیان هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

اعلام جزئیات دلایل رد پرونده‌‌های متقاضیان هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان

یک مقام مسئول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص جزئیات دلایل رد پرونده‌ های متقاضیان هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: همه کسانی که واجد شرایط بوده اند تأیید شده‌اند و کسانی که فاقد شرایط لازم بوده اند، اعلام شده است که در وضعیت دبیری بمانند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری آنا، هفته گذشته خبر مخالفت مرکز جذب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با درخواست تبدیل عضویت مربیان و کارشناسان دانشگاه فرهنگیان در خبرها مطرح شد. در خبرها آمده است که کمتر از ۲۰ نفر از افراد متقاضی، توانستند حائز تبدیل وضعیت شوند.

پس از پیگیری‌های بعمل آمده از سوی خبرگزاری آنا از یک مقام مسئول در دانشگاه‌ فرهنگیان برخی از زاویای این ماجرا مشخص شد. بعد از توضیحات دانشگاه فرهنگیان، محمدرضا رضوان‌طلب، رئیس مرکز جذب وزارت علوم در گفتگو با آنا دلایل اعضای مرکز جذب در مخالفت با تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی را مطرح کرد، همچنین داود محمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با آنا خبر از پیگیری این موضوع خبر داد.

یک منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از جزئیات بیشتر دلایل مخالفت مرکز جذب پرده برداشت. وی در این باره با اشاره به گفتگوی آنا با یکی از مسئولین دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: با آنکه قرآن کریم، عبور کرامتمدانه از هر سخن لغوی را فرمان می‌دهد و درگیر کردن ذهن عموم افراد در جامعه در شرایط حساس فعلی با اخباری که مربوط به طیف محدودی از اشخاص است خلاف دلدادگی صادقانه به آرمان‌های انقلاب شکوهمند اسلامی است و وزارت علوم در برابر هجوم توقعات ناسالم و اتهامات ناصحیح و استفاده از روش‌های نامناسب و در تبعیت از نظر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سیاست سکوت رسانه‌ای و اقناع در فضاهای درون سازمانی را انتخاب کرده است اما به دلیل آنکه استفاده از رسانه و فضاهای مجازی از سوی برخی همکاران که در این گزارش، مقامات مسئول خوانده شده‌اند مکررا انجام شده و به کرار، تهدید به انجام غوغای رسانه‌ای صورت گرفته است، ارائه توضیحاتی را لازم می‌دانم.

وی افزود: افرادی که اعضای هیأت علمی مصیبت‌زده خوانده شده‌اند، هنوز هیأت علمی نشده‌اند و موضوع خواسته و دستور جلسه هیأت مرکزی جذب اعضای هیأت علمی، بررسی تقاضای تبدیل وضعیت آنان از مدرسی و دبیری به عضویت هیأت علمی است و اگر عضو هیأت علمی بودند، خواسته و دستور جلسه‌ای باقی نمی‌ماند.

این منبع آگاه گفت: خواسته آنان آنست که این مدرسان و دبیران که اکثریت قریب به اتفاق آنان بیش از ۳۰ سال کارمند بوده‌اند در حالی که سن بازنشستگی آنان فرا رسیده است به عضویت هیأت علمی درآیند و فرصت شغلی که باید در اختیار جوانانی که تازه در مقطع دکتری فارغ‌التحصیل شده‌اند و به جذب عضویت هیأت علمی امید بسته‌اند، در اختیار این مدرسان و دبیران محترم قرار گیرد که از نوش و نیش یک دوره خدمت ۳۰ ساله بهره‌مند بوده‌اند. کدام عقل سلیمی این نوع تقسیم فرصت‌ها را عادلانه ارزیابی می‌کند، حتی اگر این اشتباه در گذشته و در مورد افراد محدودی پیش آمده باشد، مجوز ارتکاب مجدد آن در سطح گسترده‌تر نمی‌شود.

وی گفت: در این خبر به دیدار دانشجویان و معلمان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و توصیه‌های ایشان اشاره شده است. متن توصیه‌های معظم‌له درباره دانشگاه فرهنگیان بدین شرح است، متاسفانه درباره دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های تربیت معلم کوتاهی شده است و این دانشگاه‌ها از لحاظ استاد، بودجه و فضای آموزشی دچار کمبودهای جدی هستند. ایشان از وزارت علوم، سازمان مدیریت و سازمان امور استخدامی خواستند با همکاری وزارت آموزش و پرورش این مشکلات را برطرف کنند و سهمیه جذب اعضای هیأت علمی را افزایش دهند.

این مقام مسئول اضافه کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره جذب استادان برای دانشگاه‌های فرهنگیان تاکید کردند که استادان این دانشگاه‌ها باید از لحاظ خصوصیات فکری و از لحاظ علمی و تدین و روحیه انقلابی، جزو شاخص‌ترین و منطبق با معیارهای سند تحول باشند. ایشان با تاکید بر اینکه هسته‌های گزینش در رعایت این معیارها نباید هیچ‌گونه مسامحه‌ای انجام دهند و نه تنها در مورد تبدیل وضعیت دبیران موجود بدون رعایت شاخصه‌های لازم برای هیأت علمی دستوری نداده‌اند؛ بلکه تاکید کرده‌اند استادان این دانشگا‌ه‌ها باید از لحاظ خصوصیات فکری و از لحاظ علمی و … جزو شاخص‌ترین‌ها و منطبق با سند تحول باشند.

وی ادامه داد: کسانی که تبدیل وضعیت آنان برای عضویت هیأت علمی تأیید نشده ضمن اذعان به مراتب سخت‌کوشی و مزایای آنان در کسورات دبیری، فاقد شاخص‌های لازم برای عضویت هیأت علمی بوده‌اند. ۱۰۱ نفر از ۲۸۲ نفری که پرونده آنان در جلسه مورد اشاره مطرح شده است، معدلشان در مقاطع قبلی کمتر از حداقل معدل‌های مورد قبول در نظام آموزش عالی بوده است. ۱۱ نفر در مراکزی تحصیل کرده‌اند که تراز علمی این مراکز و دانشگاه‌ها پایین‌تر دانشگاه فرهنگیان در رنکینگ دانشگاهی ارزیابی می‌شود و نمی‌توانند استاد دانشگاهی در رتبه بالاتر باشند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: ۱۱ نفر واجد مدارک غیرحضوری هستند که این مدارک برای عضویت هیأت علمی پذیرفته نمی‌شود. اگر‌چه در غیر هیأت علمی معتبر و موجب ارتقای سطح حقوقی می‌شود. ۲۱ نفر همبستگی تحصیلی در مقاطع گوناگون نداشته‌اند و در هر مقطعی در رشته‌ای تحصیل کرده‌اند که تخصص آنان در هیچکدام از رشته‌ها احراز نمی‌شود. ۱۸۱ نفر از ۲۸۲ نفر فاقد مدرک دکتری هستند و صرفا در حد فوق‌لیسانس تحصیل کرده‌اند. آیا مقتضای توصیه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند که هسته گزینش در رعایت این معیارها نباید هیچگونه مسامحه‌ای انجام دهند آنست که همه اینها عضو هیأت علمی شوند؟

وی گفت: در واقع داستان از این قرار است که دانشگاه فرهنگیان حدود ۱۰۰ عضو هیأت علمی بلاتکلیف دارد، حقیقت آنست که بر حسب آمار و اسناد موجود این دانشگاه در وزارت علوم حتی یک پرونده متقاضی بلاتکلیف ندارد و همه کسانی که واجد شرایط بوده‌اند تأیید شده‌اند و کسانی که فاقد شرایط لازم بوده‌اند، اعلام شده است که در وضعیت دبیری بمانند و وزارت آموزش و پرورش در مورد آنان تصمیم بگیرد که تا چه سنی در وضعیت دبیری و مدرسی به خدمت ادامه دهند.

این منبع آگاه درباره اینکه نیمی از کسانی که درخواست تبدیل وضعیت داده‌اند، ایثارگر هستند، تاکید کرد: صرفا ۱۲ نفر از ۲۸۲ نفر متقاضیان موضوع این جلسه مشمول قانون ایثارگران و بندهای(ز) و (پ) قانون توسعه پنجم و ششم بوده‌اند که صلاحیت عمومی یک نفر از آنان با نامه محرمانه رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این دانشگاه تأیید نشده است و بقیه در صورت واجد شرایط بودن، تبدیل وضعیت شده‌اند. در چهار سال گذشته برای تعداد ۱۴ نفر از متقاضیان این دانشگاه بر حسب قانون ایثارگری تأییدیه عضویت رسمی قطعی صادر شده است.

همچنین ببینید

محمدعلی زلفی‌ گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری

تصویب برنامه جامع پژوهانه پس از ابلاغ برنامه توسعه هفتم

وزیر علوم درباره طرح پژوهانه و رتبه‌بندی اساتید دانشگاه‌ها توضیحاتی ارائه داد.آخرین اخبار جذب هیات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *