خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اعتراض مجمع صنفی اعضای هیأت علمی به تبعیض میان حقوق هیأت علمی پزشکی و غیرپزشکی

اعتراض مجمع صنفی اعضای هیأت علمی به تبعیض میان حقوق هیأت علمی پزشکی و غیرپزشکی

مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به تبعیض میان حقوق اعضای هیأت علمی پزشکی و غیرپزشکی معترض شد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری فارس، مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور در نامه به رئیس جمهور اعلام کرد: نیروی انسانی متخصص، یکی از عوامل مهم و اثرگذار در توسعه پایدار و پیشرفت همه جانبه کشور محسوب می‌شود که از این منظر، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به همت اعضای هیات علمی خود، در تولید دانش و تربیت نیروهای متخصص سهم بسزایی ایفا می‌کنند. از این رو حمایت مادی و معنوی ویژه از آنان، همواره یکی از اولویت‌های نظام در راستای اعتلای علمی کشور بوده است.

در این نامه اعلام شد: این قشر فرهیخته سالیان متمادی از عمر خویش را صرف کسب دانش و تحصیل علم کرده‌اند و هم‌اکنون نیز با پذیرش مسئولیت خطیر عضویت هیأت علمی تمامی اهتمام خویش را برای تربیت نیروهای جوان جامعه مصروف داشته و مطالعه و پژوهش مستمر، موجب شده تا فرصت‌های کسب و کار و فعالیت در عرصه‌های مختلف اقتصادی آن هم در بهترین زمان عمر خویش را از دست بدهند.
در نامه مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور آمده است: متأسفانه پایین بودن سطح حقوق و رفاه اساتید دانشگاه‌ها با توجه به مرتبه و جایگاه علمی آنان در مقایسه با برخی از کارکنان همتراز سایر دستگاه‌های اجرایی و نیز اساتید خارج کشور، موجب احساس خسران شده و تبعات نامطلوبی بر فعالیت‌های علمی آنان بر جای می‌گذارد و موجب گرایش آنان به مهاجرت یا اشتغال به امور غیر علمی می‌شود. این امر به طور قطع و به سهم خود، پایین آمدن سطح علمی دانشگاه‌ها و در نهایت کاهش کیفیت علمی کشور را به دنبال خواهد داشت.
در این نامه عنوان شده است: در سال ۱۳۸۳ با پیشنهاد و تلاش گسترده مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور، افزایش حقوق آنان در دستور کار دولت وقت قرار گرفت و این مهم، تا سطح قابل توجهی محقق شد. لکن پس از تشکیل دولت یازدهم با افزایش تعرفه‌های‌ خدمات پزشکی که در تعیین آنها، صرفاً نظر پزشکان لحاظ می‌شود، زمینه جهش چشمگیر درآمد آنان بویژه پزشکان متخصص ایجاد شد و متعاقب آن، افزایش تعجب برانگیز ۵/۲ برابری متوسط تعرفه‌ها در فاز سوم طرح تحول نظام سلامت، شکاف درآمدی میان اعضای هیأت علمی پزشک و غیر پزشک را تشدید کرد. این امر در حالی است که دریافتی اعضای هیأت علمی بقیه رشته‌ها افزایش اندکی داشته است.

در نامه مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور اعلام شد: همچنین به دلیل مخالفت وزارت بهداشت با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی و بویژه دستیاری و بوردهای تخصصی که موجب کم شدن تعداد پزشکان متخصص گردید در کنار تعرفه‌های بالای بسیاری از رشته‌های پزشکی، باعث ایجاد درآمدهای هنگفت برای این صنف شد؛ اختلاف فاحش(تا بیش از ۱۰ برابر) را با درآمد متخصصان و اعضای هیأت علمی در بسیاری از رشته‌های تحصیلی دیگر به وجود آورده است.

در ادامه این نامه آمده است: این در حالی است که در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته، درآمد افراد متخصص در رشته های مختلف، تفاوت چندانی با هم ندارد؛ لذا بین یک استاد مجرب اقتصاد، یک پزشک متخصص، یک وکیل برجسته و یک مهندس خبره، تفاوت درآمدی زیادی مشاهده نمی‌شود. مسأله دیگر، پائین بودن میزان تسهیلات اعطایی مسکن اساتید و سود بالای بانکی آن، به گونه‌ای است که عملاً بهره مندی از آن را برای اساتید، نه تنها مشکل گشا نیست بلکه مقرون به صرفه نیز نیست لذا ضروری است در این خصوص نیز تمهیداتی شایسته اندیشیده شود. بدون تردید، آثار مثبت گام‌های حمایتی دولت در این راستا سبب حفظ شأن اعضای هیأت علمی و ارتقای روزافزون اقتدار علمی کشور در عرصه‌های جهانی خواهد شد. لذا انتظار می‌رود دولت اقداماتی را در دستور کار خویش قرار دهد.
مجمع صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور اعلام کرد: ایجاد موازنه در پرداخت حقوق اعضای هیأت علمی پزشک و غیر پزشک به گونه‌ای که تفاوت بیش از ۱۰ برابری میان دریافتی این دو گروه شغلی تعدیل شده و تناسب معقولی در این خصوص ایجاد شود، افزایش میزان تسهیلات اعطایی مسکن اعضای هیأت علمی و کاهش سود بانکی آن به گونه‌ای که استفاده از آن برای تأمین مسکن اساتید مؤثر و همچنین مقرون به صرفه شود، نظارت بر نظام تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی توسط بخشی مستقل از جامعه پزشکی تا از این طریق، هزینه هنگفتی که بر اقتصاد کشور و بیت المال تحمیل می‌شود برای ایجاد تسهیلات برای دیگر بخشها مورد استفاده قرار گیرد، از جمله این اقدامات ضروری است.

در این نامه خطاب به روحانی آمده است: مجمع صنفی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور صرفا با هدف تحقق مطالبات صنفی اساتید و در راستای ماموریت‌های ذاتی خود، در چهار سال اخیر چندین مرتبه در خصوص مسائل رفاهی اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به طور رسمی و از طریق مبادی ذیربط به جنابعالی نامه نوشت و بنایش بر این بود تا صرفاً در فضایی اداری و به دور از رسانه‌ای کردن مسائل، مطالبات اساتید را پیگیری کند لکن از آنجایی که هیچ پاسخ و اقدامی از سوی دولت شما مشاهده نکرد، بناچار این بار، ناگزیر به علنی کردن این مطالبات در فضای رسانه‌ای شد تا شاید از این رهگذر بتواند صدای این قشر فرهیخته و تأثیرگذار را به گوش مسؤولان برساند. امید است جنابعالی همان گونه که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده‌اید، خواسته‌های مشروع آنان را مورد ‌اعتنا قرار دهید.

همچنین ببینید

افزایش سقف وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم به دومیلیارد تومان …

۳ دیدگاه

  1. با رفع تبعیض در حقوق و مزایای اعضای هیات علمی پزشکی و غیر پزشکی موافقم

  2. با سلام. ممنون از زخمات شما. این را هم اضافه کنید که در ۲ ساعت یک پزشک فقط حق ویزیت در حد ۵۰۰ هزار تومان دریافت می کند. ولی حق لتدریس هیات علمی در همین دو ساعت به طور متوسط ۵۰ هزار تومان است. با تشکر

  3. به نظر من همین حقوقی هم میگیرن زیادشونه. با. هفته ای ۱۲ ساعت تدریس که در ماه میشه ۴۸ ساعت و اصولن مباحث تکراری. و پایان نامه و شغل دوم و سوم و ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *