خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » تشریح طرح ساماندهی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد

تشریح طرح ساماندهی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، طرح ساماندهی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که با دستور کار بررسی طرح ساماندهی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا (س) و فرا رسیدن سال نو، گفت: از اینکه در جمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حضور دارم بسیار خرسندم و از وکلای ملت که مدافع حقوق موکلان خود هستند، قدردانی می کنم.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع عدم تمدید قرارداد ۱۶۸ نفر از اعضای هیات علمی واحد علوم و تحقیقات که از سوی خانم فاطمه سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس در این جلسه مطرح شد، اظهار داشت: این ۱۶۸ نفر کسانی هستند که از بین ۴۰۰ عضو هیات علمی نیمه وقت واحد علوم و تحقیقات روال جذب آنها به طور کامل طی نشده و موضوعی که برای آنها پیش آمده اخراج یا لغو قرداد نبوده، بلکه همکاری با آنان موقتا به صورت حق التدریسی ادامه دارد تا روال جذبشان براساس آئین نامه طی شود.

وی ادامه داد: براساس قانون، دانشگاه تا پیش از احراز شرایط علمی و عمومی اعضای هیات علمی فقط یک سال اجازه همکاری با آنان را دارد و بیش از این مدت، همکاری با اعضای هیات علمی که شرایط عمومی و علمی آنها احراز نشده، خلاف قانون است و بنده هم قانون را در مورد این ۱۶۸ عضو هیات علمی اجرا کردم.

دکتر فرهاد رهبر تاکید کرد: باید تدبیری برای ۲۰ هزار دانش آموخته دکتری که تربیت کرده ایم، داشته باشیم. در حال حاضر این ۲۰ هزار فارغ التحصیل دکتری پشت در جذب هیات علمی در دانشگاه ها قرار گرفته اند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: علاوه بر این ۲۰ هزار دانش آموخته دکتری، ۴۷ هزار دانشجوی دکتری در حال تحصیل داریم که بخش قابل توجهی از آنها به امید عضویت در هیات علمی دانشگاه ها درس می خوانند؛ هر چند که چنین تصور و آینده نگری از سوی فارغ التحصیلان دوره دکتری الزاما هدف گذاری درستی نیست.

دکتر فرهاد رهبر درباره کسانی که مشمول طرح ساماندهی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفتند، گفت: همانطور که درباره ۱۶۸ عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات توضیح دادم، گروه اول کسانی هستند که به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی به کار گرفته شده اند، اما مراحل جذب آنها به طور کامل طی نشده و براساس قوانین و ضوابط ما نمی توانیم بیش از یک سال با آنها همکاری داشته باشیم، اما می توانیم همکاری مان را به صورت حق التدریسی ادامه بدهیم تا مراحل احراز شرایط عمومی و علمی این افراد طی شود.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۳۰ هزار عضو هیات علمی است که ۲۶ هزار نفر آن اعضای هیات علمی تمام وقت مختص دانشگاه آزاد هستند و ۴ هزار نفر دیگر به صورت تمام وقت و نیمه وقت در دانشگاه های دولتی مستخدم هستند و همزمان به صورت تمام وقت، نیمه وقت و یا حق التدریسی در چند واحد با دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارند و برخی از این افراد گروه دومی هستند که در طرح ساماندهی، وضعیت قراردادی آنها به صورت حق التدریس در آمده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در توضیحی درباره گروه دوم، اظهار داشت: براساس ماده ۲۱ آیین نامه استخدامی اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، «ساعت خدمت اعضا ۴۰ ساعت در هفته می باشد که ساعات حضور آنان مطابق با برنامه ابلاغی مؤسسه، در طول روزهای کاری هفته توزیع میگردد.» حال سوال اینجاست افرادی که در دانشگاه تهران یا دانشگاه صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر و… عضو هیات علمی تمام وقت هستند چگونه می توانند ۴۰ ساعت حضور خود در دانشگاه ها را پر کنند و ۴۰ ساعت هم در دانشگاه آزاد اسلامی تدریس داشته باشند؟ برخی از این اساتید کلاسی را که باید ۱۶ جلسه در آن حضور داشته باشند را به دستیاران خود می سپارند.

دکتر فرهاد رهبر خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه بدهید بنده به عنوان مجری قوانینی که شما در مجلس وضع کردید، به قانون عمل کنم ولو اینکه به من فحش بدهند یا شائبه سیاسی کاری مطرح کنند.

وی ادامه داد: گروه سومی که مشمول طرح ساماندهی اعضای هیات علمی شده اند، کسانی هستند که از دانشگاه های دیگر بازنشسته شده اند و مجددا به استخدام دانشگاه آزاد اسلامی در آمده اند. تصمیم ما بر این است از افرادی که بالای ۷۵ سال سن دارند و همچنان در دانشگاه آزاد تدریس می کنند قدردانی کرده و به ازای قطع همکاری با هر عضو هیات علمی بازنشسته، سه عضو هیات علمی جوان جذب کنیم. اگر تشخیص مجلس این است که به جای جوانان با همین اساتید بازنشسته همکاری مان را ادامه بدهیم، ما حاضریم این کار را انجام دهیم.

دکتر فرهاد رهبر در پاسخ به اظهارنظر یکی از نمایندگان مردم در خانه ملت که طرح ساماندهی اعضای هیات علمی را شتابزده قلمداد کرده بود، گفت: این روند به هیچ وجه شتاب زده نبوده و سیاست گذاری آن از نیمه ترم اول ۹۶ آغاز و به واحدها اطلاع رسانی شد تا در برنامه ریزی برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۷-۹۶ خلأیی در واحدها ایجاد نشود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ما در برنامه ریزی و اجرای سیاست ها هیچ عجله و شتابی نداریم، اما فرصت ها همچون ابر در حال گذر هستند و اگر از فرصت ها به درستی بهره برداری نکنیم، نمی توانیم به مشکلات مردم رسیدگی کنیم.

وی افزود: از بین ۲ هزار و ۸۰۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی که مشمول این طرح شدند، عده معدودی جوسازی کردند، به عنوان نمونه درباره استادان دانشگاه تهران که در دانشگاه آزاد اسلامی هم تدریس دارند، چندی پیش معاون آموزشی دانشگاه تهران در نامه ای به دکتر رهایی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد خواسته بود که استادان دانشگاه تهران که در دانشگاه آزاد همکاری دارند را معرفی کند تا موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر فرهاد رهبر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه رئیس و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی همگی اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی هستند و براساس طرح ساماندهی حضور آنها هم در این دانشگاه دارای اشکال است، تصریح کرد: بنده با افتخار عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه تهران هستم و برای حضور در دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه تهران مکاتبه کرده ام و موافقت این دانشگاه را در قالب حکم ماموریت موقت اخذ کردم و حضور به عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ۸ ساعت موظفی هیات علمی خود را به طور کامل در دانشگاه تهران میگذرانم، در مورد حضور دکتر رهایی، دکتر پورعباس، دکتر طهرانچی، دکتر رنجبر و سایر معاونان دانشگاه آزاد اسلامی هم موضوع به همین روال است.

دکتر فرهاد رهبر در پایان این نشست با قدردانی از حسن نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دانشگاه آزاد اسلامی از پیگیری آنها نسبت به مسائل دانشگاه آزاد اسلامی ابراز رضایت و خرسندی کرد.

همچنین ببینید

افزایش سقف وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم به دومیلیارد تومان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *