خانه » جذب هیئت علمی وزارت بهداشت و درمان » ضرورت بازنگری آیین‌نامه جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی

ضرورت بازنگری آیین‌نامه جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تأکید بر این که بررسی صلاحیت علمی در آیین‌نامه جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی اجباری نیست، گفت: این آیین‌نامه نیازمند بازنگری جدی است.

آخرین اخبار جذب هیات علمی و اساتید دانشگاه ها در کانال تلگرامی هیات علمی و یا پیج اینستاگرام اطلاع رسانی خواهد شد…

دکتر علی جعفریان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت بازنگری آیین‌نامه “جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی” اظهار کرد: بزرگترین اشکال آیین‌نامه‌ این است که بررسی صلاحیت علمی افرادی که به عنوان اعضای هیات علمی جذب دانشگاه‌ها می شوند، اجباری نیست. به نظر من باید باید این مورد به عنوان یک شرط اصلی در آیین نامه ذکر شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در آیین‌نامه جذب اعضای هیات علمی که سال ۸۹ تدوین شد دو کارگروه هیات جذب و صلاحیت عمومی ذکر شده است اما کارگروه صلاحیت‌های اختصاصی که وضعیت علمی جذب شوندگان را بررسی می کند لازم نیست. در واقع هیچ نقشی برای گروه‌های آموزشی و دانشکده‌ها در جذب اعضای هیات علمی در نظر گرفته نشده است و عملا بررسی صلاحیت علمی در آیین‌نامه فوق مسکوت مانده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: اگرچه در آیین‌نامه فوق بررسی صلاحیت علمی در جذب اعضای هیات علمی اجباری نیست اما در عمل کسانی که وارد دانشگاه علوم پزشکی می‌شوند از نظر وضعیت علمی کاملا بررسی می‌شوند و ما از اختیار خود که در آیین‌نامه ذکر شده است دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه کارگروه علمی تشکیل دهند، استفاده می‌کنیم.

وی همچنین به بند «ز» آیین‌نامه “جذب هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی” اشاره کرد و گفت: براساس موارد این بند ایثارگران نیز می‌توانند در فراخوان جذب هیات علمی دانشگاه‌ها شرکت کنند و در صورت تایید صلاحیت عمومی آنها می‌توانند به عنوان هیات علمی جذب شوند. اما عملاً در دانشگاه‌ها صلاحیت علمی این افراد نیز بررسی می‌شود. بنابراین به نظر من مهمترین و جدی‌ترین اشکال آیین‌نامه فوق این است که بررسی صلاحیت علمی اساتید شرط اصلی و اجباری قرار بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران این دانشگاه را دومین دانشگاه کشور از نظر تعداد هیات علمی عنوان کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با در اختیار داشتن ۱۶۵۰ عضو هیات علمی بعد از دانشگاه تهران در جایگاه دوم قرار دارد و نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی ۹ به یک است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان کرد: حدود ۱۳ هزار دانشجو در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی باید براساس تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری متغیر باشد. در حال حاضر ۱۰۰۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران برای دانشجویان پزشکی و ۸۵۰ نفر نیز برای دانشجویان بالینی اختصاص داده شده است و با توجه به اینکه این دانشگاه ۱۶ بیمارستان و ۴ هزار تخت درمانی دارد در برخی موارد نسبت دانشجو به اعضای هیات علمی در حوزه بالینی باید دو به یک و برای دانشجویان دوره Ph.d نیز یک به یک باشد.

همچنین ببینید

فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت

فراخوان جذب هیات علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس ۱۴۰۳

دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس به منظور جذب اعضای هیات علمی در قالب تعهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *