خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » انتقاد جمعی از مدرسین حق‌التدریس دانشگاه‌ها از وضعیت نامناسب شغلی خود
نتایج فراخوان جذب هیات علمی بهمن 96 - 97 وزارت علوم

انتقاد جمعی از مدرسین حق‌التدریس دانشگاه‌ها از وضعیت نامناسب شغلی خود

جمعی از مدرسین حق‌التدریس دانشگاه‌های ایران نوشتند: ما به دلیل نبود فرصت شغلی مناسب و مشکلات معیشتی ناچار به انتخاب شغلی شدیم که ملزومات اولیه یک شغل از جمله حقوق مناسب٬ امنیت شغلی٬ مزایا و حتی پوشش بیمه را دارا نیست.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش خبرگزاری فارس، جمعی از مدرسین حق‌التدریس دانشگاه‌های ایران در نامه‌ای سرگشاده به مجتبی صدیقی مدیر کل امور دانشجویان نوشتند: ما به دلیل نبود فرصت شغلی مناسب و بدلیل مشکلات معیشتی ناچار به انتخاب شغلی شدیم که ملزومات اولیه یک شغل از جمله حقوق مناسب٬ امنیت شغلی٬ مزایا و حتی پوشش بیمه تأمین اجتماعی را دارا نیست.

در ابتدای این نامه آمده است: همان طور که مستحضر هستید سال‌هاست شغلی با نام مدرس حق‌التدریس در جامعه آکادمیک کشور ایجاد شده است که دارندگان آن همگی از قشر تحصیل کرده جامعه و دارای مدارک کارشناسی ارشد و دکتری و عموما از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های داخل کشور هستند. حتما واقف هستید که اغلب این عزیزان به دلیل نبود فرصت شغلی مناسب و بدلیل مشکلات معیشتی ناچار به انتخاب شغلی شده‌اند که ملزومات اولیه یک شغل از جمله حقوق مناسب٬ امنیت شغلی٬ مزایا و حتی پوشش بیمه تأمین اجتماعی را دارا نیست.

در ادامه تاکید شد: اسفناک‌تر آن که مدرسینی که سال‌ها در دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم٬ تحقیقات و فناوری (دولتی٬ پیام نور٬ غیرانتفاعی٬ علمی کاربردی) سابقه فعالیت علمی دارند٬ به دلیل عدم داشتن سابقه بیمه٬ حتی امکان لغو تعهد آموزش رایگان خود را ندارند چرا که از طرفی مدارکی دال بر شاغل بودنشان موجود است و دانشگاه‌ها با آزاد کردن مدرک بوسیله نامه عدم کاریابی از وزارت کار و امور اجتماعی موافقت نمی‌کنند و از طرف دیگر سابقه بیمه‌ای برایشان ثبت نشده است تا بتوانند مدارک تحصیلی خود را به کمک آن آزاد کنند!

در قسمت دیگری تصریح شد: مگر جز این است که هر دانشجوی دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی متناسب با سال‌های بهره برداری از آموزش رایگان و براساس سهمیه قبولی در آزمون ورودی٬ تعهد خدمت به کشور عزیزمان را دارد؟ چگونه است که انتخاب شغل انبیا در دانشگاه‌های زیر نظر همین وزارتخانه و با کمترین امکانات شغلی خدمت محسوب نمی‌شود؟

در پایان تصریح شده است: از آنجایی این مشکل گریبان‌گیر عده کثیری از جامعه مدرسین حق التدریس است و متولیان دانشگاه‌های مذکور هیچ‌گونه تلاشی در جهت رفع آن نمی‌کنند٬ ما را برآن داشت تا بدینوسیله خواستار تمهیداتی شویم که یا امکان لغو تعهد خدمت با ارائه سوابق تدریس در مراکز دانشگاهی میسر شود و یا حداقل سوابق تدریس این چنینی به عنوان شغل محسوب نشود تا بتوانیم با استفاده از قانون عدم کاریابی مدارک تحصیلی خود را آزاد سازیم.

همچنین ببینید

افزایش سقف وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم به دومیلیارد تومان …

۲۰ دیدگاه

  1. با سلام خدمت دوستان. منم مثه بقیه یه ۹ سالی هست که به عنوان حق التدریس دارم کار میکنم. در دانشگاهی هم که من تدریس میکنم به عینه دارم میبینم که دوستان حق التدریس حتی در زمینه فعالیت های پژوهشی بیشتر از اعضای هیئت علمی دارن فعالیت می کنند.
    اون هم برای ساعتی ۸ تا ۱۰ هزار تومن. به قول دوستان حقوق ماهیانه به حداقل دستمزد تعیین شده توسط وزارت کار برای یک کارگر هم نمیرسهف اونم بدون بیمه. این واقعا تاسف باره. وضعیتی که قشر زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی با اون مواجه ان. اما به دلیل اینکه ظاهرا قشر فرهیخته جامعه محسوب میشن دم نمیزنن و اعتراضی نمیکنن.
    شرط سنی جذب هیئت علمی رو ۵ سال کاهش دادن. یکی نیست بگه چرا؟؟؟؟

  2. سلام
    حقوق عقب مانده ما کی قراره پرداخت بشه ؟؟؟
    چرا هیچی نمیگن؟
    چرا اینقدر ب ما حق التدریسی ها ظلم میشه؟؟

  3. مدرس حق التدریس

    سلام

    خدا کنه همونجوری که به درخواستهای معلمین آموزش و پرورش رسیدگی کردند به درخواستهای مدرسین حق التدریس دانشگاهها هم رسیدگی بکنند. این بیمه هم اما معضلی شده برای خودش.به قول یکی از همکارها کارگر شهرداری هم اگه یک قرارداد چند هفته ای بننده کارفرماش موظفه بیمه براش رد کنه اما ما اگه ۱۰ سال هم حق التدریس کار کرده باشیم هیچ کسی موظف نیست برای ما بیمه رد کنه. حقوقمون هم که به موقع پرداخت نمیشه در صورتی که از قدیم تو دینمون هم بارها تاکید شده که حق یک کارگر پیش از اینکه عرقش خشک بشه باید پرداخت بشه.

  4. سلام.
    ای کاش برای حق التدریس ها بیمه رد کنن برای تضمین اینده . بهرحال سرمایه جوانی زمانیشونو دراین راه گذاشتن.

  5. سلام.
    کاش برای حق التدریس ها بیمه رد بشه جهت تضمین اینده . واقعا تصوراینکه زمان همینطور سپری میشه و هیچ تضمین مالی وشغلی و اینده نباشه زجر اور و دلهره انگیزه

  6. سلام. خسته نباشین.
    منم مثل دوستان حدود سه ساله
    حق التدریس هستم متاسفانه درمقایسه با با حق التدریسی های اموزش وپرورش ماها خیلی مظلوم واقع شدیم و هیچ امتیازو پشتوانه ای نداریم.ازمسیولین محترم ذیربط استدعا داریم مشکلات این قشر تحصیلکرده رو پیگیری فرمایند. سپاسگزارم.

  7. با سلام,بنده هم چند سال سابقه تدریس در دانشگاه را دارم. با عشق و علاقه و پس از طی کردن چند مرحله مصاحبه علمی و تایید صلاحیت وارد حوزه مقدس تدریس شدم. اما افسوس که اساتید محترم حق التدریس که سالهای جوانی خود را صرف تحصیل دانش کرده اند, با وضعیتی اسف انگیز مواجه هستند. بیمه, حقوق مناسب, امنیت شغلی…. حداقل هایی هستند که یک مدرس فرهیخته باید از آن برخوردار باشد. درحال حاضر حدود یک سال هست که در دانشگاه پیام نور هیچ حق الزحمه ای به مدرسین حق التدریس پرداخت نشده. حاصل شش ماه تدریس گاهی مبلغی در حد ۲۰۰هزار تومان است که واقعا باعث تاثر است که همان هم به موقع پرداخت نمی شود. چرا باید تعداد دانشجو در حق الزحمه استاد دخیل باشد؟؟ در حالیکه زحمت استاد برای تدریس در یک کلاس ۷نفره با یک کلاس ۲۰نفره یکسان است؟؟؟ مشکلات بسیار است و مدرسین حق التدریس در نهایت مظلومیت مشغول فعالیت هستند. امید آنکه هر چه زودتر شاهد تغییرات موثر و چشمگیری در این حوضه باشیم.

  8. سلام
    من هم دکتری رشته زبان هستم و از سال ٩٠ تا کنون در دانشگاه ازاد به صورت حق التدریس کار میکنم که با احتساب ١٢ واحد حقوق ماهانه من زیر یک میلیون است. ان هم با مدرک دکتری تخصصی. هیت علمی هم که احتیاج ندارند. لاأقل رسمی کنند که امنیت شغلی داشته باشیم مثل آموزش و پرورش که حقالتدریس ها را رسمی میکنند. هیت علمی نخواستیم.

  9. سلام
    واقعا دستشون درد نکنه.من هم چند سالی هست که حق التدریسی هستم. از عدم حقوق که بگذریم، حتی مارو بیمه هم نکردن. و ما رو مجبور کردن که خودمون رو بیمه آزاد کنیم، وگرنه اخراجمون میکنن….
    ای کاش مسٸولی رسیدگی کنه….

  10. با سلام من هم هشت سال به صورت حق التدریس در دانشگاه های دولتی و علمی -کاربردی تدریس کرده ام و دقیقا همین مشکلات پیش روی ماست
    نه بیمه و نه امنیت شغلی و…
    حق التدریس های آموزش و پرورش مطمئن هستن بعد از چند سال استخدام خواهند شد، اما. برای هیچ یک از ما حتی با وجود ادامه تحصیل در مقطع دکتری امیدی به استخدام نداریم.

  11. سلام من هم ۴ سال در دانشگاه آزاد تدریس میکنم وضعیت اساتید حق التدریس دانشگاه آزاد هم به همین صورت است شاید هم بد تر از مسولین محترم دانشگاه آزاد هم خواهش می کنم فکری به حال وضع بد اساتید خود بکنند با تشکر

  12. برای حق التدریسی به دوازده دانشگاه سر زده ام اما حتی یک واحد هم بهم ندادن .

  13. خدا را شکر که آخر در جامعه تحصیلکرده ما هم حرکتی انجام شد.
    من هم هشت سال با شرایط مشابه همکاران نازنین کار کردم و بعد از مدتها حقوق گرفتم و حرفی نزدم.
    الان که بعد از اینهمه سال جذب شده‌ام می‌بینم که چه زحمت زیادی می‌کشیدم و اصلا دیده نمی‌شد.

  14. سلام . سپاسگزارم از دوستانی که به این منظور اقدام کردند . واقعا” وضعیت اساتید حق التدریس دانشگاهها خیلی ناراحت کننده هست ، ما که هنوز دریافتی ای واسه ترم گذشته نداشتیم ، دریافتی ها واقعا” مختصر هستند ، به قول دوستان معلمهای حق التدریس وضعیتشون از ما اساتید حق التدریس خیلی بهتر هست ، خواهشمندیم به درخواست ما هم رسیدگی شود …ما حتی حق اعتراض هم نداریم چون سریعا” کسی دیگر جایگزینمان می کنند

  15. با سلام. من هم با هشت سال سابقه تدریس در انواع و اقسام دانشگاههای مختلف و با وجود سختی زیادی که در مقطع دکتری کشیدم هنوز کوچکترین امیدی نه تنها به جذب بلکه باه افزایش حقوق یا بیمه شدن هم ندارم. تو را به خدا حتما فکری به حال ما هم بکنید. اگر هم انتقاد یا شکایتی بکنیم مارا دست به سر و کس دیگری را جایگزین ما میکنند!!!!

  16. دمشون گرم. ما هم از جمله مدرسینی هستیم که با وجود داشتن مجوز تدریس بخاطر مشکلاتش دست از تدریس کشیده ایم.

  17. عالی بود. واقعا ما قشر تحصیل کرده بجای اینکه بعد اتمام تحصیلات عالیه بتوانیم تدریس کنیم و افتخار کنیم بلکه با این امکانات حق التدریسی شرمنده نیز میشویم و مارا به چشم حقارت نگاه میکنند بجای افتخار.
    گناه ما چی بود که عمرمون به پای تحصیل گذاشتیم اونم تو سراسری نه به کمک ؟؟؟

  18. سلام من نه سال تمام دردانشگاه های پیام نور ودولتی حق التدریس در گروه معارف هستم بدون هیچ گونه بیمه ودریافتی مناسب ازتمام مسولین خواهش میکنم به داد ماوامثال ما برسند

  19. سلام
    مشکلات اساتید حق التدریس بسیار زیاد می باشد. بیمه نشدن، عدم امنیت شغلی ووو و در نهایت بعد از ۶ ماه و گاهاً ۱ سال ۲ میلیون تا ۳ میلیون تومان به حسابمان واریز می شود. آن هم با تدریس تعداد واحدهای برابر یا حتی بیشتر از اعضا محترم هیات علمی. تو رو خدا فکری برای مدرسین حق التدریس دانشگاه هم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *