خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » جذب تنها ۴هزار نفر از ۲۴هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در مقطع دکتری

جذب تنها ۴هزار نفر از ۲۴هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در مقطع دکتری

قائم مقام وزیر علوم گفت: در حال حاضر ۲۴ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه های آزاد و دولتی مشغول تحصیل هستند که تنها ۳تا ۴ هزار نفر از این تعداد جذب دانشگاه ها می شوند.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش مهر، عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم صبح امروز در گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه های سطح یک و دو که در وزارت علوم در حال برگزاری است، گفت: باید برنامه های درسی در برخی از رشته ها بازنگری شود، به عنوان مثال در رشته کشاورزی همه دوره ها به روز شده و به دانشگاه ها نیز ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر با کمک دانشگاه ها باید رشته ها را به روز کنیم. مهمترین مشکل ما اجرا است. اجرایی کردن برنامه های موجود یکی از مشکلاتی است که دانشگاه ها باید به آن بپردازند.

باقری افزود: در حال حاضر دانشگاه ها بر روی دوره های تحصیلات تکمیلی متمرکز شده و دوره کارشناسی را رها کرده اند که باید به بخش کارشناسی به عنوان پایه آموزش عالی توجه ویژه ای شود.

قائم مقام وزیر علوم در ادامه به اجرای برنامه های مصوب آموزش عالی اشاره کرد و گفت: دغدغه اصلی ما اجرای برنامه های مصوب است که تصویب شده است. باید در این زمینه دانشگاه ها جدیت داشته باشند.

باقری ادامه داد: سال گذشته دانشگاه ها مبلغ بزرگی را در هیات امنا برای ساختن ساختمان های خود تصویب کردند که از درآمدهای اختصاصی این مبلغ به دست آمده بود. آنها می توانستند ۲۰ درصد این مبلغ را برای کیفیت آموزشی هزینه کنند.

وی تصریح کرد: امسال افزایش مهارت فارغ التحصیلان محور اصلی ما در برنامه های دانشگاهی است و همچنین استفاده از ظرفیت دانشجویان دکتری به عنوان دستیارهای پژوهشی و آموزشی از دیگر برنامه هایی است که در دستور کاری قرار دارد.

وی در ادامه به آیین نامه ترفیع و آیین نامه ارتقا اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها برای اجرای مصوبات آموزشی باید از ابزارهای آیین نامه ترفیع و ارتقا استفاده کنند و در آیین نامه ترفیع باید تجدیدنظر کنند.

وی افزود: در شیوه نامه آیین نامه ارتقا در بخش آموزشی همه دانشگاه ها ملزم هستند فعالیت اعضای هیات علمی را در طول زمان برای ارتقا ارزیابی کنند که می توان از این ابزار برای اجرای سیاست های آموزشی استفاده کرد.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: دغدغه بعدی که ما در حوزه آموزش عالی با آن مواجه هستیم، پذیرش دانشجوی خارجی است. تعداد دانشجویان خارجی ما تا پایان برنامه ششم توسعه باید از ۲۶ هزار دانشجو به ۸۰ هزار دانشجو برسد و دانشگاه ها باید سهم خودشان را از تربیت این دانشجویان مشخص کنند. ما باید دانشجوی خارجی باکیفیت تربیت کنیم. اگر دانشگاهی امکانات ندارد، این کار را انجام ندهد.

وی در ادامه به ارتقای کیفی دوره های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: ما در یک زمانی دوره های تحصیلات تکمیلی را بسیار گسترش دادیم. در سال جاری ۲۴ هزار دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد و دولتی داریم که در خوشبینانه ترین حالت ۳ الی ۴ هزار نفر از این دانشجویان جذب دانشگاه ها می شوند. ما زمینه جذب فارغ التحصیلان دکتری را نداریم، بنابراین دغدغه توسعه کمی را نباید داشته باشیم و باید روی تهیه رشته های کیفی کار کنیم. رشته هایی که کیفی نیست را تعطیل کرده یا کاهش دهیم و گرنه فارغ التحصیلان بیکار خود به یک معضل تبدیل می شوند.

قائم مقام وزیر علوم افزود: ما باید فرآیند شغلی فارغ التحصیلان را رصد کنیم. دانشگاه کارآفرین موضوع جدی است که ما آن را باید دنبال کنیم، آموزش های خود را ارتقا دهیم و اقدامات تحول آفرینی را در عرصه آموزشی داشته باشیم.

باقری گفت: پذیرش دانشجویان خارجی، ارزیابی کیفی دوره های تحصیلات تکمیلی، رصد وضعیت شغلی فارغ التحصیلان از موضوعاتی است که معاونان آموزشی دانشگاه ها باید به آن بپردازند.

وی ادامه داد: ما برای اقدامات تحول آفرین و برای گذر از دانشگاه گذشته به دانشگاه جدید نمی توانیم همان شیوه های قبل را ادامه دهیم.

همچنین ببینید

کی نژاد رییس هیات عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی

معیارهای جدید فرم امتیازدهی علمی داوطلبان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها

فرم امتیازدهی علمی وزارتین علوم و بهداشت توسط هیات عالی جذب بازنگری و اصلاح شد.آخرین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *