خانه » اخبار اساتید هیأت علمی دانشگاه ها » اعزام هیأت علمی به کشور آلمان در آینده‌ نزدیک

اعزام هیأت علمی به کشور آلمان در آینده‌ نزدیک

وزیر علوم کشورمان در دیدار با هیأت علمی عالی‌رتبه آلمان از اعزام هیأت علمی از ایران به این کشور در آینده‌ای نزدیک به منظور گسترش همکاری‌های علمی و آموزشی و همچنین عملیاتی کردن تفاهم‌های صورت گرفته خبر داد.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

به گزارش ایسنا، دکتر محمد فرهادی وزیر علوم در نشست مشترک هیات علمی عالی‌رتبه آلمان که امروز در وزارت علوم برگزار شد، رابطه و همکاری‌های علمی ایران و آلمان را یک رابطه تاریخی دانست و گفت: دو کشور ایران و آلمان از گذشته رابطه تاریخی و گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف بخصوص در زمینه‌های علمی و آموزشی داشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از اساتید، محققان و پژوهشگران کشور ما براساس همین رابطه علمی و تاریخی در کشور آلمان تحصیل کرده‌اند و در حال حاضر در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخل کشور مشغول فعالیت هستند بنابراین ما خواهان گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و فناوری بخصوص در زمینه‌های فنی و حرفه‌ای با کشور آلمان هستیم.

وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران دانشگاه‌های خوبی وجود دارد که در رنکینگ‌ها و رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خوبی دارند. همچنین در بین کشورهای منطقه جزء دانشگاه‌های برتر قرار داریم. بنابراین همکاری‌های علمی در عرصه‌های بین‌المللی بخصوص با کشور آلمان می‌تواند در کسب جایگاه علمی خوب کمک‌کننده باشد.

دکتر فرهادی خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم باید همکاری‌های آینده بین دو کشور در عرصه‌های دانشگاهی، آموزشی و علمی با استفاده از روابط و سابق گذشته دو کشور ایران و آلمان در دو سطح بین‌المللی و بین دانشگاهی گسترش پیدا کند. در واقع در بعد آموزش بیشتر دنبال گسترش همکاری‌های آموزشی فنی‌وحرفه‌ای هستیم که از یک قرن پیش این همکاری‌ها بین دو کشور وجود داشته است.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان گسترش همکاری‌های علمی مشترک با کشور آلمان در زمینه تحقیقات مشترک علمی بخصوص در حوزه مطالعات آب، مدیریت آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و سایر عرصه‌هایی که نقش علم و تکنولوژی در آن دخیل است، هستیم.

وی در ادامه افزود: گسترش دوره‌های آموزشی مشترک بخصوص در دوره دکتری از دیگر علایق جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشور آلمان است اگرچه عملا در این زمینه همکاری‌هایی وجود دارد به طوری که دانشجویان مقطع دکتری از کشور آلمان فارغ‌التحصیل و در داخل کشور مشغول فعالیت هستند. اما خواهان آن هستیم که این همکاری گسترده‌تر باشد.

دکتر فرهادی از اعزام ۱۵۰ دانشجو برای آموزش دوره‌های مشترک به کشور آلمان خبر داد و گفت: این دانشجویان در دوره دکتری برای مدت‌زمانی مشخص به کشور آلمان اعزام خواهند شد بنابراین ایران خواهان گسترش همکاری‌های تحقیقاتی با موسسات بین‌المللی بزرگ در کشور آلمان است و در این زمینه یکی از دانشگاه‌های داخل به عنوان مسئول گسترش این همکاری‌ها انتخاب شده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه ایران آماده جذب دانشجویان آلمانی در حوزه‌های آموزشی مختلف است، گفت: ما اعلام می‌کنیم در زمینه آموزش‌های متفاوت که علاقه‌مندی‌هایی به این آموزش‌ها در کشور آلمان وجود دارد، دانشجویانی از این کشور به ایران بیایند و آموزش‌های لازم را کسب کنند.

وی همچنین ادامه داد: هنرهای اسلامی، هنر ایرانی، مطالعات خاورمیانه و مطالعات مربوط به علوم اسلامی و ایرانی از جمله آموزش‌هایی است که کشور ما می‌تواند به دانشجویان آلمانی ارائه دهد.

به گزاش ایسنا، در ادامه گئورگ شوته معاون وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان با استقبال از گسترش همکاری‌های علمی بین دو کشور آلمان و ایران گفت: در آلمان یک ضرب‌المثل وجود دارد که می‌گوید «همه چیزهای خوب سه تا هستند» بنابراین خیلی خوشحال هستیم که برای سومین بار با وزیر علوم کشور جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرده و در زمینه توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی صحبت می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: همکاری‌های دو کشور آلمان و ایران نباید تنها در سطوح آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای محدود شود بلکه باید در همه عرصه‌های علمی و آموزشی این همکاری‌ها وجود داشته باشند. همچنان که در گذشته گفتگوهای بسیاری برای توسعه همکاری‌های علمی انجام شده است.

شوته همچنین خاطرنشان کرد: ما بسیار خوشحال هستیم که شرایط جهانی به صورتی پیش رفته که امروز بتوانیم رابطه تاریخی بین دو کشور در زمینه‌های علمی و آموزشی را مجدداً توسعه بدهیم و علاقه‌مندی برای گسترش همکاری‌ها از طرف کشور آلمان و هیات بزرگی که امروز به ایران سفر کرده است، وجود دارد.

معاون وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان ساختار علمی آلمان را بسیار متنوع و گسترده توصیف کرد و گفت: یکی از قدرت‌های ساختار علمی کشور ما تنوع نهادهای مختلف علمی در این کشور است که نشان می‌دهد این نهادها کاملا مستقل هستند و همواره گفت‌وگوهای مشترکی بین دو کشور ایران و آلمان به منظور شناسایی عرصه‌های همکاری وجود دارد.

وی در ادامه به سابقه تاریخی همکاری‌های علمی و آموزشی دو کشور ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: وقتی که آرشیو همکاری‌های دو کشور را مرور می‌کردم مشخص شد که همواره در حوزه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای از سال ۱۹۰۷ میلادی بین دو کشور همکاری خوبی وجود داشته و در زمینه همکاری‌های علمی نیز در سال ۱۹۷۵ تفاهمنامه‌ای بین دو کشور ایران و آلمان امضا شده که این تفاهمنامه از سال ۱۹۷۷ اجرایی شد. بنابراین این سابقه همکاری کاملا تاریخی بوده و به یک قرن پیش برمی‌گردد و ما می‌توانیم از این تجربه برای همکاری‌های آینده استفاده کنیم.

شوته همچنین به ضرورت تاسیس کمیته مشترک علمی بین دو کشور ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه علاقه‌مندی زیادی برای توسعه همکاری‌های علمی و آموزشی بین دو کشور وجود دارد برای اینکه این همکاری‌ها عملیاتی شود پیشنهاد تاسیس کمیته مشترک بین دو کشور را می‌دهم تا نمایندگان علمی دو وزارتخانه در این کمیسیون برای پیشبرد این همکاری‌ها وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه کشور آلمان از تبادل دانشمندان بین دو کشور ایران و آلمان استقبال و حمایت می‌کند، گفت: باید موضوعاتی که در آن زمینه لازم است همکاری وجود داشته باشد دقیقاً مشخص شود. کشور آلمان پتانسیل‌های علمی و آموزشی بسیاری دارد اما من مایل هستم همکاری بین دو کشور بیشتر در حوزه‌هایی صورت بگیرد که در انحصار کشور ما قرار دارد و در این زمینه باید همکاری و دیدارهای مشترک اعضای دو کشور کاملاً گسترده‌تر شود.

معاون وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان به ضرورت تاسیس روز علم در دو کشور ایران و آلمان اشاره کرد و افزود: به نظر من روزی به منظور آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان، محققان و اساتید دو کشور ایران و آلمان یک روزی را به عنوان روز علم ایران در آلمان و آلمان در ایران برگزار شود تا شناخت و آشنایی بیشتری از دستاوردهای علمی و آموزشی دو کشور ایجاد شود.

همچنین دکتر فرهادی در پایان خاطرنشان کرد: کشور ایران از تاسیس روزی با عنوان روز علم در دو کشور و همچنین تشکیل کمیته مشترک ایران و آلمان حمایت می‌کند و تلاش می‌کنیم به زودی این روز را برگزار و کمیته مشترک را نیز تا اوایل سال میلادی تشکیل دهیم.

در پایان این نشست تفاهمنامه همکاری در حوزه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و تحقیقات توسط دکتر حسین سالارآملی قائم‌مقام وزیر علوم و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی با گئورگ شوته معاون وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان امضا شد.

به گزارش ایسنا، دکتر شوته، معاون وزیر آموزش و تحقیقات جمهوری فدرال را در این سفر که بزرگترین سفر یک هیات علمی فناوری کشور آلمان به کشور دیگر است، معاون وزیر آموزش و تحقیقات آلمان، مدیر کل وزارت آموزش و تحقیقات آلمان،مشاور وزیر آموزش و تحقیقات آلمان، مدیر منطقه‌ای وزارت آموزش و تحقیقات آلمان، کارشناس میز ایران و کشورهای منطقه، وزارت آموزش و تحقیقات آلمان، مشاور وزارت آموزش و تحقیقات آلمان، رئیس موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD)، معاون موسسه فدرال آموزش فنی‌وحرفه‌ای، از مدیران موسسه تحقیقاتی فراون هوفر آلمان، از انجمن علمی Senkenberg آلمان، و روسای بنیاد تحقیقات آلمان (DFG) و انجمن ماکس پلانک (MPG) همراهی می‌کردند.

همچنین ببینید

افزایش سقف وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

وام خرید مسکن اعضای هیات علمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم به دومیلیارد تومان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *