خانه » جذب هیئت علمی وزارت علوم » قطعی شدن اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی آلمان

قطعی شدن اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی آلمان

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ضمن با اینکه تصمیم وزارت‌خانه برای اعزام دانشجویان پذیرفته‌شده به فرصت مطالعاتی کشور آلمان قطعی است،‌ عدم اجرای برخی از مفاد قرارداد را در جهت حفظ منافع کشور عنوان کرد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، تیرماه سال جاری وزارت علوم قرارداد همکاری مشترکی با موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) منعقد کرد که در این توافق نامه مشترک (GISP) بر حمایت مالی از دانشجویان مقطع دکتری برای انجام فرصت مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه رساله خود در دانشگاه های آلمان برای دو سال تحصیلی تاکید شده بود.

اخیرا برخی دانشجویان متقاضی واجد شرایط در تماس با ایسنا اعلام کردند علی رغم طی کردن مراحل،مسئولین وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان بعد از مرحله اعلام نتایج این بورس اعلام کرده اند که به دلایلی قادر به اجرای برخی از مفاد قرارداد یاد شده نیستند و پیشنهاداتی به طرف آلمانی داده اند که از طرف DAAD نیز پذیرفته نشده است.

به گزارش ایسنا، وزارت علوم، تحقیقات و فناروی در راستای گسترش همکاری‌های بین‌المللی و توسعه علوم، ۱۲ تیرماه سال جاری قرارداد همکاری مشترک با موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD)  با عنوان “برنامه بورس مشترک و در زمینه اعزام دانشجو” منعقد کرد.

این توافق نامه مشترک (GISP) برای حمایت مالی از دانشجویان مقطع دکتری برای انجام فرصت مطالعاتی ۶ تا ۹ ماهه رساله خود در دانشگاه های آلمان برای دو سال تحصیلی منعقد شده است، که نخستین گروه ۷۵ نفره از دانشجویان ایرانی دوره دکتری، برای گذراندن این با استفاده از بورس مشترک،  به دانشگاه‌های آلمان اعزام می‌شوند.

بر این اساس؛ پس از ارسال بخشنامه و اعلام فراخوان توسط وزارت علوم به دانشگاه ها، دانشجویان متقاضی  برای این بورس مشترک بطور همزمان در پورتال DAAD و با ارسال مدارک به اداره بورس دانشجویان ثبت نام کرده و در نهایت تعداد ۱۹ نفر از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه های ایران پس از طی مراحل اداری برای دریافت این بورس پذیرفته شدند که دانشجویان پذیرفته شده اقدام به گرفتن ویزا و مکاتبه با دانشگاه های آلمان برای شروع دوره فرصت مطالعاتی خود در قالب بورس GISP کرده اند.

دراین میان گفته می‌شود که مسئولین وزارت علوم و سازمان امور دانشجویان بعد از مرحله اعلام نتایج این بورس به دلایلی قادر به اجرای برخی از مفاد قرارداد نیستند و پیشنهاداتی به طرف آلمانی داده اند که از طرف DAAD نیز پذیرفته نشده است و این امر باعث تاخیر طولانی در روند اجرای بورس مشترک و بلاتکلیفی دانشجویان که اقدام به اخذ دعوت نامه و طراحی برنامه فرصت مطالعاتی خود کرده‌اند، شده است.

در این راستا، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل ضمن بیان اینکه تصمیم وزارت‌خانه برای اعزام دانشجویان پذیرفته شده به فرصت مطالعاتی کشور آلمان قطعی است،‌ عدم اجرای برخی از مفاد قرارداد را در جهت حفظ منافع کشور عنوان کرد.

حسین سالار آملی توضیح داد: ۱۹ دانشجوی پذیرفته شده در مرحله اول، در صورت اعلام آمادگی قطعا به این فرصت مطالعاتی اعزام خواهند شد و از نظر وزارت علوم مشکلی برای اعزام وجود ندارد.

وی افزود: صحبت هایی که صورت گرفته مابین مسئولان وزارت علوم و موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) است و ارتباطی به روند اعزام دانشجویان ندارند زیرا مجوزها دراین خصوص صادر شده است.

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین الملل ادامه داد: هر کشوری همواره برای منافع خود تلاش می کند و این صحبت‌ها در خصوص یافتن راحت‌ترین و بهترین راه‌حل است از این رو اعزام دانشجویان به این فرصت مطالعاتی با هیچ مشکلی مواجه نیست.

همچنین حاجی زاده مدیر کل بورس و اعزام وزارت علوم در گفت‌وگو با ایسنا، اعلام کرد: در راستای اجرای تفاهم نامه با  (DAAD )  آلمان وبا توجه به قوانین و مقررات مالی جمهوری اسلامی ایران مشکلاتی بروز کرده که در حال تبادل نظر و رفع آن می باشیم نظر به فرصت محدود دانشجویان جهت مساعدت امکان اعزام انها از طریق فرصت تحقیقاتی سازمان امور دانشجویان فراهم شده است و متقاضیان مورد نظر می توانند همانند سایر دانشجویان دکتری از مزایا و تسهیلات این سازمان جهت اعزام و گذراندن این دوره در آن کشور و یا سایر کشورهای مورد اعزام بهره مند گردند.

وی تاکید کرد: در صورت به نتیجه رسیدن تفاهم نامه این متقاضیان علاوه بر تسهیلات ارایه شده توسط این سازمان به سایر متقاضیان فرصت تحقیقاتی از دیگر تسهیلات قانونی پیش بینی شده در تفاهم نامه در طول دوره در آن کشور استفاده خواهند کرد.

همچنین ببینید

دانشگاه علم و هنر

فراخوان جذب هیات علمی پیمانی دانشگاه علم و هنر ۱۴۰۳

دانشگاه علم و هنر یزد از بین شرکت‌کنندگان در فراخوان دانشگاه‌های دولتی (سه برابر ظرفیت) …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *