خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » پیگیری مطالبات دانشجویان دکتری وزارت علوم
نتایج فراخوان جذب هیات علمی بهمن 96 - 97 وزارت علوم

پیگیری مطالبات دانشجویان دکتری وزارت علوم

رئیس سازمان امور دانشجویان با نمایندگان کمپین مطالبات دکتری وزارت علوم دیدار کرد. در این دیدار مسائل و مشکلات دانشجویان دکتری مطرح شد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگان کمپین مطالبات دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری با مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان و ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم دیدار کردند در این جلسه مباحث مطرح شده در جلسه مهرماه پیگیری شد.

یکی از نمایندگان دانشجویان دکتری در این جلسه به آمار بالای ظرفیت دانشجویان در دانشگاه ها اشاره کرد و خواستار کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو شد.

وی ادامه داد: درواقع تعداد کثیری از دانشجویان دکتری به دلیل ترس از جریمه انصراف در حال ادامه این مقطع هستند در حالیکه پس از ورود به این مقطع با مشکلات عظیم این دوره و مصائب بعد از آن آشنا شدند.

صدیقی دراین خصوص توضیح داد: این مباحث را در جلسات آموزشی مطرح می کنیم، چون ظرفیت ها ابتدا در شورای گسترش مطرح شده و پس از تایید دانشگاه به سازمان سنجش فرستاده می شود. بنابراین پیشنهاد من کاهش ظرفیت پذیرش با شیب ملایم است بدون اینکه مشکلات اجتماعی ایجاد کند .

تجدید نظر در ظرفیت پذیرش دانشگاه ها

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: در جلسه ای که هفته گذشته در وزارتخانه برگزار شد، بسیاری از نمایندگان مجلس خواهان تجدید نظر در ظرفیت و پذیرش دانشگاه‌ها شدند.

وی افزود: بنابراین با سیاست کلی موافق هستیم اما اینکه این کاهش ظرفیت به عنوان مثال ۲۰ درصدی تا چه حد به طور کمی قابل اجرا باشد باید در جلسات آموزشی تعیین ظرفیت ها در دفترچه انتخاب رشته مورد بررسی قرار بگیرد .

شرایط آزاد سازی مدرک تحصیلی

 معاون وزیر علوم در مورد آزاد سازی مدرک تحصیلی گفت: در این باره ضابطه داریم، به این صورت که در مورد آموزش رایگان اگر منجر به اشتغال فرد نشود مدرک آزاد شده و در غیر این صورت هزینه دریافت می شود.

وی ادامه داد: در این رابطه هم دو راه وجود دارد، یک بحث به تاخیر انداختن تا فرجه یا فرصتی ایجاد شود تا دانشجو تصمیم جدیدی بگیرد، راه دیگر این است که هزینه را تقسیط کنیم که به نظر می رسد راهکاری عملی باشد که نیازمند تغییر در آیین نامه ها نباشد و به سرانجام برسد یا اینکه حداکثر در اختیار وزیر باشد.

صدیقی افزود: هماهنگی هایی دراین زمینه با دفتر حقوقی وزارتخانه درحال انجام است. البته بحث بخشیدن هزینه مطرح نیست، اما تاخیر یا تقسیط هزینه مورد بررسی است که البته در این راستا پیش از این تقسیط یک ساله را داشتیم، به این صورت که دانشجویانی که قصد خروج از کشور را دارند فرجه یک ساله ای برای آنها در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: اگر اول سال مراجعه کنند تا پایان سال و اگر وسط سال ۶ ماه فرصت تقسیط دارند. اما اینکه این مدت بیشتر شود، استدلال ما این بود که از آنجایی که منجر به اتلاف منابع نمی شود به تاخیر انداختن آن بلامانع است و کاملا عملی خواهد بود.

یکی از نمایندگان دانشجویان دکتری دراین خصوص گفت: این پیشنهاد در جلسه قبل از سوی نمایندگان کمپین مطرح شده که از زمانی که ۶ ماه به اتمام دوره تحصیلی باقی مانده، یعنی درصورت محرز شدن فارغ التحصیلی تا ۶ ماه آینده، دانشجو به وزارت کار مراجعه کرده و درخواست خود را مبنی بر تقاضای کار ثبت کرده و خود را معرفی کند.

وی ادامه داد: در واقع اینکه هزینه آزاد سازی مدرک تقسیط شود رویه جدیدی نیست و قبلا اجرا شده و پیشنهاد ما آن چیزی است که در جلسه قبل مطرح شد.

پیگیری درخواست کار از وزارت کار

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: این موضوع هم در دست پیگیری است. بحث اقدام برای درخواست کار از کاریابی ها در سال یا ترم آخر را هم از وزارت کار پیگیری می کنیم احتمالا منجربه یک تفاهم نامه ای بشود تا بتوان تا حدی مشکل را حل کرد.

صدیقی گفت: در مورد حوزه آموزشی هم از معاونت آموزشی پیگیری کرده ایم که نمایندگان کمپین جلسه ای با وی داشته باشند.

وی ادامه داد: این موضوع در حال پیگیری است که دانشجویی که در سال پنجم مقاله هایش را در سنوات مجاز، ثبت کرده و فقط انتظار برای پذیرش و چاپ مقالات منجر به سنوات غیرمجازش شده، هیچ جریمه ای پرداخت نکند.

صدیقی افزود: در رابطه با بحث پژوهانه پیشنهاداتی توسط صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تدوین شده و برای بودجه سال ۹۷ به سازمان برنامه و بودجه ارایه شده است.

نمایندگان کمپین مطالبات دانشجویان دکتری در ادامه ابراز امیدواری کردند که این جلسات در اسرع وقت تشکیل شوند. یکی از این نمایندگان افزود: هر ماهی که در وزارت علوم طی می شود، برای دانشجو نزدیک شدن به پایان ترم سنوات مجازش است، پایان ترم نیز به این معنی است که دانشجو باید جریمه چندین میلیون تومانی بابت سنواتش پرداخت کند.

همچنین ببینید

دانشگاه علم و هنر

فراخوان جذب هیات علمی پیمانی دانشگاه علم و هنر ۱۴۰۳

دانشگاه علم و هنر یزد از بین شرکت‌کنندگان در فراخوان دانشگاه‌های دولتی (سه برابر ظرفیت) …

یک دیدگاه

  1. خدا قوت به نمایندگان محترم کمپین دانشجویان دکتری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *