خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » برطرف نمودن مطالبات اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد در دوره جدید

برطرف نمودن مطالبات اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد در دوره جدید

رئیس کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تشریح مشکلات اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: تناقض در بخشنامه‎ها، نقل و انتقال اعضای هیأت علمی، حقوق و استفاده از تسهیلات و بورسیه تحصیلی از مهم‌ترین دغدغه‌های هیأت علمی است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

دکتر محمد دست پیشه، موسس کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با ایسکانیوز، درباره مشکلات اعضای هیات علمی این دانشگاه گفت: مشکلات اعضای هیات علمی به دو دسته تقسیم می شود، مشکلات برون سازمانی و درون سازمانی. برخی مسائل وجود دارد که متولی آن مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزات علوم و بهداشت است. متاسفانه افزایش بیش از اندازه موسسات آموزشی بی کیفیت دولتی و غیرانتفاعی که از استانداردهای آموزشی برخوردار نیستند در دولت نهم و دهم، دانشگاه آزاد اسلامی را با مشکلاتی مانند کمبود دانشجو روبه رو کرد. این مسئله باعث شد سهم دانشجویان این دانشگاه از ۵۰ درصد به حدود ۳۶ درصد برسد که همین موضوع مسائل و کمبودهای مالی را در پی داشت.

او به دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت علوم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استانداردهای آموزشی را دارد و از فضای آموزشی، کارگاه و آزمایشگاه هایی خوبی برخوردار است امیدواریم با همکاری مجلس و وزارت علوم، به شکل گذشته بازگردد و اکثر دانشجویانی را که متقاضی تحصیل در دانشگاه های غیردولتی هستند را جذب کند.

دست پیشه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مصداق اصل ۴۴ قانونی اساسی است، گفت: متاسفانه نگاه غیرمنصفانه و نابرابری به دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین موسسه خصوصی کشور در جامعه وجود دارد، همین نگاه به اعضای هیات علمی نیز در جامعه دیده می شود و تبیعض هایی که بین اعضای هیات علمی دانشگاه دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی نیز اعمال می شود از همین نگاه منفی می آید. به طور مثال در همایش هایی که از اعضای هیات علمی و دانشجویان نخبه کشور تجلیل شده، نماینده ای از دانشگاه آزاد اسلامی حضور نداشته است، همچنین در مراسم تقدیر از دانشجویان نخبه وزارت علوم و بهداشت نیز دانشجویی از دانشگاه آزاد اسلامی نبوده است در صورتی که ۵۰ درصد فارغ التحصیلان کشور متعلق به این دانشگاه هستند.

موسس کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه مشکلات بخش عمده ای از اعضای هیات علمی این دانشگاه مربوط به مسائل برون سازمانی است، گفت: اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشکلاتی هم در درون دانشگاه دارند که امیدواریم با حضور دکتر ولایتی و دکتر نوریان این مسائل حل شود.

برخی واحدهای زیان ده توان پرداخت حقوق استادان را ندارند

او به برخی از موضوعات اعضای هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی از مسائلی که دانشگاه آزاد اسلامی با آن روبه رو شده؛ واحدهای زیان ده است. شهرهایی در استان ایلام مانند دره شهر، مهران، در استان یزد، مهریز و میبد، و شهرهایی دیگری مانند سوادکوه، مبارکه، فیروزآباد، جیرفت و… به علت زیان ده بودن توان پرداخت حقوق کامل اعضای هیات علمی خود را ندارند یا پرداخت حقوق در آنها متوقف شده است.

دست پیشه با اشاره به دیدار با سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: دکتر نوریان دستور پرداخت حقوق عقب مانده همه اعضای هیات علمی را صادر کرده است؛ اما همچنان برخی از واحدها توان پرداخت صد در صد حقوق کارکنان خود را ندارند یا بعضی از آنها بیش از یک سال است که حقوق استادان و کارکنان را پرداخت نکردند، معوقات اعضای هیات علمی برای مسائلی مانند حق التدریس و چاپ مقاله در واحدهای زیان ده دانشگاه آزاد اسلامی گسترده است که دکتر ولایتی و دکتر نوریان برای رفع این مسائل تلاش می کنند.

موسس کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: متاسفانه حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نصف حقوق استادان دانشگاه های دولتی به خصوص وزارت بهداشت است.

نقل و انتقال اعضای هیات علمی تسهیل شود

او یکی از مسائل استادان دانشگاه آزاد اسلامی را جذب هیات علمی جدید دانست و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند به جای جذب اعضای هیات علمی با جا به جایی اعضای هیات علمی از نیروی های خود استفاده کند، در بسیاری از واحدها موظفی اعضای هیات علمی در یک سری رشته ها پر نمی شود، درصورتی که در واحد دیگر به این استاد نیاز است؛ بنابراین به جای جذب، می توان از همان اعضای هیات علمی موجود استفاده کرد.

دست پیشه ادامه داد: همه اعضای هیات علمی با دریافت کد شناسه در سامانه اعضای هیات علمی به رسمیت شناخته می شوند. کانون استادان قصد دارد با پیگیری امکان جابجایی اعضای هیات علمی که مدت هاست در مناطق دور و محروم خدمت می کنند و به مراحل بالای علمی رسیدند را به وسیله نقل و انتقالات و ماموریت ها به واحدهای بزرگ تسهیل کند. روزانه بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ پیام از اعضای هیات علمی به بنده ارسال می شود که حاکی از مشکلات آنهاست و باید به آنها رسیدگی شود.

موسس کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر بحث جذب هیات علمی متوقف و جابه جایی استادان و هیات علمی با کد شناسه و تجمیع یا اقدام با هر روشی که ممکن است، پیگیری شود؛ مشکلات قابل حل است موضوع نقل و انتقال باید در دانشگاه تسریع شود. خوشبختانه شرایط سخت بخشنامه سال گذشته تعدیل شده و کاهش پیدا کرده اما متاسفانه همچنان برای انتقال به واحدهای تهران مشکل وجود دارد که امیدواریم تسهیل شود.

بانوان هیات علمی نیاز به برنامه ریزی دارند

او افزود: برای رشته های جدید باید اعضای هیات علمی جدید جذب شود، اما برخی رشته ها وجود دارد که در بعضی واحدها دانشجو ندارد، با انتقال اعضای هیات علمی به واحدهای دیگر می توانیم موظفی استادان را تکمیل و از استادان جدید و تازه کار در مناطق محروم هم استفاده کنیم و امکان جابجایی را فراهم سازیم. قرار نیست که یک هیات علمی تا آخر عمر کاری در واحد دور و محروم باشد.

دست پیشه به شرایط بانوان اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: برای بانوان هیات علمی برای شرایطی در نظر گرفته شود که کانون خانواده آنها دچار مشکل نشود؛ در سال های قبل برای بانوان موضوع تبعیت از همسر وجود داشت که این مسئله از بخشنامه برداشته شد. ما باید تمهیداتی را در نظر بگیریم تا بانوان بتوانند با شرایط بهتری فعالیت کنند و به خانواده آنها آسیب نرسد.

موسس کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه با سازماندهی می توان مشکلات بانوان هیات علمی را حل کرد، گفت: مسئله ماموریت و دوری بانوان هیات علمی باید با برنامه ریزی درست حل شود، هر واحد می تواند از بانوان خود تا حد ممکن استفاده کند تا آنها مجبور نباشند از شهر محل سکونت خود دور شوند، از طرفی باید فعالیت شغلی بانوان در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند مانند دیگر اعضای هیات علمی مشارکت زیاد در دانشگاه داشته باشند.

وام های ویژه مشکلات اعضای هیات علمی بورسیه را حل می کند

او یکی دیگر از مسائل اعضای هیات علمی را بورسیه استادان خواند و گفت: حدود ۵۲۰۰ عضو هیات علمی در دانشگاه آزاد اسلامی بورسیه هستند که بسیاری از آنها بورس صفر درصد از واحدهای زیان ده هستند که پرداخت حقوق آنها با مشکل مواجه است؛ این موضوع باعث شده این افراد به کارهای غیر آموزشی روی آوردند که متاسفانه خسران بزرگی برای کشور محسوب می شود. این مشکل در دانشگاه و برای اعضای هیات علمی که از نخبگان جامعه هستند بسیار تاسف برانگیز است که مسئولان نظام باید آن را با جدیت پیگیری کنند و آثار روانی بسیار بدی روی آموزش، پژوهش و فضای آموزش عالی کشور می گذارد.

دست پیشه افزود: برای حل این مشکل با معاون مالی دانشگاه رایزنی هایی صورت گرفته تا اعضای هیات علمی از تسهیلات ویژه برخوردار شوند که برای پرداخت شهریه مسئله ای نداشته باشند.

صندوق ذخیره هیات علمی نیاز به نظارت دارد

موسس کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی درباره انتخاب روسای واحدها گفت: روسای واحدها باید با نظرسنجی از اعضای هیات علمی و به شکل بومی انتخاب شوند. با توجه به قدمت فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی این دانشگاه نیروی های بسیار خوبی دارد که انتخاب روسا بهتر است از مجموعه اعضای هیات علمی باشد. افرادی که از درون دانشگاه انتخاب می شوند؛ بسیار جدی تر از دیگران می توانند دلسوز امور باشند و به کارها رسیدگی کنند.

او با اشاره به تناقض در بخشنامه ها گفت: تضاد در بخشنامه ها باید از بین برود. به طور مثال بخشنامه رکود اعتراضات زیادی در پی داشته یا بند ۶ بخشنامه انتظامی برای ناکارآمدی اعضای هیات علمی باید تغییر کند، زیرا مشکلات زیادی ایجاد کرده است. همچنین موضوع بیمه بیکاری و بیمه تکمیلی از دیگر دغدغه های اعضای هیات علمی است.

دست پیشه با تاکید بر اهمیت صندوق ذخیره اعضای هیات علمی گفت: متاسفانه برخی روسای واحدها به علت مشکلات مالی موجودی صندوق های ذخیره را هزینه کردند و وامی به اعضای هیات علمی نمی دهند که این مسئله نیز باید پیگیری و جلوی تخلفات گرفته شود. یکی از مسائل هیات علمی کسر ۶ درصد صندوق ذخیره است؛ این موضوع باید به صورت اختیاری شود یا نظارت دقیق بر آن وجود داشته باشد که استادان دچار مشکل نشوند.

او در پایان از توجه ویژه دکتر نوریان به کانون استادان دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی و ابراز امیدواری کرد، حمایت سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر ولایتی از اعضای هیات علمی ادامه پیدا کند تا دغدغه های استادان حل شود.

همچنین ببینید

دانشگاه علم و هنر

فراخوان جذب هیات علمی پیمانی دانشگاه علم و هنر ۱۴۰۳

دانشگاه علم و هنر یزد از بین شرکت‌کنندگان در فراخوان دانشگاه‌های دولتی (سه برابر ظرفیت) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *